Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) Attīstības padomes deputāti aicina Satiksmes ministriju rast risinājumus sabiedriskā transporta koordinēšanai vietējās nozīmes maršrutos.
Viens no sasāpējušajiem jautājumiem joprojām ir parādi pārvadātājiem. VPR nepieciešams papildus finansējums 2012.gada prognozēto nesegto zaudējumu segšanai reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos 484,9 tūkst. Ls apmērā. DB jau rakstīja, ka kopējais visu plānošanas reģionu parāds transporta uzņēmumiem par pērnajā gadā sniegtajiem pakalpojumiem ir 818 tūkst. Ls
Nesegto zaudējumu dēļ pasažieru pārvadātāji nespēj laikus izmaksāt darbiniekiem algas, norēķināties ar piegādātājiem, kā arī samaksāt nodokļus. Vairākiem no Vidzemes reģiona pārvadātājiem pat veidojas maksātnespējas pazīmes. DB jau rakstīja, ka līdzekļu trūkuma dēļ pārvadājumu neveikšanu pieļāva SIA «Madonas ceļu būve» autobusu parka direktors Andris Sakne, kura vadītajām uzņēmumam VPR parāds uzņēmumam par sniegtajiem pakalpojumiem pērn bija ap 110 tūkst. Ls, bet kopš janvāra katru mēnesi tas pieaudzis par 17–20 tūkst. Ls.
Savukārt SIA VTU Valmiera spējusi izdzīvot vien tādēļ, ka veic pārvadājumus arī pilsētas ietvaros un reģionālos starppilsētu pasažieru pārvadājumus, par ko Valmiera un VSIA Autotransporta direkcija savlaicīgi norēķinājusies, norāda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš. Viņš gan piebilst, ka VPR joprojām ir parādā kompānijai vairāk nekā 120 tūkst. Ls par pērn veiktajiem pārvadājumiem. Kaut arī VTU Valmiera «dzīvo taupīgi» šī parāda ilgstoša nesamaksāšana arī šim uzņēmumam varētu radīt problēmas jau rudenī.
Db.lv jau rakstīja, ka, lai 818 tūkst. Ls zaudējumus būtu iespējams segt no valsts budžeta līdzekļiem jau tuvākajā laikā, tiks veikti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kuri jau ir atbalstīti Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.
Ilgtermiņa risinājumam VPR pārstāvji aicina arī budžeta plānošanas procesā vairāk iesaistīt reģionu un pārvadātāju pārstāvjus. Sagatavojot kārtējā gada valsts budžeta projektu, VPR lūdz ņemt vērā pārvadātāju un plānošanas reģionu iesniegtās finanšu prognozes un nodrošināt finansējumu tādā apmērā, lai varētu apmaksāt paredzētā sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu. DB jau rakstīja par panākto konceptuālo vienošanos par sabiedriskā transporta pakalpojumu funkciju organizēšanu vienotā maršruta tīklā. Proti, pasūtījumu visā ārpilsētas maršrutu tīklā veiks un līgumus par pakalpojumiem slēgs ATD.
Taču joprojām nav panākta vienošanās starp Satiksmes ministriju (SM), Finanšu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM), Latvijas Pašvaldību savienību (LPS), Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju, plānošanas reģioniem un ATD par to, vai jaunveidojamajai Sabiedriskā transporta padomei būs lemšanas, kā prasa LPS, vai tomēr tikai konsultatīvas funkcijas, kā iecerējusi SM. Iecerēts, ka šī padomes sastāvā būs SM, VARAM, plānošanas reģionu un ATD pārstāvji.
Apgalvojums, ka SM virzītā modeļa ieviešana būs efektīvāka, šobrīd nav pamatots, jo ne SM, ne ATD nav atbildējusi uz jautājumu, kas šajā šobrīd spēkā esošajā modelī ir slikts, izņemot parādu, norādījusi VPR administrācijas vadītājas Guna Kalniņa-Priede. Jāatgādina, ka SM neapmierina fakts, ka līgumus slēdz plānošanas reģioni ar pārvadātājiem, bet līdzekļus parādu segšanai jāmeklē SM, kas darījumā nemaz nav iesaistīta.