DB Viedoklis

Legālos piežmiedz, kamēr nelegāļiem – zelta laiki

Romāns Meļņiks, Dienas Biznesa galvenais redaktors,05.05.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvien biežāki ir piemēri tam, ka policija un citas iestādes jo cītīgi kontrolē tos, kuri darbojas legāli, taču neliekas ne zinis par nelegālo uzņēmējdarbību, lai arī bieži vien zina par to. Ugunsgrēks hostelī Rīgas centrā tam ir ļoti spilgts piemērs.

Jau tā nelegāļi kropļo konkurenci, bet nu sanāk, ka arī valsts tam pieliek roku, cita starpā ieviešot liegumus darboties legālajam biznesam. Tikai tad, kad notiek kāda nelaime, dienesti sāk izrādīt aktīvu darbību – policija sāk kriminālprocesus, rīko kratīšanas, pratināšanas, aiztur iesaistītās personas, Rīgas būvvalde steidz apliecināt, ka sāk darbu pie hosteļu pakalpojumu apzināšanas Booking.com platformā utt. Cīnās ar sekām, tostarp arī to, ka savlaicīgi paši nav novērsuši nelaimes cēloņus. Ir jau saprotams – publikas uzmanība pievērsta konkrētam notikumam. Taču no tā arī izriet kāda būtiskāka problēma – šādas darbības ir vien tad, kad šai jomai pievērsta uzmanība. Tas nerada ticību, ka tā būs arī turpmāk, kad skandāls norims, jo nav sistēmas, lai nepieļautu nelegālu uzņēmējdarbību kā tādu.

Proti, ir ļoti daudz instrumentu, lai visādi ierobežotu, regulētu, kontrolētu, sodītu legālo biznesu, bet, cik noprotams no tā, ar kādu centību nu dažādas amatpersonas futbolē atbildību prom no sevis uz citiem, pret nelegāļiem, kuri faktiski pat nebūtu cienīgi dēvēties par uzņēmējiem, valsts struktūras ir bezspēcīgas. To apliecina gan iekšlietu ministra Sanda Ģirģena vēstītais, ka šogad februārī telpās nav ielaisti ugunsdzēsēji pārbaudes veikšanai, gan tas, ka uzņēmums, kurš pārvaldījis Merķeļa ielā 8 izveidotā nelegālā hosteļa, kur notika ugunsgrēks, biznesu, jau pusotru gadu bijis Valsts darba inspekcijas redzeslokā, turklāt uzņēmumam piemēroti vairāki sodi par nereģistrētu nodarbinātību (!) un atalgojuma neizmaksāšanu. Un tas ir situācijā, kad ir konkrēts uzņēmums, kas pārvaldījis šo, kā noprotams, nelegālo biznesu.

Kā būtu tad, ja telpām, kur iekārtots nelegāls hostelis, īpašnieks nemaz nedzīvotu Latvijā un šis hosteļa pakalpojums formāli tiktu vadīts no ārzemēm? Nu iekšlietu ministrs pauž, ka esot jāveic izmaiņas likumos, dodot lielākas pilnvaras dienestiem un pastiprinot īpašnieka atbildību. Jā! Tikai te atkal jāskatās, vai šī gadījuma dēļ veidotās izmaiņas normatīvos tiešām skars nelegāļus un puslegāļus, proti, vai atkal nesanāks tā, ka cēlu mērķu vārdā visas tās pilnvaras dienestiem un īpašnieka atbildības nebūs vairāk vērstas uz tiem, ko visvieglāk aizsniegt, proti, legāli strādājošiem vietējiem uzņēmējiem, kamēr nelegāļi arī turpmāk varēs darboties netraucēti?

Te gan ir vēl viens aspekts – ir daudzkārt dzirdētas atrunas, ka trūkstot kontrolētāju resursu. Bet tad jautājums – vai esošie resursi tiek izmantoti maksimāli racionāli?

Viens piemērs. Teju vai katru dienu Rīgā gadās redzēt policistus, kuri ieradušies pārbaudīt legāli strādājošos veikalus, frizētavas u.tml. Stāv pie galda vai letes, aizpilda kaut kādus formulārus uz daudzām lielām lapām. Kam tas viss? Lai birokrātiem, kas to izdomājuši un šādus aktus vai protokolus apkopo, būtu, ko uzrādīt, ka pārbaudes bijušas, ka formāli nokontrolēts, vai pie ieejas ir pareizie uzraksti par distancēšanos, par masku vilkšanu, atļauto cilvēku skaitu telpās? Kāpēc valsts beidzot nevar sākt uzticēties legāli strādājošam biznesam, ka tas pildīs spēles noteikumus? Kāpēc kontrolējošo struktūru resursi netiek novirzīti to pārbaudēm, par kuru pārkāpumiem ir informācija, vai par kuriem zināms, ka tie strādā nelegāli vai daļēji nelegāli? Un kāpēc nav sadarbības starp dienestiem?

Proti, kā šajā gadījumā – ja Valsts darba inspekcijai bija zināms par nereģistrētu uzņēmējdarbību, kāpēc tam nepievērsās Valsts policija, prokuratūra, Valsts ieņēmumu dienests utt.? Vai tiešām būtu jāiesaista KNAB, lai atklāj cēloņus, kāpēc netiek apkarota nelegālā uzņēmējdarbība, par ko virknei iestāžu ir zināms?

Kāpēc mums šie jautājumi šķiet svarīgi? Kā jau sākumā pieteikts – jo tādi kropļo konkurenci. Vieni maksā nodokļus, cenšas ievērot visas valsts noteiktās prasības, tostarp par darbības ierobežošanu pandēmijas laikā, citi var atļauties to nedarīt, un viņiem par to nekas nav. Vai tas ir valsts interesēs, un vai tas motivē biznesu darboties legāli? Nē! Amatpersonām tiešām tas nerūp?

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs,20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru