Db.lv jau rakstīja, ka, sākot no šī gada 23.maija, Parex banka saviem klientiem sākusi piedāvāt jaunus pakalpojumus – viedkaršu PIN-kodu atbloķēšana un PIN-kodu maiņa bankas automātos, nedodoties uz banku un nemainot maksājuma karti. Lai uzzinātu, kādas iespējas šajā sakarā ir citu banku klientiem, Db.lv veica citu Latvijas banku aptauju.
Kas ir viedkartes?
Nordea Latvija pārdošanas un produktu attīstības vadītājs Ritvars Pavlovs: "Viedkartes ir plastmasas kartes ar iebūvētu atmiņu un mikroprocesoru, ko izmanto lietotāju identificēšanai vai naudas pārvedumiem. Viedkaršu nolūks ir kalpot par drošu elektroniskā paraksta nesēju."
DnB NORD Banka Karšu izdošanas un operāciju daļas vadītājs Maksims Tumanovs: "Viedkarte ir plastmasas kartīte, kurā ielīmēts mikročips - aktīvs informācijas nesējs, kas glabā un apstrādā datus par naudas līdzekļiem. Viedkarte ir pilnīgi droša pret zādzībām un nesankcionētu lietošanu, ko nodrošina PIN kods vai biometrija (piemēram, pirkstu nospiedums), vai arī foto."
Ivars Svilāns (Hansabanka): "Maksājumu karte ar elektronisko čipu."
SEB Unibankas Maksājumu karšu attīstības pārvaldes vadītāja Gundega Martinsone: "Viedkarte ir paaugstinātas drošības maksājumu karte, kurā ir iestrādāts čips (mikroprocesors), kas nodrošina klienta identifikāciju ar PIN koda palīdzību. SEB Unibanka viedkartes izdod jau no 2003.gada pavasara un uz doto momentu gandrīz 100% SEB Unibankas klientiem ir viedkartes (tas ir, gandrīz 0,5 milj. karšu)."
Vai arī Jūsu pārstāvētā banka klientiem piedāvā šādus pakalpojumus?
Ritvars Pavlovs (Nordea): "Pagaidām vēl nepiedāvājam, taču klientu ērtību interesēs mēs nopietni apsveram šādu iespēju. Šādu iespēju saviem klientiem plānojam piedāvāt jau šā gada nogalē, kad ieviesīsim viedkartes."
Maksims Tumanovs (DnB NORD): "DnB NORD Banka šādu pakalpojumu vēl saviem klientiem nepiedāvā, tomēr notiek darbs pie šādas tehnoloģijas ieviešanas. Šāda pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešami tādi bankomāti, kuri spētu pieņemt un nolasīt informāciju no mikročipiem, nevis magnētiskajām līnijām, kā tas ir pašreiz."
Ivars Svilāns (Hansabanka): "Hansabanka jau piedāvā šādu iespēju. Ja POSā tiek ievadīts nepareizs PIN kods 3 reizes, tad kartes čips tiek bloķēts. Čipu atbloķēt ir ļoti vienkārši: 1) Ievieto karti ATM; 2) ievadi PAREIZU PIN kodu un 3) izpildi jebkuru operāciju (piem. apskaties bilanci, pēdējas operācijas, vai izņem naudu). Ja bankomātā ir nobloķējies PIN, tad to nevar atbloķēt, tad ir jāpasūta jauna karte."
Gundega Martinsone (SEB Unibanka): "Jā, mūsu bankas klientiem jau vairākus gadus ir šī iespēja atbloķēt viedkartes PIN kodu filiālēs. Tas nozīmē, ka, ja (dzīvē visādi gadās) uztraukuma vai kādu citādu iemeslu dēļ klients ir 3 reizes nepareizi pie tirgotāja ievadījis PIN kodu (kā rezultātā viņam karte tiek nobloķēta - viņš nevar iepirkties ar PIN koda identifikāciju) un "pār viņu nāk apskaidrība" - pareizais PIN kods - viņam ir iespēja doties uz filiāli, kur šī karte tiek atbloķēta un klients atkal var pilnvērtīgi lietot savu karti. Attiecībā uz iespēju atbloķēt un nomainīt PIN kodu ATM - SEB Unibanka izvērtē iespējamos riskus, jo šāda iespēja, protams, ir ļoti ērta klientam, taču, tā iespējams arī palielinās klienta riskus, kas saistīti ar kartes negodīgu izmantošanu. "
Kādi ir šo pakalpojumu plusi un mīnusi?
Ritvars Pavlovs (Nordea): "Pluss noteikti ir tas, ka klients pats var izvēlēties sev vēlamu un viegli iegaumējamu PIN kodu, tādējādi neriskējot šo kodu aizmirst un sagādāt sev neērtības. Turklāt, tā kā šādā gadījumā plastikāta karte nav jāmaina, banka ietaupa savus resursus, kas tiktu izlietoti mainot plastikātus un apstrādājot iesniegumus par PIN koda maiņu. Mīnuss - klients var izvēlēties kartēm ļoti viegli atminamu PIN kodu, piemēram, 1111, kas teorētiski samazina drošības lmeni."
Ivars Svilāns (Hansabanka): "POS nobloķēšanās gadījumā nevajag iet uz banku un pasūtīt jaunu karti. Mīnusu nav."
Gundega Martinsone (SEB Unibanka):
"+ ērti klientam
- palielints klienta risks, kas saistīts ar kartes negodīgu izmantošanu. Ja līdz šim PIN kods bija unikāls un nevienam (izņemot pašu klientu) nezināms, tad tagad, būs tik daudz 0000 PIN kodu, vai 5555 kodu, līdz ar to, pazūd šī unikālā numura drošības pakāpe. Piedevām, ja klientam ir vairākas kartes un visām šīm kartēm tiek uzlikts viens 0000 PIN kods, tad risks pret negodīgu izmantošanu palielinās visām klienta kartēm vienlaicīgi, jo, tagad, katrai kartei ir savs unikāls PIN kods. (šis mīnuss ir kā atbilde arī uz nākošo jautājumu)."
Vai šādi pakalpojumi nesamazina karšu drošību?
Ritvars Pavlovs (Nordea): "Teorētiski šāds pakalpojums var mazināt karšu drošību, ja lietotājs izvēlas visām savām viedkartēm vienādu un ļoti viegli atminamu PIN kodu. Tomēr savā ziņā šāda pakalpojuma izmantošana sniedz pat lielāku drošību - piemēram, gadījumā, ja kāds uzzina jūsu PIN kodu, jūs nekavējoties to varat nomainīt tuvākajā bankomātā."
Maksims Tumanovs (DnB NORD): "Ja ar procedūru viss ir kārtībā, tad papildus riskiem nevajadzētu būt."
Ivars Svilāns (Hansabanka): "Nē, jo atbloķēšanai vajag pareizo PIN kodu."