Piena nozares izaicinājumi – konsolidācija un ES un valsts atbalsts nākamajā plānošanas periodā.
Pienrūpnieki saredz - nozarē nākamajā plānošanas periodā lielāks atbalsts jāpiešķir pārstrādei, lai varētu veicināt nozares turpmāku attīstību. Savukārt piena ražotāju viedoklis – jāturpina atbalsts kooperācijai, īpaši mazo lauksaimnieku vidū.
Lielos apjomos pēc apvienošanās restrukturizāciju jau pabeidzis Food Union ietilpstošais a/s Rīgas piena kombināts un Valmieras piens. Food Union ģenerāldirektors un valdes priekšsēdētājs Sergejs Beshmeļņickis stāsta, ka restrukturizācijas rezultātā izdevies veikt ievērojamu izmaksu optimizāciju un loģistikas izdevumu ietaupījumus. Tāpat notikusi specializācija – šobrīd zīmola Valmieras piens sviests tiek ražots Rīgā, bet biezpiena ražošana pilnībā pārcelta uz Valmieru. Tieši Valmieras ražotnē paredzēts attīstīt un pilnveidot graudainā biezpiena ražošanu, pēc kura pieprasījums pasaulē palielinās.
Šogad uzņēmuma stratēģiskā prioritāte ir saldējums - Food Union ar auksto saldumu jau startējis Lietuvas un Igaunijas tirgos. Ar pilnpiena produktiem šajos tirgos pagaidām netiek strādāts, bet šāds mērķis plānots turpmākajos gados. Šobrīd Food Union prioritāte ir vietējais tirgus, kā arī eksporta tirgi – Krievija, Kazahstāna un Ukraina.
Kā spēcīgākos konkurentus Baltijā Food Union ģenerāldirektors min trīs Lietuvas kompānijas – Pieno Žvaigzdes, Rokiškio sūris un Žemaitijos pienas, kam esot stipras pozīcijas Lietuvā un tagad jau pieder daļa tirgus arī Latvijā.
Tas, ka Latvijā ir 39 piena pārstrādes uzņēmumi gan nenozīmējot lielu sadrumstalotību, jo šie uzņēmumi sadalīti pa kategorijām un augstākajā - A kategorijā ietilpst tikai pieci uzņēmumi. Mazos uzņēmumus ar pārstrādes jaudu piecas tonnas piena diennaktī būtu sarežģīti konsolidēt, norāda Food Union ģenerāldirektors. RPK un Valmieras piens pārstrādā ap 430 t diennaktī, kas jau ir nopietns apjoms. Tiesa, šobrīd vērojamas augstas piena iepirkuma cenas, kas atstāj ietekmi uz ražošanas kopējām izmaksām.
S. Beshmeļņickis noliedza iepriekš plašsaziņas līdzekļos izskanējušo informāciju, ka Food Union īpašnieks varētu iegādāties vēl kādu kaimiņvalstīs esošu uzņēmumu. Tuvāko divu trīs gadu laikā šādu plānu nav, viņš piebilda. Šobrīd svarīgi esot maksimāli noslogot esošās jaudas.
Kā jau ziņots, šogad Latvijas pārtikas tirgū savas pozīcijas plāno nostiprināt arī Igaunijas saldējuma milzis Premia Foods. Uzņēmums paredz investēt aptuveni pusmiljonu latu un palielināt realizācijas apjomus Latvijā par 25 % salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Db jau ziņoja, ka saldējuma ražotāji atgriežas pie piena un arvien vairāk saldējuma ražošanā izmanto pienu un saldo krējumu.