Gandrīz trīs ceturtdaļas (69%) Eiropas uzņēmēju uzskata, ka lieliem uzņēmumiem ir pienākums laikus veikt maksājumus mazākiem tirgus dalībniekiem, liecina Eiropas vadošā kredītu pārvaldības uzņēmuma “Intrum” veiktais ikgadējais “Eiropas maksājumu ziņojums”.
Tajā paša laikā vairāk nekā puse (54%) atzīst, ka lielās kompānijas ir lūgušas pagarināt maksājumu termiņus, kas mazākiem uzņēmumiem ir sagādājis finansiālas grūtības.
Arī Latvijā 67% savlaicīgu maksājumu veikšanu mazākiem uzņēmumiem uzskata par lielo kompāniju pienākumu, tomēr gandrīz tikpat liels skaits (68%) atzīst, ka reti kā uzņēmēji aizdomājas par novēlotu maksājumu negatīvo ietekmi uz mazākiem tirgus dalībniekiem. Pagarināti maksājuma termiņi rada grūtības četriem no pieciem (81%) Latvijas uzņēmumiem, kas, salīdzinot ar 2020. gadu ir pieaugums par 13%.
Saskaņā ar “Intrum” aptauju 29% Eiropas un arī Latvijas aptaujāto uzņēmēju norāda, ka maksā piegādātājiem vēlāk, nekā viņi jebkad būtu akceptējuši no saviem klientiem. Lietuvā šādu atbildi snieguši 38%, bet Igaunijā 34% respondentu.
“Lai gan divas trešdaļas Latvijas uzņēmumu uzskata, ka savlaicīgi veikti maksājumi ir ļoti būtiski labu attiecību uzturēšanai ar piegādātājiem un partneriem, maksājumu prakse ne vienmēr par to liecina. Daļēji to var skaidrot ar pandēmijas radītajām problēmām, tomēr kopumā tas liecina par zemu korporatīvo sociālo atbildību. Mazie un vidējie uzņēmumi ir īpaši neaizsargāti, jo katrs kavētais maksājums var negatīvi ietekmēt naudas plūsmu. Kā atzīst uzņēmēji, tas liedz iespēju pieņemt darbā jaunus darbiniekus un kavē uzņēmuma izaugsmi. Lai gan pandēmijas zīmē dzīvojam jau pusotru gadu, gandrīz puse aptaujāto norāda, ka uzņēmuma procesi un rutīnas, joprojām nav tik spēcīgas kā tām vajadzētu būt, lai ekonomiskās neskaidrības situācijā nodrošinātu finansiālu stabilitāti,” saka “Intrum” ģenerāldirektore Baltijā Ilva Valeika.
Kā liecina aptauja, lai aizsargātos pret maksājumu kavējumiem, Latvijas uzņēmumi kā drošības līdzekli daudz biežāk sāk izmantot priekšapmaksu - ja pērn šādu iespēju izmantoja tikai 24% aptaujāto, tad šogad jau 40%.
Uzņēmēji ir kļuvuši piesardzīgāki arī pret maksājumu termiņu pagarināšanu – ja 2020. gandrīz puse (49%) labu biznesa attiecību vārdā piedāvāja pagarināt termiņu, tad šogad vairs tikai 36%, ievērojami retāk kā risinājums tiek piedāvātas arī atlaides.