No 2024.gada 1.septembra Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) pārstāvji sešu mēnešu garumā aktīvi sekoja līdzi tam, kā mazumtirgotāji, kopš stājušies spēkā jaunie noteikumi, ievieš pārtikas produktu izcelsmes valsts norādīšanas prasības.
LOSP pārstāvji secinājuši - lai gan mazumtirgotāji pakāpeniski ievieš noteikumos iekļautās prasības, novērojams, ka teju ne visi mazumtirgotāji godprātīgi un pilnvērtīgi pieiet prasību ieviešanai pēc būtības.
LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis: "Šo noteikumu pamata mērķis ir veidot tādu vidi patērētājiem, kur tūlītēji un skaidri var iegūt informāciju par produkta izcelsmi - nelasot sīkā drukā katram produktam aprakstu, bet vien pārlaižot acis pāri rindai cenu zīmju veikalu plauktos. Diemžēl joprojām ir tādi tirgotāji, kuri normatīvā akta prasību izpildei pieiet visnotaļ virspusēji. Piemēram, svaigu dārzeņu un augļu nodaļās cenu zīmes mēdz būt A4 izmērā, taču izcelsmes valsts norādes tāpat ir grūti saskatāmas, jo atrodas virs vai aiz pašiem produktiem. Mēs ceram, ka tirgotāji arvien vairāk un biežāk izmantos iespēju atspoguļot arī izcelsmes valsts karogu, ko ir vieglāk atpazīt un saskatīt - arī no attāluma."
Pērn sadarbībā darbā ar LR Saeimas deputātiem, kā arī īstenojot kampaņu "Tiesības zināt, ko liekam galdā!", publicējot to sabiedrības līdzdalības platformā "ManaBalss", LOSP izdevās panākt to, ka no 2024.gada 1.septembra mazumtirdzniecības vietās jābūt norādītai izcelsmes valstij pie katra produkta.
LOSP valdes priekšsēdētājs uzsver, ka, sākoties pārejas posmam, diemžēl, liels entuziasms mazumtirgotāju rīcībā nebija manāms, taču jāsaka, ka tomēr ir atsevišķi veikalu tīkli, kuri iespējami drīz ieviesa prasības, lai nodrošinātu veikala pircējiem pilnvērtīgu informāciju par katru pārtikas produktu uz to cenu zīmēm, kā to paredz noteikumi. Kā pozitīvo piemēru G.Gūtmanis izceļ veikalu tīklu "ELVI", kas jau pārejas posma sākumā aktīvi uzsāka prasību ieviešanu un bija pirmrindnieks, kas godprātīgi piegāja un izpildīja prasības. Jāuzsver, ka atbilstoši novērojumiem dažādos mazumtirdzniecības veikalos, prasības lielākoties ir ievestas, taču patērētāju uzskatāmā un nepārprotamā informēšanā vēl esot, kur augt.
Ir arī veikali, kuros konstatēti individuāli gadījumi, kad izcelsmes valsts norādīta nekorekti vai nav norādīta nemaz, par ko arī tiek informēts Pārtikas un veterinārais dienests (PVD). "Informācijai par valsti, kurā pārtikas produkts ražots, ir jābūt viegli pieejamai, patiesai un nepārprotamai. Tas patērētājam ļauj izdarīt apzinātu, informācijā balstītu izvēli", saka PVD ģenerāldirektors Māris Balodis, "Kopš jaunās prasības ieviešanas esam veikuši vairāk nekā 2000 pārbaužu, gandrīz pusē no tām konstatējot pārkāpumus, kas saistīti gan ar tirgotāju neizpratni par pareizu ražotājvalstu norāžu izvietošanu, gan ar vienkāršu nevēlēšanos to darīt. Līdz šim uzņēmējus konsultējām, taču tagad gan nekādu atkāpju vairs nebūs un par prasības neievērošanu arī sodīsim".
LOSP vērš uzmanību, ka Zemkopības ministrija ir sagatavojusi vadlīnijas Ministru kabineta 13.08.2024. noteikumu Nr. 542 "Noteikumi par pārtikas tirdzniecības vietā izvietojamo norādi par valsti, kurā ražots pārtikas produkts" piemērošanai.
LOSP ieskatā kopumā noteikumu ieviešana ir nesusi būtiskus ieguvumus Latvijas iedzīvotājiem. Veikalu apmeklētāji sāka aktīvi dalīties sociālajos tīklos ar savu iecienīto produktu cenu zīmju fotogrāfijām, kur daži pauda izbrīnu par produkta izcelsmes valsti, savukārt citi - lepojās ar noteiktiem produktiem, jo to izcelsmes valsts ir tieši Latvija. "Tas skaidri norāda uz to, ka iedzīvotāji redz, uzzina un uzskatāmi saņem informāciju par produktu, vien paskatoties uz cenu zīmi. Uzreiz top skaidrs, no kurienes pārtika nākusi, kas secīgi var būtiski ietekmēt patērētāja izvēli. Proti, ko likt savā pārtikas grozā vai ko tomēr nelikt, iespējams, izdarot izvēli par labu tieši vietējam ražojumam," norāda G.Gūtmanis.
LOSP izsaka pateicību visiem mazumtirgotājiem, kuri līdz šim aktīvi strādājuši pie tā, lai ieviestu izmaiņas cenu zīmju noformējumā, skaidri norādot un pat izceļot produktu izcelsmes valsti. Īpašu pateicību LOSP izsaka tiem mazumtirgotājiem, kuri proaktīvi rūpējas par Latvijas vietējo produktu izcelšanu kopējā piedāvājuma klāstā, kā arī tiem tirgotājiem, kuru pārtikas produktu sortimentā vietējo produktu īpatsvars ievērojami pārsniedz importa preces.
LOSP 2025.gada prioritātēs iekļauts darbs pie kampaņas "Tiesības zināt, ko liekam galdā!" iestrādņu turpināšanas, lai iespējami drīz noteikumi tiktu papildināti ar tādiem būtiskiem aspektiem kā pārtikas izcelsmes valsts norādīšana interneta pārtikas veikalos, reklāmas materiālos u.c.