Pieteikumu iesniegšanas termiņš pašvaldības SIA Rīgas satiksme iepirkuma konkursā par jaunu autobusu un trolejbusu piegādi noslēgsies 31.janvārī, taču finansējuma avoti pagaidām ir neskaidri. Uzņēmuma vadītājs Leons Bemhens norāda, ka finansējums ražotājiem būs jāpiesaista pašiem.
Pašvaldības SIA Rīgas satiksme šā gada investīciju plāni liecina, ka 175 jaunu autobusu iegādei šogad būtu nepieciešami apmēram septiņi miljoni latu, bet 125 trolejbusu iegādei - 9,6 miljoni latu, taču Bemhens norādīja, ka šie ir aptuveni skaitļi un reālā iepirkuma summa tiks precizēta iepirkuma konkursa rezultātā.
Rīgas satiksme veikusi pārrunas ar Latvijas bankām par iespējamu aizņēmumu transportlīdzekļu iegādei, taču neviena kredītiestāde par to nav izrādījusi interesi.
«Nedomāju, ka tā būtu neuzticība Rīgas satiksmei, bet mums ir pietiekami liela pieredze ar iepriekšējiem aizņēmumiem, kad aizdevumu saņemam, vairākām bankām apvienojoties, un šis modelis nav izrādījies pārāk veiksmīgs. Vienai bankai tas ir pietiekami liels apjoms. Banku apsvērumi ir jājautā tām pašām, bet tas neizslēdz iespēju, ja tāda interese ir, ka ražotājs piesaista Latvijas bankas,» sacīja Bemhens.
Rīgas satiksme vēlas pirmo reizi izmantot iespēju piesaistīt ražotāja finansējumu. Bemhens norādīja, ka daudzviet pasaulē, piemēram, Francijā, Čehijā, Polijā, strādā tāds modelis kā investīciju bankas, kuras atbalsta savus eksporta produktus un ir gatavas finansēt savu ražotāju.
Augsti aizdevuma procenti Rīgas satiksmi nebiedējot, iepirkuma konkursā piedāvājumu vērtēšana notiks divās daļās, vērtējot gan finansējumu, gan pašu transportlīdzekli, tādējādi uzņēmums plāno iespaidot, «lai cenas nebūtu astronomiskas», sacīja Bemhens.
Rīgas satiksme turpmākos transportlīdzekļu iepirkumus plāno organizēt pēc nepieciešamības, taču Bemhens uzsvēra, ka jaunu transporta līdzekļu piegādei būtu jānotiek katru gadu.
«No 1990. līdz 1997.gadam sabiedriskajā transportā neko vispār neieguldīja. Amortizāciju uzskaitīja, bet neuzkrāja, līdz ar to izveidojās investīciju «bedre», kas tagad jāaizpilda. Ideāli būtu, ja katru gadu atjaunotu 7% līdz 8% ritošā sastāva, un nepaies ne desmit līdz 15 gadi, kad mēs šādu vienmērīgu stāvokli sasniegsim,» uzskata Bemhens. Šādi aprēķini veikti, ņemot vērā, ka jauniem trolejbusiem un autobusiem kalpošanas laiks ir aptuveni 12 gadi, tramvajiem - 30 gadi.
Rīgas satiksme 2012.gadu plāno noslēgt ar 3,5 miljonu latu zaudējumiem. Uzņēmuma budžets 2012.gadā sākotnēji tika plānots ar 12,7 miljonu latu iztrūkumu, bet Rīgas dome trīs budžeta grozījumos piešķīra papildus dotācijās 10,26 miljonus latu.