«Latvenergo diferencēto tarifu lieta ir vēl viens apstiprinājums, ka valsts uzņēmumu pārvaldībā ir nepieciešamas reformas, jo esošā sistēma nostāda ministrijas pretrunīgā situācijā. Šajā gadījumā uzdevums izstrādāt sociāli atbildīgu tarifu paaugstināšanas piedāvājumu nācis no Ekonomikas ministrijas, kas vienlaikus ir gan uzņēmuma kapitāla daļu turētāja un uzņēmuma komerciālo, stratēģisko mērķu noteicēja, gan enerģētikas politikas veidotāja,» norāda ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
«Tiesa secinājusi, ka zemāka tarifa noteikšana kādam lietotāju lokam uzņēmumam nav rentabla un tas nevar ar tarifu palīdzību veidot sociālās palīdzības atbalsta rīkus. Tiesa principā ir atzinusi, ka tarifu kāpums būtu pamatots, bet apšauba veidu, kā tas ticis īstenots,» pēc Ekonomikas ministrijas (EM) ekspertu sākotnējās iepazīšanās ar tiesas spriedumu norāda Ekonomikas ministrs.
«No vienas puses Latvenergo mērķis, veidojot diferencēto tarifu, bija palīdzēt mazturīgajām sabiedrības grupām krīzes periodā. No otras puses – patlaban redzam, ka ne visi Starta tarifa maksātāji patiešām ir tie, kuriem materiālā situācija neļautu maksāt pilnu tarifu, bet Latvenergo šos iedzīvotājus ar zemāku elektrības tarifu tādējādi atbalsta. Piemēram, daudzbērnu ģimenes, kam ir lielāks elektroenerģijas patēriņš un kam šāds atbalsts būtu nepieciešams visvairāk, ar lielu varbūtību iekļaujas to grupā, kas maksā augstāko pamata tarifu. Tāpēc ir pamatotas šaubas, vai sākotnējais mērķis ir sasniegts,» uzskata ekonomikas ministrs.
Latvenergo laiks līdz galīgajam tiesas spriedumam ir jāizmanto lietderīgi un jāizvērtē līdzšinējā tarifa piedāvājuma efektivitāte un atbilstība gan sabiedrības, gan uzņēmuma attīstības interesēm, kā arī jāapsver iespējas izstrādāt alternatīvus mehānismus, kā atbalstīt sabiedrības maznodrošinātākās grupas, norāda D. Pavļuts.
Jau rakstīts, ka, stājoties spēkā Administratīvās apgabaltiesas spriedumam par a/s Latvenergo patlaban spēkā esošajiem tarifiem, Latvenergo būtu iedzīvotājiem jāatmaksā par elektroenerģiju veiktie maksājumi, summa varētu sasniegt 45 miljonus latu, ko pārsvarā veidotu pārrēķins juridiskajiem klientiem.
Iepriekš ziņots, ka Administratīvā apgabaltiesa pirmdien apmierināja vairāku fizisku un juridisku personu sūdzības par Latvenergo tarifu akceptēšanu 2011. gada februārī. Lielāki elektroenerģijas tarifi tiek piemēroti tām mājsaimniecībām, kuras gada laikā patērē vairāk elektroenerģijas. Proti, par pirmajām 1200 kilovatstundām visiem jāmaksā iepriekšējais tarifs - 8,25 santīmi par kilovatstundu, bet, kad šis limits tiek pārsniegts, par katru nākamo kilovatstundu jāmaksā 10,74 santīmi. Tādējādi Latvenergo tarifi neatstāj negatīvu ietekmi uz tādu mājsaimniecību budžetiem, kurās vidēji mēnesī tiek iztērētas ne vairāk kā 100 kilovatstundas elektroenerģijas. Pārējiem par elektrību gada griezumā jāmaksā vairāk.