Latvijā izgatavots saules tricikls – ar saules enerģiju un kāju muskuļu spēku darbināma pārvietošanās ierīce, kuru varēs aplūkot izstādē Vide un enerģija 2016, kas no 13. līdz 16. oktobrim notiks Ķīpsalā, informē BT1.
«Doma par saules velosipēdu automātiski ienāca prātā, kad pludmalē ieraudzīju elektrisko velosipēdu. Ar akumulatoru darbināmais velosipēds var noripot vidēji 35 km, un tad jau ideja, ka akumulatoru braukšanas laikā varētu papildināt ar elektrību no saules baterijas, mani vairs neatstāja,» tricikla ideju komentē Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta zinātnieks Dr. Jānis Kleperis, kura vadībā tapa saules tricikla prototips.
Novērtējot Saules enerģijas potenciālu un neizsmeļamību, trīs Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta jaunieši – Artis Volkovs, Artūrs Gruduls, Mārtiņš Vanags – kopā ar vecākajiem kolēģiem – konstruktoru Jāni Straumēnu un inženieri Vladimiru Ņemcevu – elektrovelosipēda rumbas motoru iemontēja pašu konstruētā tricikla aizmugurējā ritenī, un kājām lika ražot elektrību, griežot pedāļus velotrenažiera ģeneratoram. Papildu elektrisko enerģiju triciklam dod divi 100 W monokristāliska silīcija saules bateriju paneļi, kas izvietoti uz tricikla jumta.
«Ātrums saules triciklam nav liels, un uzrāviens nevar konkurēt ar iekšdedzes dzinēju, toties pašapziņa braucējam gan ir liela, jo pārvietošanās notiek tikai ar videi draudzīgu enerģiju un pilnīgi autonomi,» komentē izgudrotāji.
Uz jautājumu – kas un kur ikdienā varētu izmantot triciklus? – zinātnieks Dr. Jānis Kleperis nevilcinoties atbild: «Praktiskai izmantošanai ir jāuztaisa tricikls ar motoriem visos trīs riteņos, vēl jāuzstāda 200 W saules paneļi, četras (2+2) sēdvietas, un tad tas būs lielisks pārvietošanās transports tūristiem, piemēram, lielu parku apskatei vai kūrortpilsētās Jūrmalā, Palangā.»
Tricikls var sasniegt 21 km/h, un tā svars ir 85 kilogrami. Tricikla pašizmaksa ir 850 eiro.