Uzņēmēju kontaktbiržās Ķīnā Latvijas uzņēmēji apbruņojas ar pacietību, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Latvijas uzņēmējiem, dodoties vizītē uz Ķīnu, galvā skan melodiska sievietes balss, kas dzied par to, ka Pekinā ir deviņi miljoni velosipēdu. Šie vārdi precīzi atspoguļo noskaņojumu un reizē arī cerības, ko mūsu uzņēmēji liek uz Ķīnu. Tas ir tirgus ar vērienīgumu, kas paralēli galvu reibinošām iespējām atklāj arī saldā kumosa cieto garozu – iespaidīgu konkurenci, citādu kultūru, specifiskas vēlmes un sarežģītu birokrātiju. Izcīnīt šķietami mikroskopisku daļu tirgus Ķīnā ikvienam Latvijas uzņēmējam ir liels sasniegums. Tie ir milzīgi un ar daudzām citām valstīm nesalīdzināmi apjomi.
Latvijas uzņēmēji ekonomikas ministra Arvila Ašeradena vizītes ietvaros piedalījās biznesa kontaktbiržās trīs pilsētās, tomēr neviens no mūsējiem ar parakstītiem līgumiem par konkrētiem apjomiem no zāles neiznāca. Ja nu vienīgi mūsu šprotu ražotāju pārstāve parakstīja līgumu 200 tūkst. eiro vērtībā par trīs konteineru piegādi Ningbo tirgotājiem (DB sīkāk ziņoja 8.09.2016.), tomēr tas notika ārpus kontaktbiržu formas.
Ķīna ir pārāk specifisks tirgus, lai pēc pāris tikšanās reizēm ar potenciālajiem sadarbības partneriem varētu teikt, ka zaļā gaisma ir ieslēgta un eksports var sākties. Ir uzņēmumi, kas gadiem brauc uz Ķīnu, katru reizi stāstot vienu un to pašu – kas ir Latvija, kur tā atrodas un ko tā piedāvā. Bet tad pienāk brīdis, kad viņi pasaka – stop, pietiks, mēs zinām. Tad tiek saskandinātas šampanieša glāzes, lai iedvesmotos nākamajam līmenim un sāktu skaidrot, ko konkrētais uzņēmums vispār piedāvā.
Daudziem Latvijas uzņēmējiem šī bija pirmā reize Ķīnā. Viņi ir pietiekami sagatavojušies, lai spētu mierīgi uztvert noraidošu atbildi. Tomēr ķīnieši acīs gluži nepasaka «nē». Vien aprunājoties vēlāk, ir skaidrs, ka, visticamāk, šī būs bijusi abu pušu pēdējā tikšanās reize.
Visu rakstu Pajautājiet pēc pusgada... lasiet 13. septembra laikrakstā Dienas Bizness.