Eksperti

Bez galējībām un elastīgi - ideālā darba modeļa meklējumos

Ervins Vēveris, apdrošināšanas sabiedrības “Compensa Life” Latvijas filiāles vadītājs,21.02.2025

Jaunākais izdevums

Diskusijas par attālinātā un klātienes darba līdzsvaru turas karstas gan Latvijā, gan pasaulē. No ASV prezidenta rīkojuma federālajiem darbiniekiem atgriezties birojos darba efektivitātes celšanai līdz pašmāju valsts augstāko amatpersonu aicinājumam valsts pārvaldei atteikties no darba mājās – viedoklis ir visiem un vienaldzīgo nav.

Vai un kāds darba modelis ir piemērots citās nozarēs un uzņēmumos, tostarp apdrošināšanā, kur biznesa pamatā īpaši svarīga ir klientu uzticība, jo rūpējamies par svarīgāko – cilvēku drošības sajūtu negaidītās situācijās?

Eksperiments izgaismo hibrīddarba priekšrocības

Pasaules prakse rāda, ka pilnīga atgriešanās pie tradicionālā biroja darba nav vienīgais ceļš uz panākumiem. Viena no pasaules lielākā tiešsaistes ceļojumu uzņēmuma Trip.com veiktā hibrīddarba testēšana sniedz skaidru atbildi – stratēģiski plānota elastība var būt izšķiroša konkurētspējas priekšrocība. Eksperiments, kurā viena grupa darbinieku strādāja birojā piecas dienas nedēļā, bet otra – tikai trīs, parādīja, ka produktivitātes atšķirību nebija. Turklāt hibrīdmodelis samazināja darbinieku aiziešanu no darba par 35%, īpaši sieviešu vidū un arī to darbinieku vidū, kuriem bija garāks ceļš uz darbu. Atcerēsimies – katrs aizgājušais darbinieks uzņēmumam izmaksā desmitiem tūkstošu eiro. Attiecīgi Trip.com šī politika palīdzēja ietaupīt miljoniem dolāru gadā, neriskējot ar darba izpildes kvalitātes zudumu.

Strādājot tikai attālināti, krītas kvalitāte

Tikmēr citi pētījumi atklāj, ka pilnībā attālināts darbs var kavēt uzņēmumā inovāciju procesus un vājināt komandas saliedētību un sadarbību. Piemēram, kāda ārvalstu uzņēmuma pētījums par 48 000 IT speciālistiem atklāja, ka, lai gan darbinieku iesniegtais ideju skaits nemainījās, to kvalitāte pasliktinājās, strādājot pilnībā attālināti. Hibrīddarba modelī ideju skaits arī samazinājās, taču tas notika komandās ar nesaskaņotu klātienes grafiku. Pētījuma autori uzsver, ka spontānas sarunas un mijiedarbība birojā ir būtiskas inovāciju veicinātājas, kas attālinātajā darbā ir ierobežotas.

Minētie un citi pētījumi liek secināt, ka ideālā darba modeļa izvēle nav viennozīmīga – gan pilnībā klātienes, gan attālinātam darbam ir savi plusi un mīnusi.

Svarīgākais – elastīga pieeja

Arī mūsu uzņēmuma praksē, nodarbinot vairāk nekā 60 darbinieku Rīgā un četrās Latvijas lielākajās pilsētās, esam secinājuši, ka pilnībā attālinātais darbs atsvešina darbiniekus no uzņēmuma. Krītas darbinieku piesaiste uzņēmumam un iesaiste uzņēmuma procesos, kā rezultātā cieš uzņēmuma kultūra. Negatīvi tiek ietekmēts komandas darbs – ir apgrūtināta savstarpējā komunikācija un savstarpējā sadarbība. Klātienē iespējams krietni ātrāk, efektīvāk apmainīties ar informāciju un aktualitātēm. Arī jaunajiem darbiniekiem ir daudz sarežģītāk integrēties uzņēmumā, ja vairums kolēģu ilgstoši netiek sastapti.

Līdz ar to pamatoti var teikt, ka darbs pilnībā tikai no mājām ir t.s. “otrs grāvis”. Zūd darba un dzīves balanss, mazinās darbinieku produktivitāte, jo šo gadu gaitā cilvēki ir ļoti labi iemācījušies strādāt, vienlaicīgi apdarot dažādus mājas darbus, kas noteikti nekāpina darba efektivitāti – kārtojot māju, gatavojot maltītes, apmeklējot veikalus, sporta zāles u.tml.

Apkopojot plusus un mīnusus, esmu pārliecināts hibrīda darba modeļa aizstāvis, jo tas palielina produktivitāti, uzlabo savstarpējo komunikāciju, palielina darbinieku apmierinātību ar darbu un dzīvi kopumā.

Arī dažādi dati un pētījumi liecina, ka hibrīddarbs var būt efektīvs risinājums, ja tiek rūpīgi plānots un balstīts uz skaidriem kritērijiem, piemēram, koordinētiem klātienes grafikiem un labi pārvaldītiem darba snieguma novērtēšanas mehānismiem. Tāpēc īstais izaicinājums nav izvēlēties starp klātienes un attālināto darbu, bet gan atrast elastīgu pieeju, kas apvieno abu modeļu labākās īpašības un pielāgojas konkrētā kolektīva vajadzībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Pirmajā pusgadā ar saskaņoto paziņojumu fiksēti 11 000 ceļu satiksmes negadījumi

Db.lv,30.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika liecina, ka šī gada pirmajā pusgadā apdrošinātājiem kopumā pieteikti 16 016 ceļu satiksmes negadījumi (turpmāk – CSNg). No tiem 11 327 (70,7%) fiksēti ar Saskaņoto paziņojumu, no tiem 1 629 (14,39%) aizpildīti elektroniski LTAB OCTA mobilajā lietotnē.

“Saskaņoto paziņojumu īpatsvars gadu no gada pieaug. Tā, piemēram, 2020.gada pirmajos sešos mēnešos ar Saskaņotajiem paziņojumiem tika fiksēti 64,4% negadījumu, bet pērnā gada pirmajā pusgadā – jau 70,15% CSNg. Liels nopelns pie šīs izaugsmes ir informatīvajām kampaņām, kuras ik gadu īstenojam, lai skaidrotu autovadītājiem Saskaņotā paziņojuma priekšrocības, kā arī, lai paplašinātu tā pieejamību,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Visvairāk CSNg ar Saskaņoto paziņojumu šogad fiksēti janvārī (2 275) un maijā (2 079), bet vismazāk – martā (1 773) un aprīlī (1 805). Savukārt elektroniski Saskaņoto paziņojumu LTAB OCTA mobilajā lietotnē autovadītāji proporcionāli visvairāk aizpildījuši jūnijā (16,16%) un februārī (15,28%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Piecu gadu laikā valsts un pašvaldību iestādēm OCTA atlīdzībās izmaksāti 17 miljoni eiro

Db.lv,16.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024.gada pirmajos deviņos mēnešos apdrošinātāju veikto izmaksu apjoms par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) valsts un pašvaldības iestādēm sasniedzis 3,46 miljonus eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā informācija.

Pēdējo piecu gadu (2019. - 2023.) laikā OCTA atlīdzībās valsts un pašvaldību iestādēm kopumā izmaksāti 17,02 miljoni eiro, turklāt šajā periodā izmaksāto atlīdzību apjoms pieaudzis vairāk nekā par trešdaļu (2,63 miljoni eiro 2019.gadā un 3,93 miljoni eiro pērn).

Šī gada pirmajos deviņos mēnešos no visa kopējā izmaksāto OCTA atlīdzību apjoma par CSNg (55,02 miljoni EUR), valsts un pašvaldību iestādēm izmaksāti 6,3% (3,46 miljoni EUR). No visām izmaksātajām atlīdzībām valsts un pašvaldību iestādēm, šī gada deviņos mēnešos 1,30 miljoni eiro izmaksāti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai pensijās un pabalstos invalīdiem par CSNg gūtajām traumām. 1 miljons eiro izmaksāts Nacionālajam veselības dienestam. Atlīdzību izmaksu apjoms katru gadu šīm iestādēm būtiski pieaug, un kopš 2019.gada ir dubultojies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vides resursu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmumu grupas AS "Eco Baltia" Lietuvas vides pakalpojumu uzņēmums "Ecoservice" vērsies tiesā pret apdrošināšanas kompāniju "Compensa Vienna Insurance Group", pieprasot izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību par "Ecoservice" ugunsgrēka rezultātā ciestajiem zaudējumiem, informē uzņēmumā.

Šajā prasībā "Ecoservice" lūdz piedzīt 7,4 miljonu eiro apdrošināšanas atlīdzības un nokavējuma procentu izmaksu, kā arī zaudējumus, kas radušies pēc daļējas uzņēmuma darbības pārtraukšanas pēc ugunsgrēka. Šo summu uzņēmums vēl turpina apkopot un tā tiks pievienota prasībai, taču kopā ar to prasības summa pārsniegs 10 miljonus eiro, norādīts paziņojumā.

"Ecoservice" tiesai iesniegtajā pieteikumā norādīts, ka "Compensa" Latvijas filiāle nepamatoti vilcina lēmuma pieņemšanu par apdrošināšanas prasību un vairāk nekā gadu pēc negadījuma nav pieņemts lēmumu par to, vai negadījums tiks atzīts par apdrošināšanas gadījumu. Līdztekus nav pieņemts lēmumus par pilnīgas vai daļējas apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Eco Baltia Lietuvas uzņēmuma Ecoservice prasība pret Compensa sasniedz 13,6 miljonus eiro

Db.lv,27.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā lielākās vides resursu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmumu grupas “Eco Baltia” Lietuvas vides pakalpojumu uzņēmums “Ecoservice” precizējis civilprasību tiesā pret “Compensa Vienna Insurance Group” Latvijas filiāli. Pēc papildu aprēķinu un pierādījumu iesniegšanas par zaudējumiem, kas saistīti ar uzņēmējdarbības pārtraukšanu, kopējā prasības summa sasniedz 13,6 miljonus eiro.

Kā iepriekš ziņots, apdrošināšanas prasība ir saistīta ar zaudējumiem, ko “Ecoservice” cieta pēc ugunsgrēka uzņēmuma atkritumu šķirošanas centrā Viļņā 2023. gada 5. augustā. Ugunsgrēka rezultātā tika nodarīti plaši postījumi – iznīcināta ēka, atkritumu šķirošanas iekārtas, daļa inventāra, un tika daļēji apturēta uzņēmuma darbība. Neskatoties uz to, ka Lietuvas Vides aizsardzības departaments un Ugunsdzēsības un glābšanas dienests veica izmeklēšanu un noteica būtiskos ugunsgrēka apstākļus, apdrošinātājs nav pildījis savas saistības un nav izmaksājis apdrošināšanas atlīdzību saskaņā ar apdrošināšanas līguma noteikumiem.

“Mēs ceram, ka “Compensa” sāks pildīt savas līgumsaistības un atlīdzinās uzņēmumam nodarītos zaudējumus, nekavējot lietas izskatīšanas procesu,” saka Jurgita Nacevičiene, Ecoservice vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru