Par pirmajiem Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) zināšanu kopienas «EIT Food» jauno ideju/jaunuzņēmēju konkursa «Inovāciju balva» uzvarētājiem Latvijā kļuvuši «Smart Packaging» un «SpirulinaNord,» informē Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU).
Biznesa ideju tālākai attīstībai tiek piešķirti granti kopumā 15 tūkstošu eiro apmērā.
«Inovāciju balva» (Innovation Prize) ir viena no «EIT Food» aktivitātēm, tā vērsta uz inovatīvu produktu un pakalpojumu ar pievienoto vērtību radīšanu pārtikas nozarei, sākot no ražošanas optimizācijas risinājumiem, jauna iepakojuma, pārtikas piedevām līdz produktu līnijām. Konkurss tiek rīkots septiņpadsmit Eiropas valstīs. RTU kļūstot par «EIT Food» partneri, «Inovāciju balvas» konkurss šogad pirmo reizi tika organizēts arī Latvijā.
«Smart Packaging» izmanto viedo sensoru sistēmas ēdiena iepakojumā, lai noteiktu ēdiena svaigumu un samazinātu pārtikas atkritumus vai veselības riskus, ko rada neprecīzi ēdiena derīguma termiņi. Ik gadu gandrīz deviņi miljoni tonnu ēdiena nonāk atkritumos neprecīzu derīguma termiņu dēļ, radot vairāk nekā 140 miljardu eiro lielus zaudējumus, norāda «Smart Packaging» līdzdibinātāja Solvita Kostjukova. Biznesa ideja tiek attīstīta ar Latvijas Universitātes zinātnieku atbalstu.
Savukārt «SpirulinaNord» ir RTU zinātnieku radīta tehnoloģija, kas ļauj Latvijas klimatā audzēt vērtīgo tropu mikroaļģi spirulīnu un piedāvāt to klientiem lietošanai svaigā veidā. Spirulīna ir augstvērtīgs augu valsts olbaltumvielu, vitamīnu, minerālu un antioksidantu avots, skaidro idejas attīstītāji – RTU zinātnieces Agnese Stunda-Zujeva, Kristīne Veģere un biznesā pieredzējušais Kaspars Veģeris.
Konkursa uzvarētāji saņem atbalstu idejas tālākai virzībai. Pirmās vietas ieguvējs saņem 10 tūkstošu eiro, bet otrās vietas ieguvējs – 5000 eiro grantu. Konkursanti gūst iespēju arī piedalīties citās «EIT Food» uzņēmējdarbības atbalsta un izglītības programmās, pauž žūrijas locekle, «EIT Food» pārstāve Jūlija Bodnara. «Inovāciju balvas» fināls notika izstādē «Riga Food 2019», tajā piedalījās deviņi jaunuzņēmumi.
Veidojot ciešas saites starp patērētājiem, uzņēmumiem, jaunuzņēmumiem, pētniekiem un studentiem, «EIT Food» atbalsta inovācijas un ilgtspējīgas ekonomikas iniciatīvas, kas vairo piekļuvi kvalitatīvai pārtikai, uzlabo vidi un veselību, kā arī rada jaunas darbavietas un palielina Eiropas konkurētspēju. Šopavasar izveidotā «EIT Food» kontaktpunkta Latvijā aktivitātes organizē RTU Dizaina fabrika sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitāti, Pārtikas un veterināro dienestu un Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātnisko institūtu BIOR.