AS Pasažieru vilciens (PV) vadība centīsies iegādāties jaunos elektrovilcienus, «maksimāli izmantojot» pašreizējās globālās ekonomikas, finanšu sfēras un valūtu svārstību priekšrocības. Līdz ar to patlaban atturas nosaukt konkrētus termiņus iepirkuma izsludināšanai, jo izdevīgāko momentu patlaban esot grūti prognozēt, intervijā aģentūrai LETA norāda uzņēmuma vadītājs Andris Lubāns.
Uz jautājumu, vai teiktais nozīmē, ka iepirkums tiks izsludināts šogad, Lubāns norāda, ka patlaban kalendārais grafiks nedarbojas. «Jāskatās, kad ir izdevīgs brīdis gan iepirkumam, gan finanšu piesaistei,» secina uzņēmuma vadītājs.
Viņš skaidro, ka patlaban ir tāds pārmaiņu brīdis - ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā un pasaulē. Līdz ar to esot jābūt «ārkārtīgi uzmanīgiem» ar kaut kāda veida rīcību. PV esot definējis prasības attiecībā uz elektrovilcieniem, tāpat ņemtas vērā iespējamās izmaiņas infrastruktūras attīstībā - gan elektrifikācijas plānus, gan Eiropas sliežu platuma Rail Baltica projektu un iespēju savienot dzelzceļa staciju ar Rīgas lidostu, skaidro uzņēmuma vadītājs.
«Skatāmies, kas notiek pasaulē ar finanšu situāciju. Ņemot vērā, ka Kohēzijas fonda līdzekļi vairs nav pieejami, tad visi līdzekļi vilciena iegādei ir jāaizņemas. Ir būtiski, kurā brīdī un uz kādiem nosacījumiem veikts iepirkums, kā un kad veikta finanšu līdzekļu piesaiste. Esam gatavi startēt un gaidām izdevīgāko brīdi - gan finansējuma ziņā, gan vērtējot situāciju vilcienu ražošanas nozarē pasaulē. Tāpat vērtējam valūtas svārstības, piemēram, Šveices franka celšanās pilnīgi noteikti ietekmē vienu vai otru ražotāju. Arī Krievijas rubļa vājums pilnīgi noteikti ietekmē ražotājus, izmaksas, arī vilcienu vērtību,» skaidro Lubāns.
Nenoteiktība ekonomikā ietekmējot citu pasūtītāju jau pasūtīto vilcienu piegādes. PV mēģināšot rast izdevīgu momentu un startēt uz priekšu. «Tā precīzi pateikt, kad izsludināsim, pēc nedēļas vai mēneša, un kādā procedūrā - nevar, tomēr jāņem vērā satiksmes ministra uzstādījums, ka 2016.gadā vilcieniem ir jābūt,» uzsver valdes priekšsēdis.
Jau rakstīts, ka PV šogad plāno veikt iepirkumu par jaunu vilcienu iegādi, taču gala lēmums nav pieņemts, jo patlaban vēl tiek izskatīti dažādi risinājumi un iespējas, ņemot vērā visus juridiskos un finansiālos aspektus jaunu vilcienu iegādei.
PV jaunā valde pērnā gada jūlijā pieņēma lēmumu pārtraukt vilcienu nomas iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.
Šī bija jau otrā reize, kad neizdevās iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, PV un Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.