Jūnijā apritēs trīs gadi, kopš a/s Latvenergo uzsāka pirmo divu Latvijas satiksmē reģistrēto elektroautomobiļu Fiat Fiorino Elettrico ekspluatāciju ikdienas darbos. Uzņēmuma pārstāvji informē, ka līdz šim automašīnu ekspluatācijas laikā problēmu nav bijis.
Automašīnas ekspluatācija, tajā skaitā arī nobraukums, ziemā un vasarā faktiski neatšķiras, secinājuši a/s Latvenergo pārstāvji, atgādinot, ka atbilstoši šī modeļa koncepcijai automašīnas apkuri nodrošina autonoma krāsniņa, kas darbināma ar benzīnu. Intensīvi katru dienu braucot, ar pieciem litriem degvielas nedēļā pietiek pat salā, kad termometra stabiņš noslīd zem mīnus 25 grādiem. Tiesa gan, ziemā, iekams akumulatori nav pietiekami silti, automašīna pirmos piecus kilometrus nav tik pat dinamiska kā vasarā.
«Taču, tiklīdz akumulatorā enerģijas izdalīšanās ietekmē sākas ķīmiskie procesi un tas uzsilst, atšķirības vairs nav nekādas. Šī gan ir nianse, par kuru informēja arī ražotājs pēc mūsu izteiktām šaubām par akumulatora darbības efektivitāti mīnus grādu temperatūrās. Trīs gadu laikā automašīnām nav bijis neviens būtisks vai apjomīgs remonts. Veiktas regulārās apkopes, kādas tās noteicis auto ražotājs,» pauž Latvenergo pārstāvji.
Fiat Fiorino Elettrico paredzēta arī kravas līdz 500 kilogramiem pārvadāšanai, un šo gadu laikā ir pārvadātas dažādas kravas - riepas u. c..
« Ja pati automašīna būtu vieglāka, ar šiem pašiem akumulatoriem varētu palielināt nobraukumu līdz pat 10%. Fizika ir fizika - lai noteiktu masu iekustinātu, nepieciešams noteikts enerģijas daudzums. Taču esam secinājuši: ar tiem 100 km, ko iespējams nobraukt, ikdienā pietiek. Ir gadījumi, kad jānobrauc mazliet vairāk, taču tas ir tikai plānošanas jautājums,» novērojuši uzņēmumā Latvenergo.
Runājot par elektroautomobiļu nākotni, uzņēmuma pārstāvji secinājuši: ja būs rosinoši normatīvi, tad šādas automašīnas parādīsies aizvien biežāk. «Sekojam līdzi, kādi Latvijas tirgū parādās piedāvājumi. Jāņem vērā, ka elektroautomobiļus arī vajadzēs remontēt. Šobrīd Latvijas tirgū ir ierobežots piedāvājums šādu automašīnu tirdzniecībai un apkopei. Taču šī situācija strauji mainās. A/s Latvenergo pirms trim gadiem šīs automašīnas iegādājās tieši no ražotāja, un tika arī organizēts, lai Latvijā tām būtu nodrošinātas garantijas servisa un remonta iespējas. Ražotājs strikti noteica, ka tas ir noteikums, lai automašīnas vispār tiktu pārdotas. Runājot par tālāku nākotni, ir jāattīsta akumulatoru uzlādes infrastruktūra - paplašinot sadarbības partneru un pakalpojuma sniedzēju loku, pie kuriem var iegriezties, lai elektromobili uzlādētu. Tehnoloģijas uzlabojas, un visticamāk arī nākotnē tas būs nišas produkts atbilstošai lietošanai civilizētā vidē.»
Atšķirībā no industriāli attīstītām valstīm Latvijā lielākie CO2 izmešu apjomi ir tieši transporta sektorā, līdz ar to elektrotransporta attīstība var palīdzēt tos būtiski samazināt.