Vidējais patēriņa cenu līmenis oktobrī, salīdzinot arpagājušā gada attiecīgo mēnesi, saglabājās nemainīgs. Precēm cenas samazinājās par 0,4%, bet pakalpojumiem pieauga par 1%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 0,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2013.gada oktobrī, salīdzinot ar 2012.gada oktobri, bija cenu kāpumam pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam transporta precēm un pakalpojumiem, ar mājokļa uzturēšanu saistītām precēm un pakalpojumiem.
Pārtikas produktu cenas 12 mēnešu laikā pieauga par 0,6%. Visvairāk cenas pieauga pienam un piena produktiem (+5,1%), svaigai gaļai (+2,0%), maizei un graudaugu izstrādājumiem (+1,2%), sieram (+4,9%), savukārt lielākais cenu kritums bija vērojams augļiem (-6,3%), tējai un kafijai (-8,5%), olām (-9,6%) un cukuram (-3,9%). Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 2,6%, bet tabakas izstrādājumu – par 3,1%.
Transporta grupā cenas samazinājās galvenokārt degvielai (-7,1%) un automašīnām (-1,8%).
Mājokļa grupā cenas samazinājās vidēji par 0,8%, ko ietekmēja cenu samazinājums siltumenerģijai par 7,4%, gāzei – par 5,1% un cenu pieaugums mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem par 7,6%, cietajam kurināmajam – par 6,6%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija kafejnīcu un restorānu pakalpojumiem, personīgās aprūpes precēm. Savukārt lētāki kļuvuši telekomunikāciju pakalpojumi, audio, video, foto un datu apstrādes iekārtas.
Oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas palielinājās par 0,3%. Precēm vidējais cenu līmenis pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem – par 0,2%. Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām oktobrī bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, pārtikai, kā arī cenu kritumam transporta precēm un pakalpojumiem.
Pārtikai cenu pieaugumu visvairāk veicināja sezonāls dārzeņu sadārdzinājums par 21,9%. Pienam un piena produktiem cenas pieauga par 1,3%, maizei – par 1,3%, gaļai un gaļas izstrādājumiem – par 0,3%. Savukārt augļi kļuva lētāki par 4,7%, kartupeļi – par 12,7%, tēja un kafija – par 2,6%, eļļa un tauki – par 1,3%.
Apģērbam un apaviem cenu kāpumu ietekmēja jaunās sezonas preču tirdzniecība, kā rezultātā apavi sadārdzinājās par 6,2%, bet apģērbs – par 2,2%.
Cenas pieauga atpūtas un sporta pakalpojumiem (+1,7%), ēdināšanas pakalpojumiem (+1,3%), īrei (+1,2%), apdrošināšanai (+0,3%). Kāpums par 0,4% tika novērots mājokļa remonta un uzturēšanas pakalpojumiem, ambulatoriem medicīnas pakalpojumiem, autoremonta pakalpojumiem.