Šoko pasts ir izturējis pārbaudes laiku Latvijā, un tagad ir pienācis laiks mēģināt iekarot ārzemju tirgus
Šoko pasts ir šokolādes pastkarte – speciāli iepakota šokolāde, ko jau divus gadus var sūtīt pa pastu kā apsveikumu, novēlējumu, ielūgumu vai citu vēstījumu. «Šie divi gadi bijuši interesanti. Ir iepazīts tirgus, atpazītas mērķgrupas, ar kurām vairāk jāstrādā,» saka cēsnieks Mārtiņš Jarohovičs, Šoko pasts vadītājs un SIA Fresh One valdes loceklis. Lielākā daļa klientu ir sievietes (ap 85%), kas produktu nopērk individuāli kādā veikalā vai internetveikalā. Uzņēmumam ir arī korporatīvie pasūtījumi, kur klienti izvēlas individuālu dizainu, piemēram, ar sava uzņēmuma logo, taču tie neveido nozīmīgu apgrozījuma daļu.
SIA Fresh One ir ģimenes uzņēmums, kura paspārnē ir gan Šoko pasts, gan suvenīru veikali un vides reklāma. Vaicāts, vai saldie sveicieni pa pastu ir pastāvīga biznesa nozare vai arī tiek sponsorēta no citiem uzņēmuma darbības virzieniem, M. Jarohovičs atbild: «Šoko pasts būs pelnošs tajā brīdī, kad piedāvāsim to pasaules tirgū. Šobrīd mēs apzināti neko nesasteidzam, jo gribam šo produktu ārzemēs piedāvāt labu.»
Šogad uzņēmums ir iecerējis izmēģināt spēkus Norvēģijā. Potenciāls tur ir, un tas saistīts ar produkta lietošanu – kopumā eiropieši ir cītīgi pastkaršu sūtītāji. Piemēram, vidējais latvietis nosūtīs varbūt vienu vai divas pastkartes pašiem tuvākajiem, turpretī citu Eiropas valstu iedzīvotāji nosūtīs piecas līdz desmit pastkartes.
Šobrīd uzņēmums veido interneta platformu, kur piedāvās šokolādes pastkartes ar individuālu dizainu. «Atver mājaslapu, augšupielādē fotogrāfiju, veic visas nepieciešamās darbības, apmaksā un šokolādes pastkarte no Latvijas tiek nosūtīta adresātam. Personalizēts sūtījums ir daudz sirsnīgāks un mīļāks, šādi produkti ir iecienīti, jo cilvēks gatavs tērēt naudu par to, ka produkts ir veltīts tieši konkrētai personai vai personu grupai,» saka M. Jarohovičs.
40% no Šoko pasts gada apgrozījuma veido periods no 15. novembra līdz 15. janvārim. Vasara nav aktīvākais šokolādes pastkaršu sūtīšanas laiks, taču šajā periodā lielu daļu uzņēmuma apgrozījumā veido ārzemju tūristu nosūtītie sveicieni. «Tagad vasarā pilnveidojam arī Latvijas pilsētu dizainu,» viņš stāsta. Šoko pasts ir veltījis šokolādes pastkartes vairākām pilsētām – Rīgai, Jūrmalai, Liepājai, Rundālei, Cēsīm u.c.