Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izstrādājot speciālu pārklājuma materiālu saules baterijām, arī Latvijā var būt izdevīga solāro paneļu modificēšana un uzstādīšana, kas pie pašreizējām elektroenerģijas cenām var atmaksāties 5 līdz 6 gados, apgalvo SIA Composite Constructions. Patlaban darbs pie saules bateriju pārklājuma izstādes ir iegājis noslēguma fāzē un jau drīzumā plānots radīt saules elektrostacijas prototipu, kas būtu pamatā masveida ražošanas uzsākšanai.

«Viena no saules enerģijas iegūšanas problēmām Latvijas apstākļos ir saules paneļu pārklājuma uzņēmība pret putekļiem un salīdzinoši biežās temperatūras maiņas, kad diennakts laikā nulles grāda robeža tiek šķērsota vairākas reizes. Līdz ar to solārie elementi (saules baterijas) to efektīvai darbībai ir samērā bieži jātīra no apledojuma un netīrumiem, kas šādu elektroenerģijas iegūšanas veidu vismaz pagaidām padara ekonomiski neizdevīgu,» skaidro SIA Composite Constructions valdes loceklis, ķīmijas zinātņu doktors Andrejs Žagars.

Esošo situāciju plānots risināt, saules baterijas virsslāni pārklājot ar speciālām filmām, kas ne tikai atgrūdīs putekļus un pasargās saules baterijas no apledošanas, bet arī lauzīs saules starus tā, lai elektroenerģiju būtu iespējams iegūt arī no tā sauktās izkliedētās gaismas (brīžos, kad saule ir tuvāk horizontam).

Izstrādājot saules enerģijas elektrostaciju, kā otrā inovācija tiek minēts koksnes un plastmasas kompozītmateriālu pielietojums to karkasa ražošanā – tas ļaušot ievērojami samazināt kopējo izstrādājuma svaru, aizstājot tradicionālās metāla konstrukcijas.

Saskaņā ar A.Žagara stāstīto minētie kompozīta materiāli pēc fizikālajām īpašībām ir līdzīgi alumīnijam, taču ievērojami vieglāki un šīs konstrukcijas temperatūras ietekmē daudz mazāk izplešas vai saraujas salīdzinājumā ar alumīniju, un, pateicoties to efektīvajai siltuma vadīšanas spējai, šos materiālus varēs izmantot arī solāru elementu dzesēšanai, jo, kā zināms, gadījumā, ja saules baterija uzkarst virs 70 - 75 grādiem, tās efektivitāte strauji sāk samazināties.

SIA Composite Constructions plāno uzsākt termovadošu kompozītmateriālu ražošanu, kas būs pamatā saules elektrostaciju izveidei. Minētais produkts būšot piemērots gan individuālām, dzīvojamajām mājām, gan arī sabiedriskajām un ražošanas ēkām, saules bateriju uzstādīšana patērētājiem pie pašreizējām elektroenerģijas cenām atmaksāsies 5 līdz 6 gadu laikā, savukārt vienas saules baterijas kalpošanas laiks tiek plānots 30 līdz 50 gadi. Saules elektrostacijas izveides projekts tiek realizēts, pateicoties Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta piešķirtajam finansējumam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

LDz strādā pie trokšņu sienas izveides

Jānis Rancāns,19.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāko trīs gadu laikā Latvijas Dzelzceļš (LDz) kopīgi ar sadarbības partneriem Latvijā – Rīgas Tehnisko universitāti un SIA Composite Constructions, kā arī Latvijas Vides aizsardzības fondu – īstenos zinātniski tehnoloģisko pilotprojektu trokšņu sienas radīšanā gar dzelzceļa sliedēm.

Kā norāda LDz, sienas specifika un materiāli būs inovatīvi un izstrādāti specifiski 1520 mm sliežu platuma dzelzceļa trokšņu mazināšanai. Sienu viena kilometra garumā būvēs Rīgā Aizkraukles līnijas atzarā, un to paredzēts pabeigt 2015. gadā.

Finansiālu atbalstu projekta Inovatīvi risinājumi dzelzceļa trokšņu pārvaldībā īstenošanai, LDz ieguvis piedaloties Eiropas Savienības vides un dabas projektu atbalsta programmas LIFE+ konkursā.

Paredzēts, ka trokšņu siena taps trīs posmos. Tuvākajā laikā tiks uzsākta starptautiskās dzelzceļa trokšņu novērtēšanas metodes RMR (Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai - Dzelzceļa satiksmes radītā trokšņa mērījumi un aprēķini, holandiešu val.) piemērošana un mērījumu precizēšana 1520 mm sliežu platuma dzelzceļam Latvijā un ritošajam sastāvam, informē uzņēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru