Jaunā vīriešu veļas zīmola «tom àdam» peldšortu kolekcija ir veidota no pārstrādātas okeānā atrastas plastmasas, kas darīts, lai saudzētu vidi un piedāvātu patērētājiem ilgtspējīgas alternatīvas, jo viena no «tom àdam» prioritātēm ir ētiska ražošana.
Zīmola attīstītājs Toms Ādams Vītoliņš novērojis, ka pēdējā gada laika ilgtspējas tēma kļūst arvien aktuālāka un uzskata, ka cilvēki ikdienā piedomā par to, ka ir atbildīgi par lietām, ko ienes un atstāj šajā pasaulē. «Cilvēki arvien vairāk piedomā pie kaitējuma, ko nodarām, un sāk apzināties un interesēties par pozitīvām alternatīvām un dabai draudzīgu dzīvesveidu – ja varam izmantot salmiņus no bambusa vai makaroniem, kādēļ patērēt nepārstrādājamus tekstilmateriālus?» tā viņš.
Viena no «tom àdam» prioritātēm ir ētiska ražošana. Tādēļ nemitīgi tiek meklēti veidi, kā ražošana procesu padarīt ētiskāku un dabai draudzīgāku. «Gandrīz visi peldšorti tiek izgatavoti no poliestera. Šie audumi ir izgatavoti no plastmasas un tie nav biodegradabli, tātad tie būs uz šīs zemes vel ļoti ilgu laiku. Tāpat tie patērē daudz vairāk ūdens kā materiāla izveide no pārstrādātas okeānā savāktas plastmasas. Tādēļ mūsu mērķis ir sākt pašiem ar sevi un censties vismaz mazliet uzlabot šo situāciju,» saka T. Ā. Vītoliņš.
Viņa skatījumā pircēji kļūst arvien zinošāki un pievērš uzmanību ētiskiem ražošanas principiem. No zīmola viedokļa tas esot ļoti pozitīvi, jo cilvēki atbalsta mudinājumu iepirkties lēnāk un apdomāt, pievērš uzmanību tam, vai konkrētā lieta patiešām ir nepieciešama.
Vaicāts, vai ar materiālu, kas ražots no okeānā savāktas plastmasas, strādā ir grūtāk nekā ar tradicionālajiem materiāliem, T. Ā. Vītoliņš teic, ka to ir grūtāk iegūt, jo tas nav tik plaši pieejams un izstrāde ir ievērojami dārgāka, salīdzinot ar materiāliem no nepārstrādāta poliestera. «Liela daļa zīmolu tajā ir ieinteresēti, tomēr tas sadārdzina produkta pašizmaksu. Tādēļ domāju, ka vēl jāpaiet laikam, lai ātrās modes pārstāvji sāktu izmantot šāda tipa materiālu,» spriež T. Ā. Vītoliņš.
T. Ā. Vītoliņš stāsta, ka pieprasījums pēc uzņēmuma produkcijas stabili pieaug. Šobrīd ir aktuālā sezona un saistībā ar to, ka ir vasara, labi pērk peldšortus. «Pēc tam, kad par mums uzrakstīja viena no lielākajām ielu modes mājaslapām pasaulē «Highsnobiety», cilvēki izpirka visus bokseršortus. Esam novērojuši, ka mums ir strauji augoša pastāvīgo pircēju proporcija, kuri novērtē kvalitāti. Ir prieks to redzēt,» viņš teic. Par zīmolu ir rakstījis arī T. Ā. Vītoliņa iecienītais žurnāls «Monocle», vietne, ko dēvē par modes bībeli - «WWD». Tāpat zīmols ir pieminēts vienā no lielākajiem franču vīriešu modes blogiem - «Comme un camion».
Šī gada jūnijā «tom àdam» piedalījās vienā no pasaules lielākajām un nozīmīgākajām modes izstādēm «Pitti Uomo» Florencē, Itālijā. Izstāde noritēja ļoti veiksmīgi un šobrīd kompānija ir sarunu procesā par sadarbību ar dažādiem pasaules universālveikaliem. Pašlaik uzņēmuma lielākie tirgi ir Francija, Šveice un Beļģija.
Produkcija joprojām tiek ražota Latvijā. «Es pats regulāri reizi mēnesī esmu Latvijā un tiekos ar ražotājiem. Esam saņēmuši arī ļoti daudz pozitīvas atsauksmes no ārvalstu zīmoliem un veikaliem par mūsu produkciju. Uzskatu, ka ir ļoti pozitīvi un svarīgi atbalstīt pašmāju industriju, it īpaši ņemot vērā know-how, kas Latvijā eksistē šajā jomā,» norāda T. Ā. Vītoliņš.
Iepriekš T. Ā. Vītoliņš norādīja, ka viņam ir doma piedāvāt produkciju arī sievietēm. Šobrīd ir nonākts līdz gatavam produktam, kas figurē jaunajā katalogā, bet pagaidām oficiāli iegādāties to vēl nevar. «Varu atklāt, ka notiek pārrunas ar dažiem zīmoliem par sadarbību saistībā ar «unisex» veļu,» tā viņš.
DB jau rakstīja, ka vīriešu apakšveļas zīmola «tom àdam» ambīcijas ir mainīt vīriešu veļas tirgu, rādot piemēru, ka ir iespējams virzīties uz ētiskāku produkciju. T. Ā. Vītoliņš uzskata, ka mūsdienu pārbagātajā modes pasaulē ir iespējams piesaistīt klientus, izglītojot cilvēkus un parādot atšķirību starp ētiski ražotu veļu un to, kas tiek ražota, piemēram, Kambodžā.
Ideja par šo biznesu T. Ā. Vītoliņam radās 2015. gadā, dodoties ceļojumā uz Japānu. «Tokijā iegāju astoņstāvīgā vīriešu modes universālveikalā «Isetan». Jutos kā mazs puika pirmo reizi Disnejlendā – mani apbūra veikala klāsts un piedāvājums. Izstaigājot veikalu, sapratu, ka ir ārkārtīgi daudz augstas kvalitātes vīriešu uzvalku un kurpju, taču, ieejot vīriešu veļas nodaļā, kvalitatīvākā un modīgākā ir veļa, kas tiek ražota neētiskos apstākļos Kambodžā un ir dekorēta ar ārkārtīgi lielu logotipu uz gumijas, kas man nešķiet īpaši pievilcīgi. Tas manī radīja vēlmi izpētīt vīriešu veļas industriju un radīt augstas kvalitātes estētisku veļas zīmolu, kas ražots ētiskos apstākļos,» viņš iepriekš norādījis.
«Šobrīd vīriešu apakšveļas kategorijā lēnām parādās vairāk zīmolu, it īpaši no Skandināvijas, taču šajā nišā joprojām nav daudz jaunu spēlētāju. Konkurence ir sīva, jo zīmoli, kas ir šajā nozarē, nodarbojas ar to jau desmitiem gadu,» teic T. Ā. Vītoliņš.