Labprāt uzņemos ideju īstenotāja lomu, saka Johnson & JohnsonConsumer Zug jaunattīstības valstu reģionālā biroja mārketinga direktors Māris Zviņģelis.
«Es neesmu vizionārs, esmu tas, kurš soli pa solim vīziju veiksmīgi realizē dzīvē. Esmu redzējis daudz lielisku ideju un pat diezgan skaidru plānu to realizēšanai, taču, ja pietrūkst pēdējā posma - reālā darba - tad nekas nenotiek, visas idejas paliek uz papīra.» Tāpat, pakāpeniski, tikai ar savu darbu Māris Zviņģelis ir veidojis arī savu karjeru kompānijas Johnson & Johnson ietvaros. Uzņēmums, kas šobrīd atrodas piektajā vietā Fortune pasaules visapbrīnotāko kompāniju sarakstā, ir viņa pirmais darba devējs pēc biznesa skolas beigšanas, un tajā nostrādāti jau 12 gadi.
Vienu solīti priekšā
Darba piedāvājums no Johnson & Johnson ticis saņemts vienu dienu pirms došanās mājup pēc studiju beigām Ziemeļkarolīnā, ASV. Wake Forest universitātes MBA programmā Māris bija nonācis, izturot konkursu un kā viens no diviem latviešiem 1994. gadā saņemot ASV valdības stipendiju. «Sagadījās tā, ka bija dažas brīvas dienas un es aizbraucu līdzi studiju biedriem uz starptautisku darba tirgu Maiami. Tur man bija vairākas intervijas, un katra no tām beidzās ar darba piedāvājumu. Johnson & Johnson piedāvājums likās visinteresantākais - viņi meklēja plaša patēriņa preču pārstāvi Latvijā. Izšķiroša nozīme bija intervētājiem, kas lieliski pārdeva gan kompāniju, gan darbu.» Tobrīd Mārim licies, ka šis piedāvājums ir vienu solīti priekšā tam, ko viņš reāli varētu izdarīt, un tieši šī izaicinājuma dēļ tas bijis interesanti. Daļēji tā ir sagadīšanās, taču galvenokārt - veiksmīga talantu vadība uzņēmumā, bet arī turpmāk, tiklīdz licies, ka konkrētajā amatā ir apgūts viss, ko var apgūt, un ir jālūkojas pēc jaunām sevis pilnveidošanas iespējām, katrreiz ir nācis jauns piedāvājums, kas motivējis turpināt strādāt Johnson & Johnson ietvaros. Un katrs jaunais piedāvājums vienmēr prasījis augstāku kompetences līmeni.
No Īslandes līdz Irānai
Amerikas biznesa izglītība bija ļoti labs ekipējums, lai 1996. gadā sāktu vadīt Johnson & Johnson preču izplatītāju darbu Latvijā un vēlāk Baltijā, saka Māris Zviņģelis. Pirms 5 gadiem viņš pārbrauca uz Šveici, lai vadītu biznesa attīstību reģionā, kurā ietilpst 12 tirgi - Austrumeiropas valstis, kā arī Kipra, Malta, Īslande, Gibraltāra un Irāna - diezgan neparasts kokteilis. Trešā daļa no darba laika tika pavadīta ceļā, braucot no vienas valsts uz otru. «Tā kā šie tirgi ir tik dažādi, tad tā ir bijusi unikāla pieredze, ko izdevies uzkrāt šajos gados.» «Kaut arī trīs gadu laikā reģionālā biznesa vadībā es biju pieredzējis jau tik daudz dažādu situāciju, tomēr sāku just atkārtošanos un spēju paredzēt, kas notiks. Pietrūka rozīnītes, negaidītības momenta,» atzīst Māris. «Biju nedaudz pārsteigts, kad man piedāvāja jaunu amatu, jo par mārketinga direktoru tradicionāli kļūst, pakāpeniski izejot cauri vairākiem posmiem mārketingā. Savukārt es pārgāju no vienas funkcijas vadīšanas uz otras funkcijas vadīšanu, bet izskatās, ka šis eksperiments ir izdevies. Es gan vēl joprojām turpinu mācīties.» «Johnson & Johnson man ir bijusi iespēja strādāt ar dažādām lietām un dažādiem cilvēkiem. Cilvēki noteikti ir viena no lielākajām Johnson & Johnson vērtībām. Man ir fantastiski kolēģi, un, sākot strādāt mārketingā, esmu realizējis tādu labi zināmu patiesību, ka nevajag baidīties pieņemt darbā cilvēkus, kuri ir zinošāki par tevi kādā konkrētā jomā. Tāpēc mēs komandā viens otru veiksmīgi papildinām.»
Mērāmais mārketings
Par savu stipro pusi Māris uzskata eksakto prātu. «Man patīk mērāmas lietas, un patīk tas, ka šobrīd Johnson & Johnson mēs diezgan radikāli pārejam tieši uz mērāmo mārketingu, kas ir kopīga tendence visā pasaulē un droši vien arī Latvijā.» Ilgu laiku mārketings ir ticis vadīts, balstoties uz intuīciju. Radošās idejas, sākot no koncepcijas līdz realizētām kampaņām, tika pārbaudītas, aptaujājot pircējus par to, vai viņiem tās patīk vai ne, taču tādai pieejai nav bijis tiešas sasaistes ar pārdošanas rezultātiem. Tagad mārketings aizvien vairāk tiek vadīts ar mērījumiem, jo ir aizvien grūtāk uzņēmuma vadības priekšā attaisnot investīcijas mārketingā, nespējot pierādīt, ka katrs ieguldītais eiro tiks atpelnīts, skaidro Māris Zviņģelis. Ir vērts veltīt laiku, lai atrastu veidu, kā var izmērīt, viņš uzskata. «Nepiekrītu, ka ir tādas tabu lietas, kam nevarētu mēģināt klāt pielikt mērauklu, kaut vai tādēļ būtu jāizaicina vecas patiesības.» «Daudzi mārketinga vadītāji necenšas apšaubīt idejas, kas ir veiksmīgi darbojušās līdz šim, un turpina iet pa iestaigātajām sliedēm, lai gan vide apkārt mainās. Reklāmas apjoms pieaug, un ir jāatrod jauni, unikāli veidi, kā padarīt sevi redzamu. Mans pašreizējais darba lauks ir ļoti pateicīgs tam, lai eksperimentētu ar dažādām idejām, jo es strādāju ar 18 zīmoliem 12 dažādās valstīs, kas nozīmē daudz iespēju izmēģināt dažādas kompleksā mārketinga (marketing mix) kombinācijas. Tas ir interesants vingrinājums.»
Mācās no Velča
Arī šobrīd Mārim uz galda ir grāmata par mārketinga mērāmību - What Sticks. «Pēdējos gadus pamatā lasu tikai biznesa literatūru. Man patīk konspektēt izlasīto, to man iemācīja biznesa skolā. Pēc grāmatas izlasīšanas vai apmācības kursa iziešanas man šķiet ļoti svarīgi apsēsties un uz vienas lapas pierakstīt būtiskākās atziņas, ko es esmu guvis un sapratis un ko gribētu pētīt tālāk. Pēc kāda laika ir ļoti interesanti šos konspektus pārlasīt.» Vairākas atziņas Māris ir paņēmis no slavenā biznesa līdera, bijušā General Electric vadītāja Džeka Velča (Jack Welch). Viena no tām ir stingrā biznesa mērķu uzstādīšana, precīza veiksmes un neveiksmes definēšana. «Man patīk arī Velča atklātā pieeja cilvēku vērtēšanai, sadalot darbiniekus pa kategorijām. Visi zina, kuri ir tie 10 % labāko darbinieku, par kuriem pastiprināti rūpējas, un kuri - tie 20-30 % darbinieku, kuriem ir jāpakāpjas augstāk un vairāk jāpamato sava līdzdalība uzņēmumā, citādi no viņiem atvadīsies. Tāda skaidrība darbinieku vērtēšanā ir nežēlīga, taču, ļoti iespējams, nepieciešama. Godīgs vērtējums un padoms, manuprāt, ir dārgākā lieta zemes virsū. Esmu konstruktīvas kritikas piekritējs un lūdzu, lai tādu velta arī man.»
Vagas otrā galā
No bērnības Māris ļoti spilgti atceras ainu, kad mamma viņu bija nostādījusi garas vagas galā un puika nevarēja iet spēlēt futbolu vai darīt citas lietas, kamēr nebija šo vagu izravējis. «Kad pa mazam gabaliņam tomēr biju ticis ar vagu galā, tad nostājos otrā pusē un skatījos uz padarīto darbu, pat nestei- dzoties prom spēlēt futbolu. Tā bija laba sajūta - bija patīkami skatīties uz projektu, kuru esmu veiksmīgi paveicis. Ravēt man droši vien nepatika, taču bija milzīga gandarījuma izjūta par padarīto darbu. Tas varētu raksturot mani un manu attieksmi pret jebkuru pienākumu. Man patīk nospraust mērķi un redzēt sava darba rezultātu, izmērīt un saprast, vai mērķis ir sasniegts.» Šajā amatā Māris Zviņģelis vairāk nekā iepriekš ir situācijā, kurā darba rezultāti nav atkarīgi tikai no viņa paša, bet no padoto cilvēku darba. Cilvēku vadība un deleģēšana ir joma, ko viņš vēlas apgūt vēl labāk. «Pagaidām vēl mācos, kā kļūt par tādu vadītāju, kura vadībā cilvēki savu darbu veic ar prieku un gandarījumu.» «Man, piemēram, ir jāiemācās panākt optimālo līdzsvaru, cik lielā mērā iesaistīties savu padoto darbā. Ir bijušas reizes, kad nācies pakāpties atpakaļ, jo cilvēki manu iesaistīšanos, iespējams, ir novērtējuši kā neuzticēšanos. Manuprāt, labam vadītājam ir skaidri jāapraksta vīzija, uz ko mēs tiecamies, un jāļauj padotajiem piedāvāt savu ceļu, kā nonākt līdz rezultātam, koriģējot to tikai tad, kad tas ir nepieciešams. Pie viena un tā paša rezultāta var nonākt dažādos veidos, bet vislabāk, ja cilvēki jūtas to sasnieguši, realizējot paši savas idejas un strādājot tā, kā viņiem ir licies vispareizāk. Tas dod vislielāko gandarījumu par savu darbu. Man arī pašam vienmēr ir bijusi dota pietiekami liela rīcības brīvība.»
Tas, kam ticam
Johnson & Johnson korporācijai, kurā ietilpst ap 200 uzņēmumu, ir savs kredo, vienas lappuses dokuments, kas izstrādāts jau pirms 65 gadiem. Cūgā, vienā no bagātākajiem Šveices kantoniem, atrodas vairāk nekā desmit Johnson & Johnson uzņēmumi, kuros strādā ap 500 darbinieku, pēc apgrozījuma tas ir otrs lielākais reģionālais centrs?ārpus ASV. Kompānijas kopējais kredo ir pirmais, ko uz ekrāna biroja priekštelpā pamanīs ikviens viesis vai darbinieks. Tūlīt pēc klientiem, kuri ir pirmajā vietā, kredo atzīst atbildību kompānijas darbinieku priekšā, uzsverot, ka ikviens ir jāuztver kā personība. «Manuprāt, mums šo kredo ir izdevies realizēt dzīvē. Johnson & Johnson ir uzņēmums, kas rūpējas par saviem darbiniekiem, un arī es jūtu, ka esmu šeit novērtēts,» saka Māris Zviņģelis.