Agrāk varēja iznomāt gandrīz jebkuru tirdzniecības vietu, bet tagad pieprasījums ir pēc augstākas kvalitātes centriem, labākajām tirdzniecības vietām
Tā intervijā DB norāda Linstow Center Management biznesa attīstības un iznomāšanas direktors, valdes loceklis Mārcis Budļevskis. Viņš stāsta arī par to, vai Rīgā ir vieta jauniem tirdzniecības centriem, kā tirgotāji sadzīvo ar tirdzniecību internetā un kādi zīmoli varētu sākt darbu Latvijā.
Kādas pašlaik ir aktuālākās tendences tirdzniecības telpu segmentā?
Jau vairākus gadus nav uzbūvēts nekas jauns, pēdējie projekti tika īstenoti krīzes laikā, jo tie bija ieplānoti pirms tam. Esošie tirdzniecības centri ir mēreni auguši un nomniekiem, kas ir labākajos objektos, vērojama stabila izaugsme un paredzamība, kas ir labi, jo ilgu laiku tā nebija. Protams, traucē apkārtējais konteksts – Krievijas un Ukrainas konflikta spriedze ir jūtama. Tāpat nav palīdzējusi Eiropas ekonomikas stagnācija. Var just, ka izaugsme ir, bet tā visu laiku tiek bremzēta – šajā kontekstā visa tirdzniecības centru pasaule arī dzīvo.
Vai šogad tirdzniecības telpu segmentā turpināsies jūsu minētā stabilitāte?
Mēs uz to ceram, tas ir paredzēts mūsu plānos. 2014. gadā prognozējam 5,5–5,6% apgrozījuma pieaugumu mūsu apsaimniekotajos Latvijas tirdzniecības centros, bet šī gada prognoze ir 5% līmenī.
Vai Latvijas tirgū ir vieta jauniem tirdzniecības centriem?
Jebkuram jaunam projektam jābūt ekonomiski pamatotam. Uzbūvēt var jebko un atvērt var jebko, bet ne visu var iznomāt un ne visu var finansēt. Nomnieki un bankas ir palikušas prātīgākas.
Vērtējot Akropoles plānus un tirgus pieprasījumu, piesātinājumu, demogrāfijas tendences utt., neredzu Rīgā vietu vēl papildu 100 tūkstošiem kvadrātmetru tirdzniecības platību, kas pievienojas esošajām. Ja projekts tiks īstenots, tad notiks tirgus pārdale. Runāt par līdzvērtīgu tirgus pieaugumu, kas attaisnotu šādu papildu tirdzniecības platību ienākšanu vienā piegājienā, nav pamata. Ja projekts tiks realizēts, ekonomiski tas nebūs izdevīgi ne jaunpienācējiem, ne pašreizējiem spēlētājiem. Tas ietekmēs arī nomnieku biznesu. Jau tagad, pārtikas tirgotājiem atverot jaunus veikalus, tiek runāts, ka viņi sevi kanibalizē – tirgotāji ir spiesti atvērt jaunus veikalus tāpēc, ka konkurenti to dara. Rīga ir ļoti tuvu tirdzniecības centru piesātinājumam.
Cik liels ir brīvo telpu īpatsvars Linstow tirdzniecības centros?
Pašlaik kopējais apjoms visos Galactico centros Rīgā ir 1,3% no kopējās platības, kas ir tiešām maz. 1% vienmēr budžetā tiek atvēlēts rotācijai. Pagājušā gada sākumā skaitlis bija nedaudz lielāks, kamēr mēs nomainījām, pārbūvējām kādus 15–16 veikalus Alfā un vēl tikpat Galerijā Centrs.
Kā mainījusies nomas maksa?
Līdz ar makroekonomisko situāciju tirdzniecības centru apgrozījums jau četrus gadus ir audzis par 5–8% gadā atkarībā no tirdzniecības centra. Savukārt inflācija, kas lielākoties līgumos ir nomas indeksācijas mehānisms, bijusi ļoti zema. Tādējādi veidojas absurda situācija, īpaši, ja līgums noslēgts uz ilgāku laiku, – šajā laikā ieguvējs ir nomnieks, nevis iznomātājs. Pārslēdzot līgumus, situāciju cenšamies sabalansēt. Tādējādi nomas maksa aug.
Kādi attīstītājiem būs galvenie izaicinājumi 2015. gadā?
Nākotne būs divu veidu tirdzniecības centriem – lieliem, spēcīgiem spēlētājiem, kuros nomnieki izvēlēsies radīt elitārus veikalus, un vietējiem, mazajiem, lokālajiem tirdzniecības centriem, kas būs ērti, jo atradīsies tuvu un būs ar bāzes piedāvājumu. Lielākais izaicinājums būs ar projektiem, kas ir zemāk hierarhijas ķēdē, kuru attīstīšanai nav līdzekļu, bet tiem ir jāpaliek konkurētspējīgiem. Tad jāstrādā ar detaļām un gudri jāinvestē, uzlabojumus veicot pakāpeniski. Tas arī būs lielākais izaicinājums.
Visu interviju Iepērkoties krīzi neizrāda lasiet ceturtdienas, 8. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!