Mazumtirdzniecības nozare 2020. gadā strādājusi lielu pārmaiņu laikā, kad bija aktīvi jāpāriet uz digitāliem risinājumiem visos preču piegādes posmos. Vienlaikus ierobežojumi ir mainījuši proporcijas preču pārdošanai tiešsaistē un klātienē, nedaudz mainījušās arī preču grupas, kuras attiecīgi tiek pirktas vairāk vai mazāk.
"Daļa pircēju pierod un iemācās iepirkties tiešsaistē. Jāsaprot, ka pagaidām piegādes pirkumi nav tik operatīvi un šobrīd dienas laikā nespējam piegādāt produktus. Otrs faktors ir tas, ka piegāde kaut ko maksā un bez maksas piegāde ir pie noteikta, pietiekami liela pirkuma apjoma, un lielākā daļa sabiedrības diez vai var to atļauties. Maksāt par katru pirkumu piecus eiro arī daudziem nav pa kabatai, iespējams, daudzi neuzskata to par pamatotu. Protams, ir arī cits arguments, ka pircējiem tomēr patīk izvēlēties preci, to konkrēti apskatot veikalā, nevis virtuālā katalogā, tāpēc, protams, ka digitālo pirkumu apjoms palielināsies, bet daļa atgriezīsies pie klātienes iepirkumiem," komentē Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs.
Viņš novērojis, ka aizvien vairāk tiek automatizēta pārdošana, – ir bezkontakta preču uzskaites veikali, bet pie mums vēl pilnīgi automatizēti nav, tie pagaidām ir tikai kaimiņos, bet aizvien vairāk tiek ieviesti digitālie risinājumi, un šeit problēmas parādās vietējiem un mazajiem tirgotājiem, jo nav pietiekami daudz resursu, lai šādus risinājumus ieviestu.
"Mēs ceram, ka valdība atradīs iespēju un nākamajā plānošanas perioda procesā iesaistīs vietējos uzņēmējus, palīdzot viņiem veidot gan pārdošanas platformas, gan ieviest automatizētus risinājumus," pauž H. Danusēvičs.