Pašapkalpošanās automazgātavu tirgū ir sasniegts piesātinājums; vairāki tirgus dalībnieki izveidojuši tīklu dažādās Latvijas pilsētās
«Kopumā Latvijā ir līdz 50 pašapkalpošanās automazgātavu; ir tādas, kurās ir divas kabīnes, un ir arī tādas, kurās ir astoņas. Klientu kļūst vairāk, taču to skaits netiek līdzi pašapkalpošanās automazgātavu skaita palielinājumam. Piedāvājums kļūst lielāks par pieprasījumu,» raksturo SIA Wash & Drive valdes loceklis Augusts Iesalnieks. Viņš arī akcentē to, ka tirgus ir fragmentēts un vismaz pagaidām lielākajai daļai komersantu pieder pa vienai, divām automazgātavām. «Prognozēju, ka jau 2019. gada laikā būs vērojami pirmie kritušie šajā nozarē, kuri nespēs apkalpot saistības, sliktas atrašanās vietas izvēles dēļ nonāks grūtībās,» piebilst A. Iesalnieks.
Savukārt SIA Puto valdes priekšsēdētājs Udo Oga ir pārliecināts, ka šī pakalpojuma tirgus Latvijā attīstās, lēnām sakārtojas. Vietas, kurās parādās pašapkalpošanās automazgātavas, zemākā cenu segmentā strādājošās klasiskās «rokas» automazgātavas aizveras, savukārt augstāka līmeņa «rokas» mazgātavas nekonkurē ar pašapkalpošanās punktiem. Tai pašā laikā viņš atzīst, ka tirgus ir diezgan blīvs un ar to nākas rēķināties nemitīgi.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
«Konkurence ir ļoti sīva, un tā ar gadiem mazāka nekļūst. No dienas, kad uzņēmējs izdomā, ka grib iesaistīties šajā biznesā, līdz brīdim, kad tas iegūst iespēju iesaistīties, paiet vismaz pusotrs gads, pat divi, un tas nozīmē, ka visu laiku nākas pielāgoties izmaiņām, būt gatavam jauniem, iepriekš neparedzētiem izaicinājumiem. Šobrīd Latvijas tirgū ir divi spēcīgi tīkli un virkne mazgātavu, kas pieder atsevišķiem attīstītājiem,» stāsta SIA Puto klientu attīstības direktors Madars Urtāns. Savu darbību Puto sāka 2015. gada rudenī, kad, sanākot kopā nozares pārzinātājiem ar pieredzi automazgātavu jomā, tiem radās ideja izveidot savu tīklu. «Iesākumā, dibinot uzņēmumu, tā vēl bija situācijas un biznesa vides izpēte, uzmanīga vērošana, testēšana, bet par laiku, kad uzņēmums strādāja ar pilnu jaudu, varam uzskatīt 2016. gada sākumu,» papildina U. Oga. Šobrīd Puto tīkls ir izaudzis līdz desmit automazgātavām, kas jau darbojas dažādās Latvijas pilsētās, un vēl daudzas ir tapšanas procesā – divas tiks nodotas ekspluatācijā vēl šogad, sešas automazgātavas ir fināla stadijā, un vēl trīs atrodas būvniecībā, piecas – projektēšanā. «Kopā ir sākti 26 projekti, kas darbojas Puto franšīzē. Tas nozīmē, ka droši varam runāt jau par izveidotu Puto tīklu ar latvisku zīmolu,» klāsta U. Oga. Tas pašlaik aptver Ādažus, Limbažus, Lielvārdi, Olaini, Rīgu, Salaspili, Valku, Bausku – šajās pilsētās katrā ir pa vienai automazgātavai, divas izveidotas Ventspilī. Drīzumā tiks atvērtas četras stacijas Rīgā un pa vienai Dobelē un Talsos. Taujāts, cik lielas investīcijas ir nepieciešamas viena punkta izveidē, M. Urtāns atklāj, ka ieguldījumu apjoms var būt ļoti dažāds, sasniegt 600 tūkst. eiro. Izmaksas ir atkarīgas no vietas un automazgātavas lieluma. Kopumā līdz šim tīkla izveidē ir ieguldīti 7,5 milj. eiro, un ir plānots investēt vēl divus milj. eiro.
Visu rakstu Piedāvājums kļūst lielāks par pieprasījumu lasiet 13. decembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!