SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate”” kopā ar partneri “Riga Rent” pabeigusi trīs Latvijā nozīmīgu hidrobūvju atjaunošanu un pārbūvi.
Tās ir Gaujas – Daugavas kanāls Ādažu novadā, kā arī Bārtas un tās pietekas Toseles valsts nozīmes ūdensnotekas Nīcas novadā.
1903. gadā uzbūvētais Gaujas – Daugavas kanāls ir būve ar unikālu kultūrvēsturisku vērtību. Atjaunotais kanāls kalpos plūdu draudu samazināšanai Ādažu un Garkalnes novadu teritorijās.
Kanāls pārbūvēts 3,1 kilometra garumā, ir veikta grunts rakšana un izlīdzināšana, apauguma novākšana un grunts izsūknēšana no ezera. Būvdarbu gaitā ir nostiprināta kanāla gultne, izmantojot augstas kvalitātes šķembas, ieklājot ģeotekstilu un iedzenot rievpāļus. Tāpat ir pārbūvēts ūdens līmeņa regulators, veikta vītņu tipa pacēlāja ar elektropiedziņu un aizvaru izbūve. Teritorijā ierīkota videi draudzīga meliorācijas sistēma.
Gaujas – Daugavas kanāla atjaunošanas darbi notika no 2018. gada jūnija līdz 2021. gada janvārim. Projekta kopējās izmaksas bija 3,37 miljoni eiro, ko veidoja Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) un valsts budžeta finansējums.
Apjomīgi darbi veikti arī piejūras zemienē Nīcas novadā, kas ir viena no plūdu apdraudētākajām teritorijām. Nīcas novadā ir attīrīta Bārtas upes gultne tās lejtecē 5,3 kilometru garumā no ietekas Liepājas ezerā līdz kreisā krasta pietekai. Izmantojot zemessūcēju, kas aprīkots ar rifulēšanas frēzi, ir veikta gultnes attīrīšana no piesērējuma, kas upē bija uzkrājies pēdējo astoņdesmit gadu laikā un samazināja caurteci, un pakļāva plūdiem lauksaimniecības teritorijas. Upē ir izbūvēti divi mākslīgi padziļinājumi (segmentācijas baseini), kas būs pievilcīgi vides objekti, un trīs kilometru garumā ir veikta kreisā krasta rakšana pa nogāzi, izceļot apauguma pazemes daļu.
Bārtas lejteci iztaisnoja pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados, kad tika izbūvēti aizsargdambji, kas laika gaitā zaudēja noturību, bet tagad ir atjaunoti. Projekta kopējās izmaksas ir 4,009 miljoni eiro.
Nīcas pagastā 3 km garumā ir atjaunota arī ūdensnoteka Tosele, kas ekspluatācijā ir kopš 1959. gada un pa šo laiku bija aizsērējusi, aizaugusi ar ūdensaugiem un palieliāja plūdu risku. Šī projekta kopējās izmaksas bija 1,5 miljoni eiro – ERAF un Latvijas valsts budžeta finansējums. Toseles atjaunošana īstenota no 2018. gada augusta līdz 2020. gada augustam.““Igatei” līdzdalība šajos projektos un darbs kopā ar atzītu hidrobūvniecības uzņēmumu deva jaunu un vērtīgu pieredzi, paplašinot un dažādojot mūsu iespējas pakalpojumu sniegšanā. Esam apliecinājuši savu varējumu, izpildot darbus augstā kvalitātē,” rezumē “Ceļu būvniecības sabiedrības “Igate”” izpilddirektors Gusts Kaļiņins.Visu trīs objektu atjaunošanas darbu pasūtītājs bija valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi".