Lietuvas auto koplietošanas uzņēmuma CityBee autoparkā šobrīd ir 700 mašīnu, un līdz gada beigām to plānots palielināt līdz 1000 auto
Biznesu kompānija sāka 2013. gadā ar 50 auto. Šobrīd tai ir vairāk nekā 150 tūkstoši reģistrētu lietotāju. «Šis skaitlis varbūt nav liels, salīdzinot ar tādu valstu tirgu kā Vācija, Francija, Lielbritānija, taču tas ir aptuveni 8% no urbānā transporta Lietuvā, kas ir diezgan daudz,» laikrakstam Dienas Bizness saka Luks Īla (Lukas Yla), CityBee (UAB Prime Leasing) vadītājs. Katru mēnesi par 5 līdz 7% pieaug lietotāju veikto braucienu skaits un apgrozījums. «Esam labā formā,» viņš norāda, bet konkrētu apgrozījumu neatklāj. Jūnijā CityBee notika 130 tūkstoši braucienu, un lielākā daļa no tiem ir īsi, līdz 30 minūtēm.
Lietuvu uzņēmums redz kā savu smilšukasti, kur testēt tehnoloģiju. Kompānija vairākkārt ir mainījusi biznesa modeli un attīstījusi pakalpojumu. Sākumā mašīna bija jānogādā turpat, kur tā tika paņemta, vēlāk to varēja atstāt citās noteiktās vietās, bet tagad auto var atstāt teju jebkur. «Visu laiku testējam jaunus pakalpojumus. Protams, mums ir attīstības plāni. Rudenī plānojam ieiet jaunā tirgū,» atklāj L. Īla.
Auto bizness mainās
CityBee ietilpst Modus Group, kas pārstāv BMW, Porsche, Maserati, Fiat u.c. auto zīmolus. Grupa darbojas arī atjaunojamās enerģijas, autostāvvietu un viesnīcu biznesā. «Sapratām, ka globāli notiek pāreja no sava auto izmantošanas uz pārvietošanos kā pakalpojumu. Tam ir savs pamatojums, jo vidēji 90% laika auto pavada stāvvietā. Parasti cilvēks aizbrauc uz darbu, novieto auto stāvvietā, kur tas pavada visu dienu, un pēc darba brauc mājās, un atkal auto paliek stāvvietā. Sākām pētīt biznesa iespējas šajā jomā un pamanījām, ka Rietumvalstīs attīstās auto koplietošana. Nolēmām investēt šajā jomā, jo varbūt nākotnē auto ražotājiem nevajadzēs dīlerus un auto importētājus, tāpēc ka viņi paši pārdos mobilitātes pakalpojumus,» stāsta L. Īla. Pilsētas kļūst lielākas, un daži no pētījumiem paredz, ka līdz 2030. gadam 70% cilvēku dzīvos urbānajā vidē. Pilsētām ir liels izaicinājums, kur izmitināt visus šos cilvēkus. Līdzās tam saasinās problēma par viņu auto novietošanu. Vienlaikus iezīmējas tendence lietot automašīnas, taču tās nepirkt. «Mēs visi atceramies laikus, kad nelegāli lejuplādējām mūziku un filmas, bet tagad izmantojam Spotify un Netflix un vairs nevēlamies problēmas, kas rodas, kaut ko nelegāli lejupielādējot. Daudz vienkāršāk ir samaksāt dažus eiro mēnesī un, piemēram, lietot Spotify, piekļūstot miljoniem dziesmu jebkurā laikā,» viņš teic.
Visu rakstu Konkurē ar privāto auto lasiet 15. augusta laikrakstā Dienas Bizness.
LASI ARĪ:
Pirkt jaunu auto vairs nav nekas pārāk ekskluzīvs