Starppilsētu pasažieru pārvadājumu uzņēmuma Nordeka autobusu vadītāju protestā pret zemajām algām pieteikušies vairāk nekā 20 šoferu, interese turpina augt. Streiks plānots sestdien pulksten vienos naktī. Arodbiedrības LABA valdes priekšsēdētājs Raimonds Gailis Dienai norāda, ka šī nakts stunda streikam ir piemērotākā, jo daudziem šoferiem tas ir darbadienas sākums. «Mēs to ieplānojām naktī, lai tie, kam ir agrās darba maiņas, varētu piedalīties. Ja organizētu, piemēram, astoņos no rīta, šoferiem streiks būtu jāsāk brauciena vidū,» skaidro R. Gailis.
Streiks notiks arodbiedrības birojā Rīgā, Ģertrūdes ielā. Šoferi atradīsies biroja telpās un gaidīs streika komiteju, kas pilda starpnieka lomu sarunās ar darba devēju. R. Gailis skaidro, ka Nordekai ir vēl viena arodbiedrība, ar kuru kopā LABA strādājot jau vismaz piecus gadus, tomēr pie vienota viedokļa par algu paaugstināšanu tām ir grūti nonākt.
Nordekas līdzīpašnieks Juris Savickis aģentūrai LETA norādīja, ka šoferu protests ir nevis pret uzņēmuma administrāciju, bet gan pret valsts politiku autopārvadājumu nozarē, kura ir no budžeta dotējama nozare. Viņš neslēpa pārsteigumu, ka tieši Nordekas šoferi ir pirmie, kas streiko, jo šī uzņēmuma darbiniekiem ir vislielākās algas. J. Savickis vaino valdību, norādot, ka tā nepilda savas saistības, jo dotācijas netiek maksātas nepieciešamajā apjomā.
Kā Dienai norāda Satiksmes ministrijā, tad ministrija tieši nevar ietekmēt darba samaksu, ko saņem autobusu vadītāji. Ministru kabineta noteikumi paredz to, ka valsts kompensē zaudējumus, kas radušies, ievērojot pasūtītāja noteiktos tarifus. Pērn papildus sākotnēji paredzētajiem 30,06 miljoniem eiro zaudējumu kompensēšanai tika piešķirti vēl teju trīs miljoni. Šogad dotācija ir vēl lielāka. Ministrijā norāda, ka uzņēmums daļu ienākumu gūst no biļešu tirdzniecības, tomēr šeit lielu ietekmi atstāj nelegālie pārvadātāji.
Pagaidām nav skaidrības, kuru maršrutu šoferi streikā piedalīsies, lai secinātu, kādu ietekmi tas atstās uz pasažieru pārvadājumiem. Tāpat protesta organizētāji vēl neņemas prognozēt, cik ilgi streiks notiks, tas atkarīgs no pārrunu gaitas. Par streika ietekmi izvairās spriest arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks. Viņš nostājas Nordekas vadības pusē, norādot, ka «uzņēmums šajā brīdī neko daudz nevar noteikt». Par spīti Satiksmes ministrijas skaidrojumam, viņš Dienai uzsver, ka sabiedriskajam transportam tarifu nosaka pasūtītājs.
Visu rakstu Klusais kliedziens pusnaktī, lasiet ceturtdienas, 6. novembra, laikrakstā Diena (6. lpp.)!