Otrdien, 24. novembrī Tallinā Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA - Innovation and Networks Executive Agency) un triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS parakstīja finansēšanas līgumu par Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma piešķiršanu no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projekta attīstības pirmajam posmam. Finansēšanas līgumu parakstīja RB Rail AS valdes priekšsēdētāja Baiba A. Rubesa un INEA direktors Dirk Beckers.
«Šī ir vienreizēja iespēja parādīt un pierādīt, ka trīs Baltijas valstis spēj vienoti darboties nozīmīga kopēja mērķa vārdā,» saka Rubesa.
RB Rail AS ir Rail Baltic/Rail Baltica centrālais koordinators. Tam ir dots mandāts saņemt visu projekta finansējumu un nodrošināt tā izmantošanu atbilstoši noteiktam regulējumam trīs dalībvalstu finansējuma saņēmējiem - Igaunijas Ekonomikas un komunikācijas lietu ministrijai, Latvijas Satiksmes ministrijai un Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrijai.
Līguma ietvaros bez RB Rail AS aktivitātes īstenotāji ir Igaunijas Tehniskās uzraudzības iestāde un Rail Baltic Estonia OU, Latvijas SIA Eiropas dzelzceļa līnijas, kā arī Lietuvas AB Lietuvos geležinkeliai un UAB Rail Baltica statyba.
Finansējums tiek piešķirts daļas no kopējā Rail Baltic/Rail Baltica projekta īstenošanai - aktivitātēm, kas sāktas 2015. gadā un tiks pabeigtas līdz 2020. gada beigām. Aktivitātes ietver tehniskās izpētes, zemes atsavināšanu projekta vajadzībām, pirmos būvdarbus, projekta īstenošanas atbalsta pasākumus, darbu uzraudzību un komunikāciju ar sabiedrību.
Mērķis ir pabeigt visus sagatavošanas darbus (tehniskie projekti, būvatļaujas, zemes iegāde) un sākt būvdarbu pirmo posmu atsevišķos dzelzceļa līnijas posmos Igaunijā, līnijas centrālajā daļā un Rīgas reģionā Latvijā un Kauņas-Panevēžas-Lietuvas un Latvijas robežas posmā Lietuvā.
Igaunijā finansējums tiks izmantots detalizētam visas dzelzceļa līnijas - tostarp Tallinas un Pērnavas pasažieru staciju, Tallinas multimodālā kravu termināļa un ritošā sastāva remonta depo - tehniskajam projektam, kā arī ietekmes uz vidi un citām tehniskajām izpētēm. Finansējums arī ļaus sākt dzelzceļa uzbēruma un divlīmeņu šķērsojumu ar satiksmes infrastruktūras objektiem būvdarbus.
Pirmā posma finansējums Latvijā tiks izmantots Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un Rīgas starptautiskās lidostas dzelzceļa stacijas, kā arī dzelzceļa savienojuma starp abām stacijām tehniskajam projektam un būvdarbiem, kā arī zemes iegādei. Savienojot 1520 mm un 1435 mm platuma sliežu ceļus un radot efektīvu savienojumu ar reģionālo un starptautisko transportu, Rīgas Centrālā stacija kļūs par patiesi multimodālu reģionālo un starptautisko transporta mezglu.
Lietuvā pirmā posma finansējums tiks izmantots trūkstošā dzelzceļa posma starp jaunuzbūvēto Eiropas standarta 1435 mm sliežu ceļu (posmā no Polijas un Lietuvas robežas līdz Kauņai) un Kauņas Dzelzceļa termināļa būvniecībai, no kura uz ziemeļiem aties jauna 1435mm dzelzceļa līnija. Saistītajās aktivitātēs ietilps nepieciešamās dokumentācijas sagatavošana zemes atsavināšanai un zemes atsavināšanas procedūras, tehniskā projekta sagatavošana posmam no Kauņas līdz Lietuvas un Latvijas robežai, kā arī jaunas 1435mm dzelzceļa līnijas būvdarbi Kauņas-Panevēžas-Lietuvas un Latvijas robežas posmā.
Rail Baltic/Rail Baltica projekts paredz jaunas ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai. Pa 1435 milimetru - Eiropas standarta platuma dzelzceļa līniju pasažieru vilcieni brauks ar ātrumu līdz 240 kilometriem stundā, kravas vilcieni - ar ātrumu līdz 120 kilometriem stundā.
Rail Baltic/Rail Baltica atjaunos tiešu savienojumu starp Baltijas valstīm un Eiropas dzelzceļa tīklu, veicinot reģionālo integrāciju un savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu (ar savienojumu ar Viļņu), Varšavu un Berlīni.
RB Rail AS akcionāri vienādās daļās ir SIA Eiropas dzelzceļa līnijas, Lietuvas UAB Rail Baltica statyba un Igaunijas Rail Baltic Estonia OU.