Konkurences padome (KP) konstatē aizliegtu vienošanos par braukšanas maksas paaugstināšanu a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusa parks darbībās
KP 18. jūnijā pieņēmusi lēmumu konstatēt aizliegtu vienošanos par braukšanas maksas paaugstināšanu a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusa parks darbībās un par pārkāpumu piemērojusi naudas sodu kopumā 50 157.28 Ls, Db.lv informē Jānis Amols, KP Ārējo sakaru un sabiedrības informēšanas daļas vecākais referents.
KP konstatēja, ka ziņu portālos 2006. gada novembrī bija lasāma informācija par braukšanas tarifu palielināšanos dažādos tālsatiksmes pasažieru pārvadājuma maršrutos Latvijas teritorijā. KP tirgus uzraudzības ietvaros konstatēja, ka a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusa parks starpā ir notikusi informācijas apmaiņa par braukšanas maksas tarifu noteikšanu un savstarpēja vienošanās par braukšanas maksas tarifu paaugstinājumu no 3.50 līdz 4.00 Ls, sākot ar 2007. gada 10. augustu maršrutā Rīga – Daugavpils.
Tāpēc, izvērtējot iegūto informāciju, KP šā gada 13.februārī uz pašiniciatīvas pamata ierosināja lietu par iespējamu pārkāpumu a/s Nordeka, SIA Dautrans un SIA Daugavpils autobusa parks darbībās. Visi trīs pārvadātāji apkalpo maršrutu Rīga – Daugavpils.
KP secina, ka vēl pirms tarifu apstiprināšanas Autotransporta direkcijā starp a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusa parks ir notikušas sarunas par cenu celšanu. KP rīcībā, operatīvās darbības rezultātā, nonāca elektroniskās vēstules izdruka, kuru bija sūtījusi SIA Daugavpils autobusa parks darbiniece a/s Nordeka maršrutu sagatavošanas daļas vadītājam par tarifu izmaiņām maršrutā Rīga – Daugavpils.
KP nolēma izbeigt lietu daļā par iespējamiem Konkurences likuma pārkāpumiem SIA Dautrans darbībās. Lietas izpētes gaitā netika gūti lietiskie pierādījumi, ka SIA Dautrans būtu veicis informācijas apmaiņu ar a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusa parks par tarifu izmaiņām maršrutā Rīga – Daugavpils.
A/s Nordeka savā vēstulē KP skaidroja: braukšanas maksu maršrutos pārbaudīja un noteica Autotransporta direkcija. Tā kā pasažieru pārvadājumu tirgus tiek administratīvi regulēts nepastāv brīva sāncensība starp tirgus dalībniekiem. KP šādam argumentam nepiekrita un savā lēmumā secināja, ka katrs autopārvadātājs līdz 01.01.2008. savu noteikto braukšanas tarifu noteica, ievērojot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, un saskaņojot to ar Autotransporta direkciju.
Konkurences uzraudzības iestāde norāda, ka godīgas konkurences būtiska izpausme ir katra tirgus dalībnieka spēja noteikt savu komerciālo politiku neatkarīgi no saviem konkurentiem. Minētais gan neaizliedz komersantiem izvērtēt vai paredzēt konkurentu darbības, bet saskaņā ar Konkurences likumu strikti nepieļauj tiešus vai netiešus kontaktus starp komersantiem, kuru mērķis vai sekas ir konkurentu rīcības tirgū saskaņošana vai ietekmēšana.
Tādēļ Konkurences padome ir konstatējusi Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu a/s Nordeka un SIA Daugavpils autobusu parks darbībās un uzlikusi a/s Nordeka naudas sodu 22 989.97 LVL apmērā, bet SIA Daugavpils autobusu parks - 27 167.28 LVL apmērā.