Ja uzņēmums sāk darbību bez starta kapitāla, līdz niansēm jāaprēķina visi izdevumi un maksimāli jāizvairās no riska situācijām
Tā uzskata SIA Bar Department dibinātāji. Izveidojot bārmeņu skolu, SIA Bar Department bija jādomā, kā atšķirsies no konkurentiem, kas tirgū darbojas jau vairākus gadus un jau ieguvuši atpazīstamību. «Ar labu skolu ir tāpat kā ar tradīcijām - jo tā ilgāk darbojas, jo vairāk cilvēkiem ir nostiprinājies viedoklis par to. Mūsu gadījumā ir pagājis tikai gads, tagad varam gaidīt atsauksmes. Esam lētāki par konkurentiem. Nenoliedzami, tas bija arī viens no trumpjiem, kā sākt darbību šajā tirgus nišā un piesaistīt studentus. Tāpat sevi pozicionējam kā skolu, kurā apgūt aktuālāko un mūsdienīgāko par šo profesiju,» apgalvo SIA Bar Department īpašnieks Edgars Elbergs, Viņš kopā ar vēl diviem partneriem šo biznesu sāka bez starta kapitāla. Taču visi trīs īpašnieki ilgus gadus strādājuši bārmeņu profesijā, piedalījušies starptautiskos konkursos, regulāri ārvalstīs apmeklē nozares izstādes.
Mērķē plašāk
«Ar skolu vien izdzīvot nevar. Jāstrādā plašāk – piedāvājam bārmeņu pakalpojumus un šovus izbraukumu pasākumos, kur ir iespēja izpausties plašāk un radošāk, ne tikai saliet vīnu glāzēs. Esam apkalpojuši arī bērnu ballītes, kur gatavojam dažādus bezalkoholiskos kokteiļus. Tāpat konsultējam bārus un palīdzam tiem izveidot dzērienu kartes, un esam izveidojuši interneta veikalu, kurā tirgojam profesionālos bārmeņu instrumentus,» stāsta otrs SIA Bar Department īpašnieks Pāvels Ļehkoduhs. Viņš paskaidro, ka pagaidām lielāko apgrozījuma daļu nodrošina bārmeņu apmācība, bet otrs ienesīgākais avots ir profesionālo bārmeņu instrumentu tirdzniecība, kam uzņēmēji prognozē pieprasījuma pieaugumu – pasaulē ir trīs populāri interneta veikali, kur šādu produkciju iespējams iegādāties.
«Iepērkam produkciju tieši no ražotājiem Indijā un Japānā, un pārdodam to klientiem Eiropā. Mums noris sarunas arī ar sadarbības partneri Maskavā, kurš caur mūsu veikalu vēlas tirgot preci Eiropas Savienībā,» atklāj E. Elbergs. Pagaidām nevarot pateikt, kurš no darbības virzieniem nākotnē varētu izrādīties ienesīgākais.
Piemēram, veiksmīga bijusi sadarbība ar kādu bāru Minskā, kuram SIA Bar Department izveidoja kokteiļu karti un apmācīja darbiniekus to pagatavošanā, kamēr Latvijā konsultāciju bizness vēl neesot plaši pieprasīts. Taču arī šī niša, iespējams, nākotnē būs populāra. «Cenšamies šaut uz vairākām pusēm, bet vienā nozarē,» viņš turpina.
Dara paši
Pirms uzņēmuma dibināšanas jaunie uzņēmēji izveidoja biznesa plānu, lai saprastu, cik daudz studentu mēnesī nepieciešams apmācīt, lai ieņēmumi segtu telpu izmaksas un darbinieku algas. Uzņēmēji aprēķināja, ka mēnesī nepieciešams apmācīt vismaz divus studentus. Līdz šim esot veicies pat labāk, nekā sākotnēji plānots un gada laikā sertifikātus saņēmuši 40 cilvēku.
«Iesniedzām bankā dokumentus, lai pieteiktos kredītlīnijai. Tikai pēc tam dabūjām telpas un paši tās izremontējām. Nokārtojām licenci, lai būtu tiesīgi veikt apmācības. Pēc sludinājuma ievietošanas par bārmeņu apmācību veikšanu pieteicās pietiekami daudz studentu, un sapratām, ka varam iztikt paši ar saviem līdzekļiem,» atklāj E. Elbergs. Pašā sākumā, kad studenti nāca uz teorētiskām nodarbībām, skolā vēl nebija iekārtotas darba virsmas praktiskām nodarbībām. Pēc pirmo skolas maksu saņemšanas viņi pa naktīm paši veidojuši galdus, gādājuši nepieciešamos instrumentus. «Mums nebija sākuma kapitāla, un šādi sākt biznesu ir grūti, taču tajā pašā laikā mums bija mazākas risks, nekā ieguldot lielu naudas summu sava bāra atvēršanā. Neko daudz nevarējām zaudēt. Sākotnēji skolas izveidē ieguldījām 5000 latu, un arī tagad visu nopelnīto naudu ieguldām attīstībā, jaunu projektu īstenošanā,» stāsta P. Ļehkoduhs. Viņš izstāsta arī kādu trāpīgu anekdoti: «Pie cilvēka, kurš atvēris savu bāru, atnāk draugs un jautā: kaut ko jau esi pārdevis? Bāra īpašnieks atbild: Jā. Mašīnu un dzīvokli!» Šī anekdote vien apliecinot dzīves patiesību, ka nav nozīmes, cik radoša ir atvērtā bāra koncepcija, sava loma ir arī veiksmei.
Tirgus – šaurs
Lai gan pavasarī tirgū pieprasījums pēc bārmeņiem trīskāršojas, vēl vienai specializētai mācību iestādei vietas Latvijā neesot, uzskata puiši. «Pie mums uz apmācībām nāk vidēji pieci cilvēki mēnesī. Jāatzīst, ka ir daudz studentu, kuri mācību laikā jau atraduši darbu un vairs nevēlas nokārtot ieskaites, lai iegūtu sertifikātu, kas apliecina iegūtās zināšanas,» stāsta P. Ļehkoduhs.
Uzņēmēji grūtības šajā biznesā nesaskata. Vajadzīga tikai pacietība. «Mēs ejam uz priekšu un attīstāmies vairākos virzienos, lai ar uzņēmuma vārdu saistītos ne tikai skola, bet arī citas šīs nozares lietas,» viņš turpina. Šajā gadā uzņēmums plāno nokārtot dokumentāciju, lai skola iegūtu akreditāciju un būtu tiesīga pasniegt arī kursus bezdarbniekiem valsts atmaksātās programmās.
Pagaidām lielākā problēma esot nokomplektēt pietiekami lielu komandu, kas vienlaicīgi spētu apkalpot vairākus izbraukumu pasākumus. Visi vēloties pelnīt uzreiz, tādēļ varētu būt grūtības nokomplektēt komandu.
Šajā vasarā SIA Bar Department sūta skolas studentus un absolventus uz gandrīz visiem lielākajiem festivāliem. «Paši savu bāru tajos neveram, izvairāmies no riska. Visur jāizpērk tirdzniecības vietas, kas par pāris dienām maksā 1000–3000 latu. Ja pasākuma dienās ir slikts laiks un līdz ar to arī mazāks klientu pieplūdums, ieguldīto naudu varam arī neatpelnīt,» atklāj E. Elbergs.