Šogad trīs ceturkšņos Latvijā reģistrēto elektroauto skaits, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 328%, kas ir straujākais elektroauto skaita pieaugums Eiropas Savienībā (ES), liecina Igaunijas uzņēmuma "RIA.com Marketplaces" apkopotā informācija.
Latvijā trīs ceturkšņos pirmreizējā reģistrācija veikta kopumā 287 elektroauto. Tostarp Latvijā pārdoti 229 ar bateriju darbināmi un 58 no ārēja avota uzlādējami elektriskie auto.
Salīdzinoši pērnā gada pirmajos trīs ceturkšņos Latvijā tika reģistrēti tikai 67 elektroauto.
Latvija tādējādi uzstādījusi reģistrēto elektroauto pieauguma rekordu - par 328%, aiz sevis atstājot Slovākiju, kurā bijis pieaugums par316,5%, Čehiju, kur bijis pieaugums par 245,5%, un Igauniju, kur bijis pieaugums par 208,5%.
Augsti no ārēja avota uzlādējamu elektroauto pārdošanas rezultāti reģistrēti arī pārējā Baltijā. Igaunijā šogad deviņos mēnešos pārdotas 253 šādas automašīnas, kas ir par 208% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn, kad pirmreizējā reģistrācija veikta 82 auto. Lietuvā šogad deviņu mēnešu laikā pārdotas kopumā 328 no ārēja avota uzlādējamas elektriskās automašīnas, kas ir par 173% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn, kad pārdoti 120 šādi auto.
Elektroauto pārdošanas pieauguma rādītāji Baltijā krietni apsteidz ES kopumā. Šogad trīs ceturkšņos ES sākotnējā reģistrācija veikta kopumā 570 278 elektromobiļiem, kamēr pērn tajā pašā periodā šis rādītājs bija 256 863 automašīnas. Neskatoties uz Covid-19 pandēmiju, pārdošanas apjomi ES valstīs pieauguši par 122%.
Kopumā visvairāk elektrisko transportlīdzekļu šogad deviņos mēnešos pārdoti Vācijā - 204 492 automašīnas, kas ir par 174% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn. Otro vietu ieņem Francija ar 110 874 pārdotām elektriskajām automašīnām, kas ir par 162% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt trešo vietu ieņem Nīderlande, kur šī gada deviņos mēnešos pārdotas 39 240 elektriskās automašīnas, kas ir par 16,3% vairāk nekā pērn. Vismazāk elektrisko automašīnu pārdots Kiprā, kur no janvāra līdz septembrim pārdotas tikai 22 automašīnas, kamēr tādā pašā periodā pērn - 18.
Pēdējo trīs gadu laikā elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomi ES kopumā ir pieauguši par 110%, bet uzlādes punktu skaits pieaudzis tikai par 58% līdz teju 200 000.
Infrastruktūras pieejamības jautājumi ir aktuāli arī Baltijā, taču Latvijā, Lietuvā un Igaunijā pēdējā gada laikā daudz spriests arī par nepieciešamo valsts atbalstu elektroauto iegādē, un tā apmērs Baltijas valstīs ir atšķirīgs. Igaunijā valsts programma paredz atbalstu elektroauto iegādē 5000 eiro apmērā. Līdzīga programma gan elektroauto, gan elektrisko motorolleru un skūteru iegādei darbojas arī Lietuvā, taču valsts līdzfinansējums transportlīdzekļa iegādei pieejams tikai gadījumā, ja vecais transportlīdzeklis tiek iznicināts. Latvija tikmēr nesniedz nekādu finansiālu atbalstu elektrisko transportlīdzekļu iegādei, taču elektriskajiem transportlīdzekļiem pieejami tādi bonusi kā bezmaksas autostāvvietas un iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām.
Salīdzinājumam Baltijas valstīm tuvējā Ukrainā, saskaņā ar "Ukravtoprom" asociācijas datiem, 2020.gada pirmajos trīs ceturkšņos iedzīvotāji iegādājās kopumā 5400 elektromobiļu, kas ir par 6% vairāk nekā tajā pašā laika posmā 2019.gadā.