Joprojām Rīgā ir gadījumi, kad automašīna pēc nozagšanas tiek izpirkta no zagļa, sarunā ar Db.lv atzina Rīgas Galvenās policijas pārvaldes Automašīnu zādzību apkarošanas nodaļas priekšnieks Andris Stūrainis. Tomēr ir mainījusies situācija - tagad visbiežāk zagļus ar auto pārdošanas plaču un auto servisu starpniecību atrod paši auto īpašnieki.
Db.lv vaicāja:
- Vai joprojām autozagļi izmanto tādu metodi: nozog automašīnu un pēc tam zvana auto īpašniekam, prasot samaksu par atdošanu?
Andris Stūrainis: Tāda metode joprojām eksistē, bet es neteiktu, ka tās izmantošanai ir tendence pieaugt. Patlaban lielākoties nevis autozagļi atrod īpašnieku, bet pats īpašnieks atrod autozagļus. Parasti tas notiek šādi - auto īpašnieks kontaktējas ar vairākām savām paziņām, kas varētu sniegt informāciju par viņa mašīnu, piemēram, personām, kas saistītas ar autoservisiem, autoplačiem. Tādā veidā īpašnieks pats atrod autozagļus un izpērk savu automašīnu. Protams, ir arī gadījumi, kad autozagļi šādu darījumu piedāvā paši, bet, cik man zināms, pēdējā laikā viņi gaida, kad īpašnieks pats viņus atradīs. Tā ir tendence, ko mēs novērojam jau kādu laiku.
- Tad sanāk, ka autoplači un autoservisi kaut kādā veidā ir saistīti ar zagļiem?
Andris Stūrainis: Jebkura persona, kas darbojas šajā biznesā, kaut kādā veidā - varbūt ne tiešā - varētu būt saistīta ar autozagļiem. Pieņemsim tādu situāciju, jūs uzsākat biznesu - atverat šrotu - sākumā tas ir ļoti grūti, jo, ja jūs uzsākat pirmo reizi, jums nav iemaņu, sakaru. Jūs mēģinat tos iegūt. Pie jums atnāk viena persona, otra persona, kas jautā: "Vai tu negribētu tirgot rezerves daļas?" Jūs viņai prasat: "Vai tās ir zagtas?" Viņa atbild: "Nē, tās nav zagtas, tās ir vienkārši lētas, bet tās ļoti iespējams būs bez dokumentiem." Jūs – atsakat, bet atnāk cits, jūs atkal atsakat. Tādā veidā kaut arī jūs strādājat godīgi, jūs tomēr zinat, ka ir personas, pie kurām, ja nu kas, var vērsties. Es nesaku, ka visiem, bet zināmai daļai autoservisu un autoplaču ir kaut kāda saistība ar autozagļiem. Nesaku, ka viņi obligāti uzpērk un tirgo zagtās rezerves daļas, bet viņi zin, kas ar to nodarbojas.
Rezultātā pie šāda cilvēka atnāk draugs, saka – man nozaga mašīnu, tad šis cilvēks tālāk iet pie paziņām un prasa viņiem, vai viņiem ir informācija par šādu automašīnu. Šie cilvēki savukārt caur saviem sakariem mēģina atrast personas, kurām varētu būt kaut kāda informācija par konkrēto mašīnu.
Agrāk Rīgā bija pat divas centrālās personas, caur kurām gāja visa informācija par automašīnu atgriešanām. Visi automašīnu zagļi zināja, ka šādas personas ir, viņi pēc katras zādzības šīs automašīnas valsts numuru, parametrus nogādāja šīm personām, kuras sameklēja cietušo un mēģināja automašīnu pārdot. Šīs personas vairākas reizes tika aizturētas, atsēdēja savu un pašreiz atrodas brīvībā, bet, cik mums zināms, šādi vairs nedarbojas.
- Db.lv rakstīja, ka šāda pati prakse ir arī saistībā ar ekskluzīvajām numura zīmēm, cik šādi gadījumi ir nonākuši policijas redzeslokā?
Andris Stūrainis: Es zinu, ka ir šādi gadījumi, bet mēs ar tiem nenodarbojamies, jo tas nav mūsu nodaļas kompetencē. Tomēr es neteikšu, ka tas bija stulbs cilvēks, kuram radās šāda ideja. Pirmkārt, tas numurs maksā lielu naudu, otrkārt, atjaunot šādu numuru nav iespējams, tāpēc ka šis numurs atrodas meklēšanā. Šādā gadījumā cietušais ir spiests par mazāku naudu izpirkt šo numuru, lai viņam atkal nebūtu jāmaksā tikpat daudz, cik maksā jauns numurs – jauns ekskluzīvais numurs maksā 2 tūkstošus latu, bet, ja viņam piedāvā izpirkt par 400 latiem, tad viņam tas ir izdevīgāk. Tas ir tāds melnais bizness. Bet es domāju, ka tas ir pārejoši.
- Kādēļ Jūs tā domājat?
Andris Stūrainis: Tādēļ, ka tiks aizturēts viens, otrs, kam radusies šāda ideja un tas pieklusīs. Tāpat ir bijis ar meršu spoguļiem, BMW bamperiem. Nebija rūpnīcā izdomāts līdz galam, ka Mercedes automašīnām var atskrūvēt spoguli no ārpuses, atskrūvē 3 skrūves un spogulis paliek rokā. Taču tie maksā diezgan labu naudu. Tāpēc kāds izfunktierēja, ka ar to varētu nopelnīt un parādījās liels skaits šādu zādzību. Tas pats ir ar bamperiem BMW un šiem ekskluzīvajiem numuriem. Tiek zagts viss, par ko var iegūt naudu. Kamēr būs pieprasījums, tikmēr šādas zādzības būs.
- Kādēļ pārsvarā tiek zagtas lietotas automašīnas?
Andris Stūrainis: Kāpēc nav izdevīgi zagt jaunās automašīnas? Pirmkārt, tāpēc, ka cietušais neies uz atgriešanu, jo auto ir apdrošināts, otrkārt, kur to mašīnu likt, ja cietušais neizpērk? Pie mums Latvijā to realizēt ir diezgan problemātiski, jo mums ir ļoti maza valsts un cietušie ļoti bieži atpazīst savas automašīnas, kuras pēc tam braukā ar izmainītiem numuriem. Tāpēc zagļiem ir jāmeklē sakari ārzemēs. Tie ir jauni izdevumi, jaunas pazīšanās, jauni kanāli, ne katram tas ir izdevīgi.
- Kādi ir Jūsu ieteikumi, kā auto īpašniekiem pasargāt savas automašīnas?
Andris Stūrainis: Jebkura papildus uzstādītā pretaizdzīšanas sistēma noteikti aizkavēs autozagļa darbu. Piemēram, zaglis iesēžas svešā mašīnā pie tirdzniecības centra, sāk to iedarbināt, tā neiedarbojas tikai tāpēc, ka tur kaut kāda papildus drošības sistēma ir uzlikta. Tad viņš labāk aizies un nozags citu, kas nav ne ar ko aprīkota. Jo jaunāka automašīna, jo vairāk vērts ir uzstādīt dārgi maksājošas ierīces.
Tomēr universālas sistēmas nav – var nopirkt žiguli un to aprīkot par 10 000, bet pie tā nekad mūžā neviens zaglis nepieies, bet var nopirkt BMW X5, ne ar ko neaprīkot un nākamajā dienā jums tās mašīnas vairs nebūs. Ir jāizvērtē automašīnas vērtība.
Turklāt regulāri tiek publicēta statistika par to, kādas automarkas tiek zagtas visvairāk. Tai es iesaku sekot līdzi. Tas pats par sevi nozīmē, ka kaut kas ar šī mašīnām nav kārtībā. Tātad tieši šīm automašīnu markām ir jāpievērš lielāka uzmanība, tās aprīkojot.