Aptaujājot restorānu vadītājus un ekspertus, vai sabiedriskās ēdināšanas jomā ir jūtamas krīzes pazīmes, secināts, ka cenu kāpums restorānos ir neizbēgams.
Vai, iesākoties vasaras tūrisma sezonai, ir plānojams cenu kāpums restorānos?
Artūrs Birnbaums (restorāna Čarlstons izpilddirektors):
"Jā, cenu pieaugums ir neizbēgams, dažādu izmaksu paaugstināšanās dēļ. Šīs izmaksas nav iespējams samazināt citos sektoros, jo restorāns nevar saglabāt savas pozīcijas, līdzekļus taupot uz personāla rēķina vai izmaiņām ēdienkartē."
Mārtiņš Atvars (restorāna Matadors direktors):
"Cenu kāpums ir novērojams visās jomās - elektrība, gāze utt. Līdz ar to, protams, restorānu īpašnieki ir un būs spiesti palielināt cenas. Diemžēl, ja tas tā turpināsies, Rīgas restorānos paēst varēs atļauties tikai ļoti labi situētie Latvijas iedzīvotāji un ārvalstu tūristi."
Lauris Aleksejevs (pavārs, uzņēmējs):
"Alum jau nu noteikti cena augs, varbūt arī stiprajam alkoholam. Tas gan ir dīvaini, jo kafejnīcu un restorānu īpašnieki ir tikai alkohola pārpircēji. Tajā pašā laikā par ēdienu, kas top restorāna virtuvē un, pie kura strādā vairāki cilvēki, klienti šķiet nav gatavi maksāt vairāk. Runājot par tūristiem, arī šajā ziņā pie mums ir dīvaina situācija, jo aģentūras, pasūtot grupas maltīti restorānā, kas sastāv no trim ēdieniem, restorānam samaksā 7 - 10 Ls par personu, bet tālāk to pārdod trīs reizes dārgāk. Un kas cieš? Atbrauc tūrists, paēd un, ja viņam kaut kas nepatīk, tad vaino restorānu. Mēs ražojam, pasniedzam, mazgājam, novācam un smaidam un par to saņemam trīs reizes mazāk kā aģentūra Lai gan jāpriecājas par to pašu un jāmācas to visu paveikt ar maksimāli efektīviem resursiem - 1 viesmīli (reizē arī bārmeni un trauku mazgātāju) un 1 pavāru (reizē arī mizotāju, tīrītāju, grīdas mazgātāju... un ēdienu gatavotāju). Tikai tā varēs nopelnīt un izdzīvot."
Inese Visocka (Čili pica mārketinga direktore):
"Vasarā noteikti cenas celsies, it īpaši restorānos pilsētas centrā un vecpilsētā, kur ir liela tūristu un viesu plūsma. Ja gada laikā pārtikas produktu cenas ir pieaugušas par vairākiem desmitiem procentu, tad šis kāpums ir pamanāms ne tikai veikalu plauktos, bet arī restorānu ēdienkartēs. Gandrīz gadu nepaaugstinājām cenas, jo demokrātiskās cenas ir viena no Čili picas pamatnostādnēm, taču no šā gada janvāra ilgi noturētais cenu līmenis bija jāpaaugstina. Protams, pirmā apmeklētāju reakcija bija negatīva, it īpaši no pastāvīgajiem klientiem, kas ēdienkarti un cenas jau zina no galvas. Taču neskatoties uz to, kopumā mūsu klientu skaits nav mazinājies, jāsaka gan, ka nav arī pieaudzis. Domājam, ka klientu lojalitāte ir saglabāta lielā mērā pateicoties nepārtrauktam darbam ar servisa un ēdienu kvalitātes noturēšanu un celšanu. Būtisks pluss Čili picai šajā situācijā ir tas, ka esam restorānu tīkls."
Ilmārs Briška (restorāna Light šefpavārs):
"Pieļauju ka ģeogrāfiski izdevīgās vietās esošie restorāni to darīs, jo taču tuvojās ne tikai tūrisma sezona, bet arī Dziesmu svētki. Bet tas ir atkarīgs no pašiem uzņēmējiem un uzņēmuma filozofijas."
Sabiedriskās ēdināšanas nozares pārstāvju prognozes par situācijas attīstību tuvākajā nākotnē veicis Kursuzsauks.lv.