Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Later LTD direktore Sandra Gorbunova. Pica Lulū ir 100% Latvijas uzņēmums. Tas ir spējis pārdzīvot dažādus laikus un dzīves ciklus 22 gadu garumā.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Mani interesē sarežģītas nozares ar dažādiem mainīgiem procesiem un iespēju nemitīgi pilnveidot un uzlabot. Ražošana un sabiedriskā ēdināšana ir vienas no sarežģītākām nozarēm, kurās darboties. Šīs abas nozares un lauksaimniecība ir valsts mugurkauls. Un tas, kādi cilvēki tajās strādā, liecina par to, kāds ir šis mugurkauls: stingrs un taisns vai šķībs un viegli kustināms. Ja man ir izvēle, es labāk izvēlos smagu darbu.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Par Latvijas valsti. Manī ir lepnums par valsti, tieši ar to, ka varam būt elastīgi un uzdrošināties darīt to, ko, iespējams, lielākās valstīs panākt būtu neiespējami rutīnas dēļ. Tā ir mūsu priekšrocība, ko izmantojam.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Esmu no uzņēmuma vadītājām, kas ir pārliecināta, ka ar pozitīvu attieksmi un uzslavām mērķi sasniegšu ātrāk. Lepojos, ka pārstāvu 100% Latvijas uzņēmumu, kas bez citu palīdzības spējis izveidot spēcīgu un profesionālu sistēmu un uzrāda gan pieaugošus apgrozījuma, gan peļņas rādītājus. Latvijā nav piemēru, kam gribētu līdzināties, tāpēc procesi, idejas un domas, ko veidojam, ir unikālas. Varam kļūdīties, bet daudz lielāka iespēja ir izveidot ko atšķirīgu un pierādīt, ka konkrētā metode dod panākumus.
Priecē tas, ka šobrīd mūsu riski un uzdrīkstēšanās ir nesusi tikai pozitīvus rezultātus. Tāpēc teiciens - «kas neriskē, tas nedzer šampanieti» - varētu jau būt pat daļa no mūsu uzņēmuma veiksmes formulas/moto.
- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos. Kāpēc – jā vai nē?
Sociālie tīkli ir kanāls, kā komunicēt ar auditoriju. Turklāt ne tikai informēt viņus par jaunumiem, bet ieklausīties un saprast, kas patīk auditorijai, un iesaistīt viņus, padarīt par daļu no uzņēmuma. Sociālos tīklos uzņēmums vairs nav tikai logotips, bet personība ar raksturu, viedokli un seju – gluži kā draugs, ar kuru komunicēt un par kura jokiem, darbiem vari priecāties un pasmieties.
- Vai darbinieku trūkumu izjūtat?
Darbinieku trūkums nav būtiskākais. Šobrīd aizraujošāk ir risināt jautājumu par jauno darbinieku attieksmi pret darbu, pret atbildības jēdzienu. Saprotot, ka darbinieku skaits ir ierobežots, jebkuram uzņēmējam, ir jāatrod savs veids, ar ko ieinteresēt darbiniekus. Pica Lulū dod ne tikai darbu, bet arī jaunas zināšanas, attīsta personības un prieku būt kopā ar kolēģiem.
Protams, ka arī mums ir darbinieku mainība, bet ir liela daļa lojālo darbinieku, kas pie mums strādā gadiem un ir arī tādi, kas dodas meklēt veiksmi citur, bet pēc laika atgriežas, jo ir novērtējuši to, ka esam godīgi pret valsti un darbiniekiem.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Ir jābūt vēlmei atklāt un sasniegt ko jaunu, likt kopā nebijušas lietas un neapstāties pie sasniegtā. Ir jābūt ļoti precīzam, taktiskam plānotājam, jāspēj argumentēt savs viedoklis un jāspēj panākt precīza tā izpilde. Ir jābūt atraktīvam, komunikablam un lielam cilvēkmīlim.
Šīs ir absolūti dažādas īpašības, kuras vienam cilvēkam nav raksturīgas. Ar to vēlos pateikt, ka svarīgi ir atrast katra stiprās puses, attīstīt un veicināt tās, liekot cilvēkus pareizās kombinācijās un uzsverot šādu sadarbības modeli.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Pica Lulū tuvākie un tālākie mērķi saistās ar franšīzes koncepta attīstīšanu ārpus Latvijas. Liels izaicinājums ir Eiropas virziens - valstis ar stabilu, piesātinātu un tradīcijām bagātu tirgu. Šobrīd Picai Lulū ir profesionāla komanda, kurai ir gan zināšanas, gan arī sniegumi, kas ļauj veiksmīgi attīstīt uzņēmumu.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Pica Lulū direktore esmu trešo gadu, pirms tam gadu uzņēmumā strādāju kā finanšu direktore. Man vienmēr bijuši skaidri mērķi par nākamo amatu, ko gribu sasniegt. Esmu sākusi kā sekretāre sabiedriskā organizācijā, tad kļuvu par grāmatvedi. Šis bija amats, kas lika noteikti virzīties uz priekšu, jo sapratu, ka grāmatvedes darbs mani neinteresē. Tad biju galvenā grāmatvede, pēc tam finanšu direktore. Finanšu direktora amats dod iespēju jau skatīties uz uzņēmumu kopumā un ar idejām ietekmēt uzņēmuma stratēģisko virzību. Kā jau minēju, ražošana un sabiedriskā ēdināšana ir manas nozares.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums?
Šis paliks Pica Lulū īpašais noslēpums.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Pica Lulū ir bagāta ar 225 radošiem un atraktīviem cilvēkiem. Picas filosofija ir ne tikai tas, ko redz Pica Lulū klienti, bet visa mūsu uzņēmuma struktūra ir uzbūvēta apaļas picas formā. Sasaiste gan produktā, gan uzņēmuma struktūrā liek domāt un darīt, raugoties uz produktu kā nākotnes klientam. Picai Lulū ļoti patīk būt pirmajai.
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Dažbrīd saktoties uz līdz šim veiktajām izmaiņām likumdošanā, labprātāk neredzētu izmaiņas likumdošanā, jo izmaiņu izziņošanas un ieviešanas termiņi ir pārāk īsi, lai uzņēmējam radītu stabilitāti. Piemēram, šobrīd nevaru 100% apliecināt, vai varu nosaukt visas nodokļu likmes nākamajam gadam. Valsts attīstās, uzņēmumi attīstītās. Jā, notiek nemitīga likumdošanas uzlabošana, bet pret to veikšanas termiņiem likumdevējiem jābūt atbildīgākiem.
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Priecājos par Latvijas uzņēmumiem, kas spēj skaidri noformulēt ideju un piesaistīt finanšu līdzekļus starptautiskā tirgū, tādi kā Info.gram, Airdog. Esam uz robežas, kad notiks lielas pārmaiņas tehnoloģiju attīstībā jau tuvāko 5 gadu laikā. Ticu, ka idejas par transporta koncepciju Hyperloop, pārvietošanās ar visskaņas ātrumu, piepildīsies. Turklāt ne tikai šīs, bet arī daudzas citas.
- Kurš ir Jūsu mīļākais ēdiens un dzēriens?
Zandarts, kas bijis laba šefpavāra rokās un pareizi pagatavots. Paragvajas matē tēja. Tējas gatavošanas procesu labprāt uzņemos pati, zandartu gan labprāt atstāju profesionāļiem. Man garšo arī mūsu picas. Cilvēki ļoti bieži mums jautā, vai mēs paši, strādājot Pica Lulū, vēl ēdam picas?! Un šeit varu atklāt, ka, jā – ēdam un mums garšo.
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Tās vairāk ir personības. Elon Musk ar spēju tik tālu redzēt nākotnē un uzdrošināšanos nodot savu biznesu un patentus publiskai lietošanai (Tesla Motors). Dzejnieks Viks ar spēju meklēt un rotaļāties ar vārdiem, mainot to nozīmes, un spēju tik spēcīgi izjust dzīvi un kaislības (grāmatas Kontakts un Katoliete). Fran Lebowitz ar spēju atšķirīgi un trāpīgi analizēt sabiedrību.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Man ir trīs receptes labai relaksācijai. Pirmkārt, vējš, jūra, viļņi, kas dod brīvības sajūtu un, stāvot pret vēju, sava iekšējā spēka apzināšanos. Otrkārt, Kundalīni joga, kas māca, cik ļoti domas un prāts ietekmē notikumus. Ko un kā domāsi, to un tādā veidā arī sasniegsi. Treškārt, mūzika. Ja spēj panākt, ka mūzika skan tevī, tā ir vienkārši lieliska sajūta. Šobrīd manī skan Laika suns, Positivus atklājums Temples un Šimkusa Vāgners.
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Labākais diētas padoms: lai uz pusi samazinātu kalorijas picā, saloki to uz pusēm!
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Lai mūsu valsts un katrs personīgi sasniegtu lielus mērķus, neaizmirstot tos arī izvirzīt.
#2/8
Pica Lulū balle. Divas reizes gadā esam visi kopā un pierādām, ka protam gan strādāt, gan izklaidēties.
#5/8
Konference Uzslavē labu servisu, kurā atklājam noslēpumus par klientu apkalpošanu