Pēdējos gados cilvēki rūpīgāk izvēlas tēju, iedziļinoties tās izcelsmē un ražošanas veidā; Latvijā īpaša vieta šī dzēriena patēriņā ir augu tējām.
Tā liecina nozares ekspertu novērojumi. «Pirms astoņiem gadiem vajadzēja skaidrot, kas ir Ķīnas fermentētā tēja pu’er un Ķīnas oolong, bet šobrīd vairums galvaspilsētas iedzīvotāju to jau zina. Cilvēki mēdz jaukt Japānas zaļo pulverveida tēju matcha ar negrauzdēto Dienvidamerikas akmeņozola lapu tēju mate, bet vismaz ir skaidrs virziens. Tāpat ir pieaugusi kvalitatīvas tējas pagatavošana un pasniegšana restorānos un kafejnīcās, ir specializētās tējnīcas. Situācija ne tuvu nav pielīdzināma ideālai, bet ir vērojams progress,» vērtē Gundega Silniece, tējnīcas Illuseum vadītāja un Latvijas Tējas biedrības vadītāja.
Tējnīca un tējas veikals Illuseum darbojas astoņus gadus, pirms tam G. Silniecei ar vīru piederēja tējnīca Goija, kas tika atvērta pirms 12 gadiem. Viņi nodarbojas arī ar tējas vairumtirdzniecību. Uzņēmēja novērojusi, ka šajos gados ir augusi informētība tējas nozarē. Arī lielveikalos nopērkamo tēju piedāvājums uzlabojas. «Veikalu plauktos parādās vairāk zīmolu, kas uzrāda ražošanas datumus, arī masveida produkcijas tirgū sāk parādīties izsekojami produkti. Tas pierāda, ka patērētājam ir vērts uzdot jautājumus. Ir paaudze, kas dzēra paciņtēju, un arī man nav nekādu iebildumu pret to, ja tai ir normāls sastāvs, bet jaunā paaudze uzdod jautājumus, pēta Instagram, un, ja tur pamana, ka var nopirkt īpašu tēju no audzētāja pa tiešo, viņi to darīs,» teic G. Silniece, piebilstot, ka, līdzīgi kā kafijas un vīna tūrisms, attīstās arī tējas ceļojumi un cilvēki dodas uz tējas laukiem, iepazīst ražošanas procesu.
Izvēlas rūpīgāk
«Cilvēki daudz ceļo, viņiem ir plaša pieredze, un viņi meklē ko speciālu, netriviālu. Cilvēki pievērš īpašu uzmanību tējas novākšanas veidam, aromātam, izcelsmes valstīm, interesējas par pagatavošanas tradīcijām. Pēdējos gados pircēji vairāk interesējas par dzelteno un sarkano tēju, par tējām ar ziediem, kā arī par tām, ko uzvāra pienā. Tomēr visbiežāk cilvēki pērk zaļo un melno tēju bez piedevām, oolong vai ar augļu gabaliņiem,» stāsta Nataļja Mahotina, Gastronome klientu apkalpošanas centra administratore. Viņa piebilst, ka pēdējos piecos gados ir pieaugusi interese par tēju un Gastronome tās pārdošanas apjomi auguši aptuveni par 25%.
Visu rakstu Pievērš uzmanību savam dzērienam lasiet 29. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/11
Zīmolam Dr. Tereško tējas nesen atvērts veikaliņš Pļavas aptieka Rīgā. Tās izveidotāja Ilze Ģērmane teic, ka daudzi ir sapratuši, ka ir nozīme tam, kādu «degvielu» sevī pilda.
#3/11
pieaugusi kvalitatīvas tējas pagatavošana un pasniegšana restorānos un kafejnīcās, vērtē Gundega Silniece, tējnīcas Illuseum vadītāja un Latvijas Tējas biedrības vadītāja.