Saeimas deputāte Elīna Siliņa virza ideju par mikronodokļa likmes pakāpenisku palielināšanu līdz 15%, tādējādi gan cenšoties nošaut vairākus zaķus reizē. Tiesa gan, kāda varētu būt mikronodokļa maksātāju rīcība, neviens neņemas prognozēt, jo vēl esot pārāk daudz nezināmo - vēl jo vairāk, ja tā esot tikai ideja.
«Priekšlikums ir pašreizējo mikronodokļa likmi no 9% palielināt ik gadu par 2 procentpunktiem, tādējādi trīs gadu laikā tā sasniegtu 15% līmeni. Priekšlikums ir balstīts uz trim argumentiem,» skaidro Saeimas deputāte Elīna Siliņa.
Viņa min trīs mērķus. Pirmkārt, mērķis esot izskaust uzņēmuma ienākuma nodokļa optimizācijas iespējas. Otrkārt, nodrošināt lielākas sociālās garantijas mikrouzņēmumu darbiniekiem. Treškārt, radīt alternatīvu modeli ar samazinātu darbaspēka nodokļa slogu mazajiem ražotājiem. Deputāte uzskata, ka ir jāizskauž iespēja ar esošās 9% mikronodokļa likmes palīdzību samazināt uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumus no reāli gūtās peļņas uzņēmumos, kas darbojas parastā nodokļu režīmā.
«Šobrīd peļņu ir lētāk izņemt caur mikrouzņēmumu, no kura peļņas apmērā tiek paņemts fiktīvs pakalpojums no mikronodokļa maksātāja,» ieraudzītās nodokļu optimizācijas shēmas rāda E. Siliņa. Viņa atgādina, ka mikronodokļa mērķis bija izvilkt cilvēkus no pelēkā sektora un veicināt to iesaistīšanos biznesā, nevis nodokļu optimizācijas shēmās. «Lai izskaustu mikronodokļa pakalpojumu izmantošanu kā oficiālu lētāku peļņas izņemšanas veidu no parastā nodokļu režīmā strādājošajiem uzņēmumiem, mikronodokļa likme ir jāsabalansē ar esošo peļņas nodokļa likmi (15%) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi par dividendēm (10%),» savu pozīciju pamato E. Siliņa.
«Salīdzinot darbinieku, kas strādā pie mikronodokļa maksātāja, un darbinieku parastā SIA, kura strādā ierastajā nodokļu režīmā, un kurš saņem 200 Ls mēnesī uz rokas, mikrouzņēmuma darbinieka sociālās iemaksas, līdz ar to arī viņa sociālās garantijas ir 7,7 reizes mazākas,» tā E. Siliņa. Viņa norāda, ka tā rezultātā mikronodokļa maksātāja darbinieka sociālā aizsardzība būs tikai 3,5 reizes zemāka salīdzinājumā ar parastā nodokļu režīmā strādājoša uzņēmuma darbinieku, taču vairs ne 7,7 reizes. Pēc Saeimas deputātes domām, likmes palielināšana būtu jāsāk jau no 2013. gada, kad tai vajadzētu būt 11% no neto apgrozījuma, 2014. gadā jau 13%, bet 15% - jau no 2015. gada.