"MoQ" aplikācija lejupielādēta jau 200 tūkstošus reižu un reģistrēto lietotāju skaits ir vairāk nekā 121 tūkstotis, kas ir apmēram 10% no Lietuvas pieaugušo iedzīvotāju skaita.
Lietuvas telekomunikāciju operatoru "Bite", "Tele2" un "Telia" izveidotajā maksājumu platformā "MoQ", kas norēķinus veikalos ļauj veikt izmantojot QR kodu un mobilo lietotni, var norēķināties 2000 fiziskās tirdzniecības vietās un 95% Lietuvas internetveikalu. "MoQ" (UAB "Mobilieji mokejimai") ģenerāldirektore Monika Rimkūnaite-Blože (Monika Rimkūnaitė-Bložė) stāsta, ka 2019. gadā veikti 650 tūkstoši transakciju un kopējais maksājumu apjoms sasniedza 14,39 miljonus eiro.
Viņa uzskata, ka līdz uzņēmuma lielākie panākumi bijuši tiešsaistē. "MoQ" ieviestas arī risinājums, kur iespējams pirkt lietas tieši mobilajā lietotnē. To varētu salīdzināt ar Ķīnas maksājumu sistēmām "Alipay" un "WeChat", kur aplikācijā var izvēlēties preci un turpat to iegādāties.
"Pagaidām mēs to izmēģinām ar mazām lietām, piemēram, dzērieniem un uzkodām degvielas uzpildes stacijās un kino biļetēm," saka M. Rimkūnaite-Blože. Piemēram, aplikācijas lietotājs, plānojot nākamo darbadienu, iedomājas, ka labprāt pa ceļam nopirktu līdzņemšanai domāto kafiju. Atverot platformu, tās lietotājs redz, ka var to iegādāties pa ceļam esošajā degvielas uzpildes stacijā par 1,69 eiro, kas ir labāka cena nekā, pērkot kafiju uz vietas bez konkrētās aplikācijas. Pirkums kupona veidā parādās aplikācijā un klients to parāda kasierim, kurš to noskenē.
"Pircējam tas ir izdevīgāk, jo viņš iegūst kafiju par zemāku cenu, savukārt tirgotājam tas ir pievilcīgi, jo mēs tam "piegādājām" klientu. Šis cilvēks varētu nopirkt savu rīta kafiju citur, bet izvēlējās tieši šo piedāvājumu, jo tam ir labāka cena. Tā vietā, lai tirgotājs pārdotu 100 kafijas, tam varbūt izdodas pārdot 200. Nākotnē šādi varētu pirkt arī televizoru, viedtālruni vai pat mēbeles," viņa pieļauj.
Cita mobilajā lietotnē plaši izmantota iespēja ir atliktie maksājumi - nopērk tagad un maksā vēlāk kopā ar rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem. Klienti to izmanto ikdienā, piemēram, iepērkoties piemājas veikalā vai degvielas uzpildes stacijā. Parasti summās variē starp 30 un 50 eiro mēnesī. "Šobrīd strādājam pie tā, lai piesaistītu sadarbības partneri, kas piedāvātu patērētāju aizdevumus par lielākām summām, piemēram, vairākiem simtiem vai pat tūkstošiem eiro, atkarībā no klienta vajadzībām un novērtējuma," stāsta M. Rimkūnaite-Blože.
Šī brīža lielākais izaicinājums ir attīstīt tirdzniecības vietu tīklu, kas klātienē pieņem "MoQ" maksājumus. No klientu puses sākuma stadijā ir vajadzīga visai liela iesaiste, lai nodrošinātu maksājuma metodi, kas uzreiz nedodot pārāk daudz vērtības ne klientam, ne tirgotājam. Tāpēc uzņēmums nolēmis šajā fāzē vairāk koncentrēties uz aktivitātēm internetā. Taču daļā fizisko veikalu šis maksājumu veids jau esot kļuvis visai iecienīts, jo tas nodrošina pievienoto vērtību. Piemēram, ir kafejnīcas, kur klients var atstāt dzeramnaudu ar "MoQ". Vienlaikus, piemēram, grāmatu un apģērbu veikalos pievienotā vērtība pagaidām nav tik labi pamanāma. "Tāpēc nolēmām nedaudz iepauzēt un vairāk pievērsties platformas attīstībai un aizdevumiem, lai vēlāk turpinātu attīstību fiziskajās tirdzniecības vietās," norāda M. Rimkūnaite-Blože.
Uzņēmums strādā pie tā, lai nākotnē jebkurš drukāts materiāls varētu kļūt par pārdošanas kanālu. Piemēram, uz koncerta plakāta var būt QR kods, kuru noskenējot, var iegādāties biļeti uz to.
Uzņēmums savieno arī dažādu tirgotāju lojalitātes kartes ar "MoQ" kontu. "Tā vietā, lai nēsātu līdzi kaudzi plastikāta karšu, pircējs sevi apliecina kā lojālo klientu, vienkārši maksājot ar savu "MoQ" kontu," skaidro M. Rimkūnaite-Blože.
"MoQ" ir novērtēts jaunuzņēmumu vidē un pērn konferencē "Login2019" tika atzīts par gada mobilo lietotni, gada inovāciju un gada jaunuzņēmumu. Savukārt konkursā "Baltic Brands 2019" uzņēmums tika atzīts kā Lietuvas gada jaunuzņēmums. Vaicāta par finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumu nozares attīstību Lietuvā, M. Rimkūnaite-Blože norāda, ka 2018. gadā valstī bija 117 finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumi, bet 2019. gadā to skaits sasniedza 200. Viņas skatījumā tas norāda uz strauju izaugsmi.
"Jauni risinājumi ir labi gan patērētājiem, gan uzņēmumiem. Patērētāji saistībā ar augstāku konkurenci iegūst labākus pakalpojumus, cilvēkiem ir iespēja iegūt interesantu darbu strauji augošā nozarē, viņi attīsta dažādas kompetences, tāpat ir ieguvums valstij, jo šie uzņēmumi piesaista kapitālu un maksā nodokļus. Vienlaikus šīs finanšu tehnoloģiju kompānijas ir atbildīgas par risku vadību, lai patērētāji un bizness neciestu no bezatbildīgas rīcības. Tāpēc ir svarīgi, lai mēs visi uzņemamies atbildību un strādājam ilgtspējīgi," viņa uzsver.
"MoQ" ir sācis finansējuma piesaistes procesu un plāno piesaistīt stratēģisko finanšu investoru. "Mums ir plāni ieviest vēl vairāk jaunus produktus un paplašināties citās valstīs. Mums ir diezgan lieli plāni," atklāj M. Rimkūnaite-Blože.
Db.lv jau rakstīja, ka "MoQ" ir maksājumu platforma, kas norēķinus veikalos ļauj veikt bez skaidras naudas vai maksājumu kartes - izmantojot QR kodu un mobilo lietotni. "Viss notiek telefonā - tā ir mobilā lietotne, kur cilvēks iegūst IBAN tipa kontu un lietotājs to var papildināt pēc savas vēlēšanās, un viss notiek supervienkāršā veidā," norādījusi M. Rimkūnaite-Blože. Maksājums tiek apstiprināts, noskenējot QR kodu. Lai tirgotājs pieņemtu maksājumu, vajadzīga integrācija ar kases sistēmu.
"MoQ" izveidojuši Lietuvas sakaru operatori "Bite", "Tele2" un "Telia", kam kompānija pieder vienlīdzīgās daļās. Vaicāta, kā trim konkurentiem izdevies nonākt pie viena sarunu galda un vienoties par šādu produktu, M. Rimkūnaite-Blože iepriekš norādīja, ka pirms dažiem gadiem katra kompānija apsvērusi nepieciešamību izstrādāt papildu pievienotās vērtības pakalpojumus klientiem. Uzņēmumi secināja, ka, strādājot kopā, tie būs spēcīgāki. Ieguldītās investīcijas netiek atklātas, bet sākotnējais pamatkapitāls bija 2,1 miljons eiro. vēlāk tas tika palielināts līdz 7,8 miljonam eiro.
Pašlaik "MoQ" ir trīs īpašnieki - "Bite", "Tele2" un "Telia" un uzņēmumā strādā 15 cilvēki.