Nu jau 12.reizi arī Latvija izvirzījusi filmu, kas pretendēs uz nomināciju ASV Kinoakadēmijas balvai Oskars, sacenšoties ar apmēram 80 valstu filmām, kas tapušas ārpus ASV kultūras telpas, - kategorijā, kurai šogad mainīts nosaukums.
Nacionālā Kino centra (NKC) izveidotā ekspertu komisija lēmumu pieņēma 16. septembrī, pēc ilgām diskusijām vienojoties izvirzīt režisora Dāvja Sīmaņa un studijas Mistrus Media Simtgades spēlfilmu Tēvs Nakts.
Oskara balvas kategorijai, kura regulāri tiek vērtēta kopš 1956. gada un līdz šim bija pazīstama ar nosaukumu Labākā filma svešvalodā / The Best Foreign Language Film, šogad mainīts nosaukums, turpmāk tā būs Starptautiskās filmas balva / International Feature Film Award. Oskara balvas pasniegšanas ceremonija, šogad jau 92. pēc kārtas, godinot labākos 2019. gada kinodarbus, notiks 2020. gada 9. februārī Losandželosā, ASV.
Latvijas studiju pieteikumus vērtēja Nacionālā Kino centra ekspertu komisija – Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma vadītāja, kinozinātniece Zane Balčus, portāla Kino Raksti galvenā redaktore un NKC pārstāve Kristīne Matīsa, Vācijā rezidējošā kinozinātņu doktore Elīna Reitere, Latvijas Kultūras akadēmijas profesors un režisors Pēteris Krilovs, Latvijas Kinematogrāfistu savienības priekšsēdētāja Ieva Romanova, režisors un LKA Nacionālās Kino skolas vadītājs Jānis Putniņš, producents un studijas VFS Films vadītājs Uldis Cekulis.
Ekspertu izvērtēšanai šogad tika pieteiktas sešas pilnmetrāžas filmas, un apspriešanas gaitā vislielāko uzmanību izpelnījās trīs no tām, katra ar savu un ļoti atšķirīgu argumentāciju – jo, kā lakoniski formulēja režisors Jānis Putniņš, «šis nav mēģinājums noskaidrot labāko filmu, svarīgi ir tas, kāda rezonanse Latvijā un pasaulē būs komisijas lēmumam un izvirzītajai filmai». Vairāki eksperti izcēla režisora Edmunda Jansona Simtgades filmas Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi arvien aktuālāko vēstījumu par katra atsevišķa indivīda iesaistīšanos sabiedrības problēmu risināšanā, turklāt laikā, kad Latvijā īpaši uzplaukusi pilnmetrāžas animācijas filmu ražošana, būtu tikai loģiski par to šādā veidā pavēstīt arī pasaulei. Otrs aktīvi apspriests kandidāts uz izvirzīšanu bija režisora Jura Kursieša jaunākā spēfilma Oļegs, kas jau ieguvusi pamatīgu starptautisku rezonansi, tai skaitā iekļuvusi Eiropas Kino akadēmijas uzmanības lokā gada labāko filmu atlasē. Galu galā pēc analītiskām diskusijām ekspertu vairākums tomēr vienojās izvirzīt režisora Dāvja Sīmaņa Simtgades filmu Tēvs Nakts, jo tā pārliecina gan ar kinematogrāfiskām kvalitātēm, gan ar netradicionāli veidotu «holokausta stāstu», kas ir vēsturiski nozīmīgs gan Latvijai, gan pasaules vēstures kontekstos.
Jāpiebilst, ka arī pārējās Baltijas valstīs filmas Oskaru sacensībai jau ir izvirzītas, un īpaši patīkams Latvijai ir Lietuvas kaimiņu lēmums virzīt dokumentālo kopražojumu, Latvijas Simtgades filmu Laika tilti (režisori Kristīne Briede un Audrius Stonis). Igaunija kā savu pieteikumu izvirzījusi režisora Tanela Tooma spēlfilmu Patiesība un taisnība / Truth and Justice, kas uzņemta pēc igauņu literatūras klasiķa Antona Tamsāres romāna motīviem, bet arī ziemeļu kaimiņi bez Latvijas klātbūtnes neiztiek – dokumentālo filmu konkurencē uz Oskara balvas nominācijām kvalificējas režisores Ksenijas Ohapkinas filma Nemirstīgie / Immortal, kas arī, tāpat kā Laika tilti, ir kopražojums ar Latvijas studiju VFS Films.