Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja ir uzdevusi Satiksmes departamentam līdz 2022. gada 1. aprīlim izstrādāt risinājumus, lai Krišjāņa Barona ielu pārveidotu par gājēju un velosipēdistu ielu, vienlaikus tramvajam piešķirot kustības prioritāti.
Rīgas domes deputāte Ieva Siliņa informē, ka šis projekts varētu tikt īstenots jau 2022. gada vasarā. Izvērtējot Rīgas un citu Eiropas pilsētu īstermiņa vai ilgtermiņa pieredzi, tas būtu liels ieguvums pilsētas iedzīvotājiem, tūristiem, bet jo īpaši - uzņēmējiem.
Ar mērķi atdzīvināt pilsētas centru, veicinot iedzīvotāju mobilitāti un pilsētvides attīstību, līdz šim ir veikti trīs eksperimenti – uz laiku atvēlot gājējiem Tērbatas, Ģertrūdes un Blaumaņa ielas. Rīgas domes aptaujas dati liecina, ka vietējo kafejnīcu un tirdzniecības vietu apmeklējums un peļņa tajā laikā pieauga līdz pat 30%. Turklāt vairākas privātpersonas, uzzinot, ka Tērbatas iela varētu kļūt par gājēju ielu, tur ir iegādājušās nekustamo īpašumu.
Pēdējos gados telpu noma Kr. Barona ielas namos ir būtiski samazinājusies. Šobrīd ielas posmā no Vecrīgas līdz Lāčplēša ielai ir teju divi desmiti brīvu komercplatību, un pieprasījums pēc tām turpina sarukt, lai arī nomas maksas ir visnotaļ pievilcīgas.
Šāda situācija līdz šim vēl nekad nav bijusi, tāpēc vajadzētu pieņemt radikālus lēmumus, kas to mainītu un spētu šo uzņēmējdarbībai nepievilcīgo vidi atdzīvināt.
Ja kaut daļu Kr. Barona ielas pārveidotu par gājēju un velobraucēju ielu, noteikti tiktu atvērti jauni veikli un ēdināšanas iestādes, kas sekmētu gan rīdzinieku mobilitāti, gan uzņēmējdarbību. Zinot par šādu iniciatīvu, klienti jau šobrīd sāk izrādīt interesi par iespējamajām izmaiņām pilsētvidē.
Par satiksmes mazināšanu Rīgas centrā un tā labiekārtošanu iestājas Rīgas Centra attīstības biedrība, kas ne tikai pauž savu iniciatīvu kādas apkārtnes sakopšanā, bet aicina iedzīvotājus līdzdarboties sev patīkamākas vides radīšanā. "Daudzās pasaules pilsētās ir pierādījies, ka uzņēmējdarbību sekmē tieši gājēju un riteņbraucēju plūsmas palielināšanās - tieši viņi ir tie, kas, samērīgā ātrumā pārvietodamies, novērtē un arī izmanto iespēju aplūkot jaunatvērtus veikaliņus un piestāt pie kafejnīcām. Lai atdzīvotos mazā uzņēmējdarbība, vide ir jāpadara gājējiem droša un draudzīga - vai nu ierobežojot intensīvu satiksmi, vai samazinot atļauto ātrumu, kā arī veicot ielas labiekārtojumus. Šādas aktivitātes, izvērtējot dažādu ielu potenciālu, iespējams veikt gan konstanti, gan sezonāli, vai arī tikai brīvdienās. Ticam, ka Rīgas centram ir visas iespējas atgūt nokavēto, realizējot gājēju prioritātes ielas konceptu, tajā pašā laikā vēlamies uzsvērt, ka būtiska ir infrastruktūras sakārtošana arī citās centra ielās," norāda Rīgas Centra attīstības biedrības pārstāve Anete Kauce.
"Vērojot gadu desmitiem ilgušās diskusijas par Tērbatas ielas statusa maiņu, jo mazāk ticu, ka tas notiks ar Kr. Barona ielu. Pie tā, ka neesam spējīgi panākt rezultātu, vainojami gan politiķi, gan paši rīdzinieki. Ja politiķiem patiešām būtu politiskā griba reāli kaut ko mainīt un iedzīvotājiem ticība tam, ka viņi procesus spēj ietekmēt, mēs sen būtu uzcēluši progresīvāko pilsētu Eiropā. Ja nu tomēr brīnumi notiks un Kr. Barona iela tiks atdota gājējiem, es kā uzņēmēja tikai iegūšu. Mēs visi iegūsim. Cilvēki nesteidzīgi pastaigāsies pa pilsētu, viņiem atliks laika pievērst uzmanību apkārt notiekošajam, iespējams, samazināsies skriešana un stress, kas tikai vairojas, ja visur brāžamies ar auto un pa ceļam vēl spaidām telefona pogas," ir pārliecināta Bonbon Shoes saimniece Jana Ezeriņa, kura savu apavu veikalu nesen atvēra Kr. Barona ielā, bijušajā Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkā.