Pērn Latvijā reģistrēti 186 spēkrati, kas sasnieguši cienījamu vecumu – 30 un vairāk gadus. Šis skaitlis aug ar katru gadu, un arī 2016. gads nebija izņēmums, jo reģistrēts par 60 spēkratiem vairāk nekā 2015. gadā, informē Auto asociācija.
2016. gads bijis īpaši ražīgs vēsturisko spēkratu reģistrācijā. Ne visi spēkrati, kas sasnieguši 30 gadu vecumu, automātiski tiek uzskatīti par vēsturiskiem. Lai iegūtu vēsturiska spēkrata statusu, automobilim ir jāveic spēkrata sertifikācija jeb atbilstības pārbaude. Šo sertifikātu izsniedz uz pieciem gadiem, un pēc šiem pieciem gadiem spēkrats ir jāpārsertificē, ja ir vēlme saglabāt tā statusu. Vēsturisko spēkratu skaits Latvijā tradicionāli pieaug. Ja 2015. gadā Latvijā bija 526 sertificēti vēsturiski spēkrati, tad 2016. gadā šis skaitlis ir sasniedz 573 spēkratus.
2016. gadā Latvijā ir uzstādīts vecākā reģistrētā automobiļa rekords. Tas ir 1903. gada auto, kas reģistrēšanas brīdī bija sasniedzis 113 gadu vecumu. Šis ir arī šobrīd vecākais reģistrētais spēkrats Baltijas valstīs. Tomēr lielākā daļa reģistrēto „senioru” ir gados jaunāki, un tie ir tādu populāru ražotāju spēkrati kā Mercedes-Benz, BMW, Volvo u.c.
Rīgas Motormuzeja galvenā krājuma glabātājs Valdis Kļaviņš galerijā augstāk komentē 2016. gadā reģistrētos interesantākos vēsturiskos spēkratus!
#1/7
Visneparastākais 2016. gadā reģistrētais spēkrats Latvijā ir 1903. gadā izgatavotais spēkrats KRASTIN, kas ir vecākais reģistrētais automobilis Baltijas valstīs. Zīmīgi, ka šo automobili ir izgatavojis latvietis Augusts Krastiņš, kurš 19. gadsimta beigās emigrēja uz ASV. Viņš 1901. gadā Klīvlendā nodibināja KRASTIN AUTOMOBILE COMPANY un uzsāka automobiļu ražošanu. Diemžēl 1903. gadā rūpnīca nodega un ražošana netika atjaunota. Latvijā reģistrētais spēkrats ir vienīgais zināmais, kas saglabājies līdz mūsdienām. 2016. gada novembrī KRASTIN automobilis sekmīgi startēja prestižajā seno spēkratu braucienā LONDON TO BRIGHTON VETERAN CAR RUN, kurā var piedalīties spēkrati, kas ražoti līdz 1905. gadam. Šobrīd KRASTIN automobilis ir eksponēts Rīgas Motormuzejā.
#2/7
Ļoti nozīmīgs jaunieguvums ir prestižās vācu firmas HORCH 1936. gadā ražotais īpašais sporta kabriolets HORCH 853. Šī modeļa automobilis pirmo reizi publikai tika demonstrēts 1935. gada Berlīnes Starptautiskajā auto izstādē, kurā guva necerētu popularitāti. Tika saņemti daudzi pasūtījumi, un dārgo automobili ar nelielām izmaiņām konstrukcijā ražoja līdz pat 1940. gadam. Kopā izgatavoti 1024 spēkrati. Šī spēkrata cena bija apmēram 15 000 RM. Salīdzinājumam Opel Kadett KJ38, kas bija vecā Moskvič-400 prototips, tolaik maksāja 1 800 RM, kas ir vairāk nekā 8 reizes mazāk. Pēc Otrā pasaules kara arī Latvijas PSR bija vairāki šādi automobiļi, sākumā valsts iestādēs, bet vēlāk arī privātpersonu lietošanā. Tomēr 21. gadsimta sākumā Latvijā vairs nebija neviena no šiem spēkratiem. Šāda automobiļa parādīšanās ir svarīgs notikums Latvijas seno spēkratu entuziastiem.
#3/7
No jaunākas paaudzes auto jāatzīmē 1965. gada izlaiduma premium klases kupeja Mercedes-Benz 300 SE (W112). Šis eksemplārs ir ideālā stāvoklī, un Eiropas tirgus komplektācijā 2016. gadā atceļoja no ASV. Mūsdienās tas ir ļoti reti sastopams auto, jo no 1962. gada februāra līdz 1967. gada decembrim kopā ar kabrioletiem tika izgatavoti tikai 3127 eksemplāri, un līdz “600” (W100) modeļa parādīšanai 1964. gadā šis bija prestižākais Mercedes-Benz modelis.