Valsts policija (VP) lūgusi prokuratūrai sākt kriminālvajāšanu pret četriem AS Pasažieru vilciens (PV) bijušajiem valdes locekļiem saistībā ar pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu.
Tagad prokuratūrai būs jāizlemj, vai aizdomās turētajiem uzrādīt apsūdzības. Valsts policijas preses pārstāvis Toms Sadovskis lietā iesaistīto vārdus gan atturējās nosaukt, taču, kā iepriekš ziņoja aģentūra LETA, aizdomās turētie ir bijušais PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds un vēl trīs bijušie valdes locekļi - Edmunds Kancēvičs, Jānis Pētersons un Mārtiņš Jirgens.
Pēc izmeklētāju aplēsēm, personas ar savām noziedzīgajām darbībām valstij, iespējams, nodarījušas 1 484 944 eiro lielus zaudējumus, aģentūrai LETA norādīja Sadovskis.
Jau ziņots, ka 2013.gada martā Ģenerālprokuratūra, izskatot Satiksmes ministrijas iesniegumu par pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu un izvērtējot saņemtos materiālus, nolēma sākt kriminālprocesu par noziegumiem valsts institūciju dienestā. Pārbaudes rezultātā tika konstatēts, ka PV valdes rīcībā, 2012.gada 2.aprīlī noslēdzot pasažieru vilciena piegādes un uzturēšanas līgumu ar Spānijas kapitālsabiedrību Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), ir saskatāmas Krimināllikumā paredzētās noziegumu pazīmes. Kriminālprocess pirmstiesas izmeklēšanas veikšanai tika nodots policijai.
Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde (ENAP) šajā kriminālprocesā 2014.gada decembrī atzinusi četras personas par aizdomās turētajām pēc Krimināllikuma 318.panta 2.daļas redakcijā, kas bija spēkā līdz 2013.gada martam. Minētais Krimināllikuma pants paredz atbildību par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, un likumā noteiktais maksimālais sods par šādu noziegumu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz astoņiem gadiem.
Šiem cilvēkiem ir uzlikts mantas arests kā nodrošinājuma līdzeklis. Aizdomās turētajiem piemērots drošības līdzeklis - uzturēšanas noteiktā dzīvesvietā.
Vērienīgo iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu (204 893 540 eiro) apmērā, no kuriem Eiropas Savienības fondu finansējums būtu 100 miljoni latu (142 287181 eiro), bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai bija plānots 44 miljoni latu (62 606 359 eiro) apmērā. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Līguma vērtība kopumā bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, tādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam.
2012.gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jau 2012.gada oktobrī Satiksmes ministrijas sasauktajā PV akcionāru sapulcē tika nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā.
Akcionārs piekrita PV pašreizējās valdes viedoklim, ka uzņēmuma iepriekšējā vadība vilcienu iepirkuma procesā ir pārkāpusi savas pilnvaras.