Eksperti

Pārmaiņu virzītāji: kas ir palīdzējis attīstīties mazumtirdzniecības tehnoloģijām?

Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs,14.06.2023

Jaunākais izdevums

Jaunākās tendences, globāli notikumi un progress inovācijās maina sabiedrības vēlmes un paradumus, veidojot labvēlīgu augsni arī jaunu tehnoloģiju attīstībai. Aizvadīto gadu laikā pircēji bija spiesti apgūt interneta iespējas un plašumus.

Daudzos gadījumos šie jaunie iepirkšanās paradumi ir saglabājušies, pircējiem novērtējot komfortu, ko sniedz produktu atlase no dīvāna un saņemšana turpat pie mājas durvīm.

Straujākā attīstība mazumtirdzniecības sektorā

Viens no ietekmīgākajiem pārmaiņu virzītājiem neapšaubāmi bija Covid-19 pandēmija un slimības izplatības mazināšanai īstenotie ierobežojumi gan Latvijā, gan pasaulē. Vairums mazumtirdzniecības veikalu bija spiesti meklēt alternatīvus risinājumus, lai nodrošinātu preču apriti. Tāpēc vēsturē lielāko pieprasījumu piedzīvoja tiešsaistes iepirkšanās, cilvēkiem iegādājoties sezonālo apģērbu, kā arī citus ikdienā svarīgus produktus un preces internetā.

Līdz ar straujo pieprasījumu mazumtirdzniecības uzņēmumi veica apjomīgas investīcijas savu interneta platformu attīstībā, nodrošinot ne tikai efektīvāku pirkumu komplektēšanu, bet arī piegādi, lai pircēji savus pirkumus varētu saņemt sev vēlamā vietā pēc iespējas ātrāk. Pandēmijas ietekmē pircēji piespiedu kārtā varēja novērtēt, cik viegli var veikt pārtikas un sadzīves preču pasūtījumus internetā, neveltot papildu laiku braukšanai uz veikalu un produktu atlasei paša spēkiem. Tagad redzam, ka arvien vairāki pārtikas preču piegādātāji sacenšas savā starpā, lai piesaistītu klientus ar piegādi pat 15 minūšu laikā.

Runājot par nākotnes attīstību, turpmāk šajā jomā redzēsim vēl lielāku mākslīgā intelekta attīstību. Tiem pircējiem, kas veic regulāros pārtikas pirkumus internetā, jau tagad ir iespēja saņemt personalizētu atlaižu piedāvājumus iemīļotākajiem produktiem, kā arī atgādinājumus par biežāk pirktajām precēm. Nākotnē redzēsim, kā arvien vairāk mākslīgais intelekts asistēs šādu ikdienas uzdevumu veikšanā, piedāvājot iespēju iepirkties virtuālajā pasaulē, lai atvēlētu vairāk laika personīgajiem vai darba pienākumiem.

Efektīvāk un videi draudzīgāk

Neatsveramu lomu mazumtirdzniecības tehnoloģiju attīstībā ieņem arī iespēja palīdzēt uzņēmumiem kļūt videi draudzīgākiem. Klimata pārmaiņas ir viena no galvenajām tēmām pasaulē un satrauc arvien lielāku sabiedrības daļu Latvijā, tāpēc arī mazumtirdzniecības uzņēmumi meklē veidus, kā samazināt savu ietekmi uz vidi un izmantotu esošos resursus efektīvāk.

Pirmais solis šajā virzienā ir papīra izmantošanas samazināšana. Jau tagad vairākos veikalos Latvijā varam novērot elektroniskās cenu zīmes, kas ietaupa ne tikai vērtīgo papīra resursu, bet arī samazina darbinieku stundas, kas parasti tiek veltītas cenu zīmju maiņai un dažādu akcijas preču izcelšanai. Nākotnē ar šādām cenu zīmēm varēsim ne tikai izcelt labākās cenas, bet arī ar iebūvētiem kameru sensoriem ziņot darbiniekiem par nepieciešamību papildināt produktus plauktā vai reaģēt uz konkrēta produkta derīguma termiņa tuvošanos beigām. Tādā veidā mazumtirgotāji varēs ātrāk piešķirt atlaidi precēm, kurām ir īsāks derīguma termiņš, lai mazinātu pārtikas atkritumu veidošanos un dodot iespēju to iegādāties par izdevīgāku cenu, kādam, kam tas varbūt ir īpaši vajadzīgs.

Vairāk automatizētu procesu

Resursu efektīvāku izmantošanu motivē arī ekonomiskā situācijā, it sevišķi Latvijā, kur inflācija joprojām saglabājas vidēji augstāka nekā citās Eiropas valstīs. Tāpēc jau tagad redzam, ka tiek veiktas iekārtu maiņas uz energoefektīvākām un arī apgaismojumam tiek meklētas ilgtspējīgākas alternatīvas.

Dārgie energoresursu maksājumi un darbinieku stundas īpaši veicinās lielāku veikalu automatizācijas tehnoloģiju attīstību. Dažādu ikdienas rutīnu automatizācija, kā, piemēram, veikala plauktu papildināšana ar precēm, pirkumu komplektēšana vai cenu maiņa, ļauj izmantot vērtīgās darbinieku stundas klientu apkalpošanai un konsultēšanai, tādējādi nodrošinot personalizētāku pieeju, kamēr ierastie rutīnas pienākumi tiek uzticēti tehnoloģijām. Tādā veidā mazumtirgotājs var ne tikai efektīvāk izmantot veikala resursus, bet arī uzlabot iepirkšanās pieredzi veikalā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumiem pielāgojoties arvien augošajām patērētāju prasībām un vajadzībām, mazumtirdzniecības nozare šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas.

“StrongPoint" organizētajā "Baltic Retail Forum 2024" pasākumā tehnoloģiju uzņēmums “Zebra Technologies” stāstīja par mazumtirdzniecības veikalu transformāciju, uzsverot, ka ikreiz, kad patērētājs gūst uzlabotu iepirkšanās pieredzi, viņa gaidas no mazumtirdzniecības uzņēmumiem tiek paceltas jaunā, augstākā līmenī.

Mazumtirdzniecības nozare šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas, kas galvenokārt saistītas ar darbaspēka izmaksu pieaugumu un nepieciešamību darīt vairāk, izmantojot mazāk resursu. Uzņēmumi izjūt spiedienu paaugstināt efektivitāti un samazināt izmaksas, vienlaikus uzturot augstu pakalpojumu kvalitāti. Tehnoloģiju uzņēmums "Zebra Technologies" uzsver, ka tirdzniecības tehnoloģijām ir būtiska loma darbības procesu racionalizēšanā un klientu pieredzes uzlabošanā. Mazumtirgotāji konkurē gan tradicionālajā, gan tiešsaistes tirgū, un “izdzīvo” tie, kas spēj ātri pielāgoties mainīgajām tirgus tendencēm un ieviest inovatīvus risinājumus. Tāpēc tradicionālie mazumtirgotāji aktīvi investē tirdzniecības tehnoloģijās un uzlabo veikalu darbību, lai saglabātu konkurētspēju un atbilstu patērētāju augošajām prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai mākslīgais intelekts veikalā var noķert garnadzi?

Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs,04.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirdzniecība ir viena no jomām, kurā strauji ienāk jaunākās tehnoloģijas – sākot no mākslīgā intelekta un ar to darbināmiem robotiem, līdz pat inteliģentiem automatizācijas risinājumiem un paplašinātajai realitātei. Kā šie mazumtirdzniecības risinājumi tuvākajā nākotnē ietekmēs pircēju iepirkšanās paradumus un Latvijas veikalu darbību, un vai tie spēs cīnīties ar zādzību pieaugumu?

Jāuzsver, ka ekonomiskie apstākļi un augstā inflācija Latvijā ir bijis katalizators veikalu automatizācijas uzplaukumam. Šis process ne tikai optimizē resursus, bet arī nodrošina klientiem augstas kvalitātes un efektīvu iepirkšanās pieredzi. Abu minēto faktoru mijiedarbībā ir radīta uzlabota un tehnoloģiski piesātināta mazumtirdzniecības vide, kurā uzņēmumi sasniedz savu maksimālo efektivitāti, bet pircējiem tiek nodrošinātas ērtības un personalizēta apkalpošana.

Mākslīgais intelekts cīņā ar zādzībām

Mākslīgā intelekta risinājumi arvien biežāk tiek izmantoti mazumtirdzniecībā, nodrošinot pašapkalpošanās kasu netraucētu darbību, palīdzot efektīvāk pārvaldīt preču piegādi, labāk izprast patērētāju uzvedību un pasargāt no zādzībām. Jāatzīst, ka zādzības šobrīd ir viena no aktuālākajām problēmām mazumtirdzniecības nozarē, turklāt inflācijas apstākļos tā ir kļuvusi vēl izplatītāka.

Komentāri

Pievienot komentāru