Pēdējo gadu straujā digitālā transformācija faktiski visās biznesa nozarēs kopā ar vietējās un globālās ekonomikas satricinājumiem ir pilnībā mainījusi veidu, kā mēs komunicējam, strādājam un dzīvojam. Likumsakarīgi tas maina spēles noteikumus arī biznesa pasaulē, liekot lielajām kompānijām kļūt dinamiskākām, efektīvākām, restrukturizēties un attīstīt jaunas prasmes.
Daudzos gadījumos tas vairs nav attīstības, bet izdzīvošanas jautājums, kas kļūst par slodzes testu kompāniju vadītājiem. Pat vislabākā komanda vai modernākās tehnoloģijas nepalīdzēs sasniegt izvirzīto mērķi, ja vadītājs nebūs savietojams ar jaunā laikmeta dinamiku.
Mēs šobrīd piedzīvojam sava veida biznesa vadības evolūciju jeb paaudžu nomaiņu augstākajā biznesa vadības līmenī. Viens no pasaulē vadošajiem kompāniju vadītāju atlases un konsultāciju uzņēmumiem Russell Reynolds Associates nesen aptaujāja vairāk nekā 1800 starptautisku kompāniju, secinot, ka kompāniju vadītāju nomaiņas rādītāji 2022. gadā ir auguši par trešdaļu un sasnieguši pēdējo piecu gadu laikā augstāko punktu – 11,2%.
Šī tendence turpinās arī 2023. gadā. Daļā lielo kompāniju vadības maiņa notiek ļoti organiski, ilggadējiem nozares profesionāļiem atkāpjoties pēc tam, kad viņu vadītais uzņēmums ir sekmīgi pārvarējis krīzi. Vienlaikus vairāku faktoru kopums liek akcentēt jaunas prasmes vadītāju profesionālajā arsenālā, lai spētu sekmīgi ieviest visas nepieciešamās pārmaiņas uzņēmuma dzīvotspējas nodrošināšanai. Vienkārši sakot, vadītāja prasmēm un darba stilam ir jābūt savietojamam ar nepieciešamajām pārmaiņām uzņēmumā.
Skaidrs, ka jebkura uzņēmuma pamata mērķis un vadītāja uzdevums nav mainījies – sasniegt izvirzītos finanšu mērķus un pelnīt. Savukārt paša vadītāja ziņā ir tas, ar kādām metodēm tos sasniegt, un tieši šajā aspektā vērojamas galvenās izmaiņas. Spēja iedvesmot un motivēt komandu vienmēr ir bijusi daļa no vadītājam nepieciešamajām prasmēm, bet šobrīd tā ir absolūta prioritāte. Mūsdienās darbs ir sava veida dzīvesstila elements, kas ietver prasības pret darba vides kvalitāti, dažādu jaunu prasmju apvienošanu un iespēju realizēt savu potenciālu, nevis tikai “darīt darbu”.
Pievienojam šim mikslim vēl komandu, kurā līdzās darbojas X, Y, Z un baby boomer paaudzes ar krasi atšķirīgām vajadzībām, ekspektācijām, darba un komunikācija stilu, un tas kļūst par ārkārtīgi sarežģītu uzdevumu, kur emocionālā inteliģence un sociālās prasmes nereti ir svarīgākas par stratēģisko domāšanu. Vadītājs vairs nevar vienkārši dot rīkojumus un stingri kontrolēt to izpildi. Ir jāspēj identificēt un strādāt ar cilvēku ambīcijām, kā arī radīt izpratni par darba jēgu un nozīmi, lai atraisītu darbinieku un kompānijas potenciālu.
Otrs būtisks aspekts vadītāja evolūcijas ceļā ir spēja atkāpties no ierastās strukturētās un ilgtermiņa stratēģijā balstītās pieejas. Tā vietā nepieciešama elastība un spēja dinamiski pielāgoties pastāvīgi mainīgai situācijai. Desmit un pat piecu gadu plāni ir pagātne – viss tirgus var mainīties dažu mēnešu laikā. Situāciju saasina fakts, ka pārmaiņas uzņēmumos ir nepieciešamas jau šodien. To apliecina PricewaterhouseCoopers veiktā Latvijas uzņēmumu vadītāju aptauja, kurā 31% paudis, ka, viņuprāt, nemainot līdzšinējo darbības veidu, viņu vadītie uzņēmumi jau tuvākās dekādes laikā var nebūt ekonomiski dzīvotspējīgi.
Spēja atzīt šo faktu ir pozitīvs signāls pārmaiņām, un tās arī aktīvi notiek – lielākā daļa aptaujāto uzņēmumu vadītāju norāda, ka investē procesu automatizācijā, attīsta darbinieku prasmes un ievieš jaunas sistēmas efektivitātes celšanai. Tomēr kur paliek investīcijas esošo vadītāju attīstībā vai jaunu talantu piesaistē?
Šis ir brīdis, kad akcionāri un uzņēmumu īpašnieki kritiski vērtē savas kompānijas vadītāju – vai tas ir profesionālis, kurš spēs sasniegt izvirzītos mērķus jaunos darbības apstākļos? Jā, ir aizvadīti pāris ārkārtīgi izaicinoši gadi, strādājot pastāvīgā ārkārtas situācijā, bet tieši tas ļauj novērtēt vadītāja atbilstību jaunajam biznesa laikmetam. Ir jāinvestē vadītāja profesionālo prasmju attīstībā vai arī ir pienācis laiks dot iespēju jaunas paaudzes vadītājam. Pārmaiņas uzņēmumos tiek ieviestas strauji, un vadītājiem jāspēj strādāt tā, lai uzņēmums transformētos savā jaunajā versijā jau šodien. Citādi rītdiena tam var arī nepienākt.