Kesko Senukai Latvia iekodies aptuveni 10% tirgus pīrāgā, taču uzņēmuma ambīcijas ir tuvākajos gados ieņemt līdera pozīciju.
Kesko Senukai Latvia ģenerāldirektora vietnieks Marjus Šukausks (Marius Šukauskas) DB pauž pārliecību, ka klientu skaits Latvijā ir pietiekams, lai veidotu veiksmīgu uzņēmējdarbību mazumtirdzniecībā un turpinātu attīstīties. Kvalificētu darbinieku trūkums ir viens no lielākajām izaicinājumiem.
Fragments no intervijas
Latvijā ar K Senukai veikaliem esat atgriezušies kopš 2016. gada. Kopš pārņēmāt K Rauta tīklu, pirmo reizi 2018. gadā uzņēmumam ir peļņa, neskatoties uz lielajām investīcijām. Apgrozījums kāpis par 64%. Kā tas izdevās?
Pagājušais gads uzņēmumam bija labākais kopš darbības sākuma Latvijā. Vēlos piebilst, ka uzrādījām nozarē straujāko apgrozījumu kāpumu, pārsniedzot 90 miljonus eiro, un būtiski audzējām tirgus daļu. No brīža, kad pārņēmām K Rauta tirdzniecības tīklu, esam to padarījuši par veiksmīgu biznesu. Pirmkārt, mainījām veikala koncepciju – K Rauta bija iecienīts veikals būvniekiem, savukārt mēs saredzējām tirgū iespējas aug ar daudz plašāku sortimentu. Radījām koncepciju ģimenēm, ieviešot daudzus jaunus produktu segmentus, preču klāstu sievietēm, bērniem. Tāpat arī sākām piedāvāt daudz zīmolu produktu, kurus līdz tam varēja iegādāties tikai specializētajos veikalos. Otrkārt, ieviesām jaunu pieeju No padoma līdz risinājumam tā sauktajā do it yourself (DIY) jeb dari pats veikalu segmentā Latvijā, sākot piedāvāt plašu pakalpojumu klāstu un konsultācijas ar profesionālu darbinieku komandu. Redzam, ka klients izvēlas doties uz to veikalu, kur var saņemt visvairāk pievienotās vērtības – ne tikai preces, bet arī konsultācijas, pakalpojumus, līzingu un izdevīgas akcijas.
Kā pa šiem gadiem, kopš uzņēmums darbojas Latvijā, audzis apgrozījums? Kā vērtējat apgrozījuma kāpuma tempu? Vai tas saskan ar uzņēmuma gaidām par vēlamo attīstības tempu?
Katru gadu mums ir bijusi būtiska izaugsme. Pirmajos divos gados sasniedzām apgrozījuma pieaugumu 10% apmērā, 2018. gadā – ar būtisku izrāvienu nozarē sasniedzām jau 64%. Godīgi sakot, paši plānojām mazāku apgrozījuma pieaugumu pērn par to, ko izdevās sasniegt, vienlaikus tas ir patīkams apliecinājums tam, ka esam uz pareizā ceļa. Līdz ar jauno koncepciju mainījām preču sortimentu, veicām veikalu rekonstrukciju un jaunu atvēršanu, tāpat ieguldījām komunikācijas uzlabošanā, lai klienti saprastu, ka K Senukai veikali piedāvā ne tikai plašu preču un pakalpojumu sortimentu, bet arī labāko servisa kvalitāti un plašu zīmolu izvēli. Cilvēki to novērtēja, un pērn mums strauji sāka augt klientu skaits. Tāpat mums noticēja un ar mums izvēlējās strādāt daudzi būvniecības jomas uzņēmumi, tā sauktajā B2B segmentā ļaujot mums kāpināt apgrozījumu par 100% ik gadu pēdējos divos gados.
Šogad attīstībā un investīciju jomā esat atspērušies. Nesen durvis vēra arī TC Ozols (bijušais Azur), kurā būs lielākais K Senukai veikals Latvijā. Cik investēts šajā projektā, un cik gados plānojat tās atpelnīt?
Ozols ir atvērts kopš vasaras vidus, tajā ir arī Rimi, aptieka, Hesburger Drive-in ar auto kasi un citi veikali, kas piedāvā ikdienas preces un pakalpojumus. Savukārt šī gada rudenī durvis vērs progresīvākais K-Senukai veikals ar pilnīgi jaunu koncepciju. Tas būs pirmais šāds veikals Baltijas valstīs, turklāt apvienojumā ar pārtikas veikalu, kas klientiem būs īpaši ērti. Tas būs ne tikai platības ziņā lielākais (vairāk nekā 20 tūkst. kvadrātmetru plaša tirdzniecības zāle), tam būs arī apjomīgākais preču un pakalpojumu sortiments, jauni zīmoli un inovācija. Lai veidotos priekšstats par lielo izvēli, atklāšu, ka mums būs vairāk nekā 50 tūkst. preču no 1600 dažādiem ražotājiem un piegādātājiem. K Senukai Ozols būs arī pirmais DIY tipa veikals Baltijā, kurā būs pašapkalpošanās kases. Servisa attīstīšanas nolūkos ieviesīsim arī citas digitālās tehnoloģijas, par kurām drīzumā pavēstīsim. Jaunajā K Senukai veikalā ieguldīsim ap sešiem miljoniem un paredzam, ka investīcijas atmaksāsies četru līdz piecu gadu laikā.
Veikalu skaits tikai pieaug, tai pat laikā iedzīvotāju skaits Latvijā turpina sarukt. Kā skaidrojama šī tendence?
Esmu pārliecināts, ka klientu skaits Latvijā ir pietiekams, lai veidotu veiksmīgu uzņēmējdarbību mazumtirdzniecībā un turpinātu attīstīties – K Senukai tam ir piemērs. Protams, konkurence par katru klientu ir milzīga. Klienti meklē labāku servisu un iespējas taupīt laiku un naudu, kas nozīmē to, ka viņi izvēlas tādu veikalu, kurā var saņemt plašāku preču un pakalpojumu sortimentu un par to pašu naudu iegādāties vairāk, ko mēs arī piedāvājam.
Vai nedraud pārkaršana? Vai un kāpēc Latvijā ir nepieciešams tik daudz veikalu?
Mazumtirdzniecības tirgus Latvijā katru gadu ir audzis, pērn – par 4,6%. Mazāka, 3% apmērā, izaugsme turpinās arī šogad. K Senukai veikalu tīkls ir pārstāvēts visās Baltijas valstīs, un redzam, ka Igaunija jau sāk just tirgus pārkaršanu. Domāju, ka tā ir neizbēgama arī pārējās Baltijas valstīs. Labā ziņa – mūsuprāt, tik dziļa krīze, kādu piedzīvojām 2008. gadā, šoreiz Baltiju neskars. Pozitīvi raugāmies gan uz savu izaugsmi, gan Latvijas tirgu un turpināsim vērt vaļā jaunus veikalus.
Visu rakstu lasiet 16. septembra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!