Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā uzņēmēji, ekonomikas eksperti aizvien biežāk pauž bažas par to, vai Latvija spēs noturēt atgūšanās no Covid- 19 krīzes tempu konkurencē ar Lietuvu un Igauniju. Tas tāpēc, ka Baltijas valstis tiek uztvertas kā vienots reģions, ja ir nolemts šeit investēt, mums, protams, svarīgi, ka bāzes vieta ir Latvija, nevis kāda no kaimiņvalstīm, kā diemžēl pēdējā laikā var novērot.

Ekonomistu apvienības pētījumā Koronanomika Latvijā: ietekme, politikas reakcija un atgriešanās pie izaugsmes akcentēts, ka valsts atbalsta ziņā Latvija Covid-19 pandēmijas laikā ir būtiski atpalikusi no Lietuvas un Igaunijas, kā arī daudzām citām ES dalībvalstīm. Tiek arī uzsvērts, ka, neveltot atbilstošus resursus Latvijas galvenajiem ilgtermiņa izaicinājumiem – zemajam iedzīvotāju ienākumu līmenim un demogrāfiskās krīzes mazināšanai –, Latvijas atpalicība no Igaunijas un Lietuvas saglabāsies, bet izaugsmes potenciāls tiks nopietni apdraudēts. Zemo ienākumu problēmu gan mūsu valsts it kā mēģina risināt, ceļot minimālās algas, apliekot ar pilnu sociālo nodokli teju visus ienākumus utt., taču praksē tas ainu uzlabo vien formāli, jo stāsts ir par bruto algām, faktiskās vismaz privātajā sektorā dažkārt pat samazinās, jo saprotams, ka uzņēmumu algu fondi nespēj tikt līdzi jaunām valsts noteiktām izmaksām. Otrkārt, nodokļu maksātāju (fizisko personu) skaits ar katru gadu sarūk, tostarp arī nodokļu politikas izmaiņu iespaidā (atcerēsimies par mikrouzņēmumu galu, pilniem nodokļiem daļējas slodzes vai radošam darbam).

Šajā situācijā investīciju piesaiste ir ārkārtīgi izšķiroša. Turklāt svarīgi ir būt vismaz vienā līmenī ar kaimiņvalstīm Lietuvu un Igauniju. "Ja vēlamies saglabāt cerību vēl mūsu paaudzes laikā noķert Rietumeiropas dzīves līmeni, tad Latvijas eksporta ienākumiem ik gadu jāaug par 30%, bet, lai to izdarītu, ir būtiski jāsamazina eksportējošo uzņēmumu izmaksas – samazinot nodokļu slogu un elektroenerģijas izmaksas, vienlaikus palielinot eksportētāju spēju pārdot labāk un vairāk," Dienas Biznesam uzsver Jānis Ošlejs.

Savukārt Ģirts Rungainis intervijā Dienas Biznesam saknes Latvijas atpalicībai no abām kaimiņvalstīm saskata vēsturiskajā mantojumā un arī biznesam noteiktajos spēles noteikumos: "Latvijas atpalicības atbildes ir meklējamas mūsu valsts pārvaldē un politiķu pieņemtajos lēmumos, un arī neīstenojamās sabiedrības gaidās, kuras nepamatoti turpina uzturēt politiķi." Taču būtiski, ka situācija, apzinot tās vājās vietas, neuzlabojas arī tagad. "Latvijā, piemēram, ražotnes, noliktavas vai veikala uzbūvēšanai vajag daudz vairāk saskaņojumu un birokrātisko procedūru, tātad vairāk laika nekā Lietuvā vai Igaunijā, un tas ir arī ievērojami dārgāk," pauž Rungainis, norādot, ka nereti investoram Latvijā vēl bez tā, ka viņš būvē savu ražotni, uz to pašam par papildu naudu jāuzbūvē publiskā infrastruktūra – komunikācijas: ceļš, elektrība, ūdens, kanalizācija un pārējā infrastruktūra. Tiešām labi zinām arī piemērus par to, kāds skandāls tiek sacelts brīžos, kad kāda amatpersona, valsts vai pašvaldības iestāde atļāvusies būt pretimnākoša kādam investoram infrastruktūras izbūvē – uzreiz ir ziņojumi par iespējamu korupciju, pārbaudes, apvainojumi, kas bieži vien robežojas ar linča tiesu. Protams, tas atbaida investorus no Latvijas, bet, kā norāda Rungainis, kaimiņvalstīs tos pašus investorus sagaida ar atplestām rokām un izpilda visas viņu vēlmes attiecībā uz nepieciešamo infrastruktūru, darbaspēka apmācībām u.tml. Esam vienoti politiskās savienībās, uz mums attiecas vienādi spēles noteikumi, taču piemērošanas ziņā, kā allaž, pārcenšamies. Tā ir problēma, ko iepriekš intervijā Dienas Biznesam akcentēja arī Latvijas Grāmatvežu asociācijas valdes locekle Lilita Beķere.

Un ir vēl viens aspekts, uz ko arī norāda Ģirts Rungainis: "Par kādu labklājību un izaugsmi varam runāt, ja bieži vien pret potenciālajiem investoriem Latvijā izturamies kā pret potenciālajiem noziedzniekiem vai pat vēl sliktāk." Šī problēma īpaši saasinājusies līdz ar finanšu sistēmas kapitālo remontu, kā to prezentējis premjers Krišjānis Kariņš. Traģikomiska pretruna šajā ziņā veidojās brīdī, kad politiķi publiski mudināja Baltkrievijas uzņēmumus pārcelties uz Latviju, taču bankas tiem, kas atsaukušies, atteica vai novilcināja kontu atvēršanu, a priori uzskatot par problemātiskiem, lai neteiktu vairāk. Par šo problēmu runājot, Jānis Ošlejs Dienas Biznesam saka: "Zinu uzņēmumus Latvijā, kuri izvietojuši savas struktūras ārpus Latvijas, lai tikai varētu norēķināties (saņemt maksājumus) ar saviem klientiem, kuri atrodas valstīs, kam banku uzraugi uzstādījuši ļoti augstas AML prasības."

Tad nu sanāk, ka distance viena, bet kaimiņi skrien pa taisnu celiņu, kamēr mēs lecam pāri pašu pilnīgi lieki sabūvētām barjerām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs,20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru