Kā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) veiktā aptauja, katrs trešais Latvijas iedzīvotājs par efektīgākajām metodēm agresīvo braucēju pāraudzināšanā uzskata ievērojamas piemaksas agrāk sodīto autoīpašnieku OCTA polišu cenai un piespiedu sabiedriskos darbus, Db.lv informē LTAB.
Jau šobrīd apdrošinātājiem viens no svarīgākajiem aspektiem, nosakot OCTA polises cenu konkrētam transportlīdzeklim, ir autoīpašnieka braukšanas vēsture un iepriekš izraisītie ceļu satiksmes negadījumi.
Jaunie OCTA likuma labojumi paredz, ka apdrošinātājiem būs pieejama visa informācija par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē (tiesa, tā būs maksas informācija), par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus. Šo informāciju apdrošinātājs varēs izmantot pēc saviem ieskatiem, nosakot atbilstošu maksājumu par apdrošināšanu. Arī līdz šim OCTA likums paredzēja iespēju apdrošinātājiem saņemt informāciju no Iekšlietu ministrijas par tiem autovadītājiem, kas sodīti par braukšanu dzērumā vai narkotisko vielu iespaidā. Diemžēl, realitātē apdrošinātājiem tā arī netika nodrošināta iespēja saņemt šādus datus.
Pēc apdrošinātāju novērojumiem viens no visbiežākajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem ir saistīts ar agresīvu braukšanu. Turklāt kaut arī piemērotie sodi likumdošanā kļūst stingrāki, diemžēl agresīvo braucēju skaits ceļu satiksmē nemazinās.
LTAB pētījuma respondentu skatījumā visiedarbīgākās metodes, ko varētu pielietot papildu bargajiem administratīvajiem sodiem, būtu ievērojamas pat vairākkārtīgas piemaksas OCTA polišu cenai tiem īpašniekiem, kas iepriekš rupji pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus (30%), kā arī piespiedu sabiedriskie darbi (27%).
Tikai 15% iedzīvotāju uzskata, ka tās varētu būt speciālas agresīvo braucēju uzlīmes uz mašīnām. Oriģināls respondentu ieteikums ir eseju rakstīšana, jo visbiežāk agresīvie braucēji ir vīrieši, kuriem eseju rakstīšana varētu principā nepatikt.
Sievietēm un vīriešiem skatījums par metodēm, kas jāpiemēro, lai cīnītos ar agresīviem braucējiem, ir līdzīgs. Turklāt tas ir vienāds arī starp latviešu un citu tautību iedzīvotājiem Latvijā. Interesanti, ka katrs piektais respondents uzskata, ka agresīvos braucējus nekas nevarēs pāraudzināt. Turklāt šajā jautājumā skeptiskākas ir sievietes.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Autovadītāju agresīva braukšana bieži vien ir izraisīto ceļu satiksmes negadījumu cēlonis. Ātruma pārsniegšana, braukšana dzērumā, apzināta ceļu zīmju neievērošana, pārgalvīgi apdzīšanas manevri – tie ir tikai daži no mūsu neapzinīgo autovadītāju netikumiem, bet kas agri vai vēlu var novest līdz negadījumam. Neskatoties uz šobrīd esošajiem stingrajiem administratīvajiem sodiem un Ceļu policijas prasmīgu to piemērošanu, agresīvo vadītāju skaits paliek nemainīgi augsts.”
LTAB un E-Spy veiktajā aptaujā piedalījās vairāk kā 900 respondenti.