Neskatoties uz to, ka leiši noceļ Latvijai kravas, bet igauņi sevi labāk prezentē, Latvija un Lietuva ir visefektīvākās dzelzceļa valstis Eiropas Savienībā (ES), intervijā laikrakstam Dienas Bizness norāda dzelzceļa kravu pārvadātāja SIA LDz Cargo valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs.
Caur Latviju kravas tiek sūtītas augstās kravu saglabāšanas un apstrādes kvalitātes dēļ, līdz ar to uzņēmuma finanšu rādītāji seko līdzi 18,2% kravu apgrozījuma pieaugumam pirmajā pusgadā, intervijā DB atklāj lielākā dzelzceļa kravu pārvadātāja starp Baltijas valstīm - SIA LDz Cargo - valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs. Viņš uzskata, ka jāturpina attīstīt arī starptautiskos pasažieru pārvadājumus, lai nekaitētu ekonomiskajām un politiskajām attiecībām.
Kādas investīcijas paredzētas uzņēmumā?
Savu iespēju robežās mēģinām atjaunot ritošo sastāvu, izvairoties no lieliem kredītiem. Pēdējos divarpus gados esam palielinājuši ritošo sastāvu apmēram par 1000 vienībām. Ļoti labi attīstās programma par platformu iepirkumu, jo, pirmkārt, mums ir kravas uz Afganistānu. Otrkārt, ļoti labi strādā konteineru līnija uz Kazahstānu Baltika tranzīts. Lai konteinerpārvadājumos neizmantotu citu valstu ritošo sastāvu, šobrīd mums pietrūkst 400-500 platformu, lai mēs būtu lieli un spēcīgi. Esam arī pietuvojušies ritošā sastāva skaita ziņā Lietuvas dzelzceļam, kuram bija pāri par 6000 vienību. Lietuvieši ir mūsu sīvākie konkurenti par piekto vietu kravu pārvadājumos gan Eiropas Savienībā, gan bijušajā PSRS telpā. Ja skatāmies uz darbinieku skaitu, uz pārvadāto kravu apjomu pret infrastruktūras kilometriem, Latvija un Lietuva ir visefektīvākās dzelzceļa valstis ES. Pat Vācijai šajā ziņā rādītāji ir sliktāki par mūsējiem, turklāt viņi arī dotē kravu pārvadājumus atsevišķos posmos, ko mēs nedarām nekad.
Kuras kravas konkurē ar Lietuvu?
Visas. Mums ir viens un tas pats segments. Viņiem lieliski izdevās paņemt kālija sāli, jo viņiem ir daudz koordinētāka tranzītstruktūra, un Klaipēda ir gandrīz par 300 km tuvāk nekā Ventspils osta.
No 29,9 milj. tonnu 24,2 milj. tonnu kravu gājušas caur pieostas stacijām pirmajā pusgadā. Cik liels ir LDz Cargo un ostu nopelns šo kravu piesaistē?
Domāju, ka 50 uz 50. Protams, varu pateikt, ka mums ir 7400 klienti, bet šobrīd aktīvi strādā 459. Nevar tā skatīties, kurš ir kuru klientu atvedis, jo ne mēs bez ostām, ne ostas bez mums nevar iztikt. Te jau ir jābūt tai sinerģijai, «ķīmijai», jo mūsu pārvadājumu kvalitāte - ātri un laikā - padara ostas klientiem pievilcīgas.