Tirdzniecība un pakalpojumi

KP: Franšīzes līgumi degvielas tirgū nesatur aizliegtas vienošanās nosacījumus

Žanete Hāka,23.04.2014

Jaunākais izdevums

Konkurences padome (KP) noslēgusi tirgus uzraudzību degvielas franšīzes līgumu tirgū. Uzraudzības mērķis bija iegūt informāciju par lielāko degvielas tirgotāju franšīzes līgumiem, izvērtēt franšīzes devēju un ņēmēju sadarbību un tās ietekmi uz konkurenci degvielas tirgū.

Lai arī pēdējos gados degvielas tirgū notikušas vairākas apvienošanās un ir vērojama mazāko tirgus dalībnieku konsolidācija, kopumā tirgus struktūra degvielas mazumtirdzniecības tirgū nav krasi mainījusies, novēroja KP. Aizvadītajā gadā Latvijas degvielas mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības tirgū bija trīs lielākie tirgus dalībnieki – Statoil, Neste un Lukoil. Tikmēr kā franšīzes devēji Latvijā darbojas tikai Statoil, Lukoil un Virši-A. Savukārt Neste nav izvēlējusies paplašināt tirdzniecības tīklu, izmantojot franšīzes sadarbības modeli.

Statoil un Virši-A franšīzes ņēmēju konkrētie līgumi atbilst uzņēmējdarbības franšīzes modelim. Savukārt, atbilstoši Lukoil līguma nosacījumiem, tas atbilst preču izplatīšanas franšīzei. Statoil franšīzi izmanto ģeogrāfiskā tirgus paplašināšanai, tā, piemēram, Statoil franšīzes devējs un ņēmējs nekonkurē vienā teritorijā, kamēr Lukoil franšīzes devējs un ņēmējs darbību veic arī vienas teritorijas robežās.

KP tirgus uzraudzības ietvaros nekonstatēja, ka kādam no franšīzes devējiem būtu izšķiroša ietekme pār franšīzes ņēmējiem un tie būtu uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku. Statoil, Lukoil un Virši-A franšīzes līgumu redakcijas nesatur aizliegtas vienošanās nosacījumus.

Statoil, Lukoil un Virši-A tirgus daļas degvielas vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības tirgū atbilst noteikumiem, saskaņā ar kuriem franšīzes devēja un ņēmēja sadarbības nosacījumi ir uzskatāmi par atbilstošiem atbrīvojumam no aizlieguma vienoties.

Tajā pašā laikā KP, vērtējot tirgus koncentrāciju, kā arī iespējamos konkurences tiesību pārkāpumus degvielas tirgū, var ņemt vērā, ka konkurences intensitāte viena zīmola ietvaros starp franšīzes devēju un franšīzes ņēmējiem ir mazināta – franšīzes ņēmēji var palielināt franšīzes devēja tirgus varu un otrādi.

Tāpat tirgus uzraudzības ietvaros iegūtie dati liecina, ka aizvadītajā gadā apjoma ziņā visvairāk tirgotais naftas produkts ir dīzeļdegviela. Tikai viens tirgus dalībnieks ir piedāvājis patēriņam Latvijā benzīnu, dīzeļdegvielu un autogāzi. Tikmēr septiņi tirgus dalībnieki tirgojuši dīzeļdegvielu un benzīnu, bet pārējie specializējušies tikai viena produkta piegādē.

Franšīzes līgums ir viens no vertikālās vienošanās veidiem, uz kuru attiecināma virkne atvieglojumu Latvijas un Eiropas Savienības konkurences tiesību normatīvajos aktos. Tirgus uzraudzības ietvaros KP pirmo reizi veica izpēti par šādas formas tirgus dalībnieku vertikālu vienošanos degvielas tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Degvielas tirgotāji: Shell ietekme ir nebūtiska; gaidāma konsolidācija

Lelde Petrāne,20.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Shell zīmola ienākšana Latvijā tirgu nav būtiski ietekmējusi, liecina degvielas tirgotāju sniegtā informācija.

«Visticamāk, arī nākamajā gadā turpināsim būt liecinieki degvielas mazumtirdzniecības tirgus konsolidācijai, kā rezultātā lielākie tirgus spēlētāji turpinās palielināt savu tirgus daļu, savukārt mazākie tirgus dalībnieki to zaudēs. Tāpat nevar izslēgt, ka daļa no mazākajiem Latvijā esošajiem DUS tīkliem daļēji vai pilnībā varētu tikt pārņemti lielāko konkurentu paspārnē, pauž Virši-A izpildirektors Jānis Vība.

Viņš norāda, ka zīmola Shell ienākšana degvielas mazumtirdzniecības tirgū 2016. gadā būtisku ietekmi uz pārējo tirgus dalībnieku tirgus daļām nav atstājusi un arī nākotnē, visticamāk, šādu ietekmi neredzēsim. «Sagaidām, ka potenciālā degvielas tirgotāju konsolidācija var skart ikvienu no mazākajiem degvielas tīkliem, to skaitā arī Shell,» viņš sacīja biznesa portālam db.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vietējais uzņēmums «KOOL Latvija», kas pieteicis sevi Latvijas mazumtirdzniecības tirgū, divu gadu laikā atverot pirmās 10 «KOOL» zīmola degvielas uzpildes stacijas (DUS) un veikalus, ir uzsācis darbu pie jauna finansējuma piesaistes.

Uzņēmuma mērķis ir līdz 2021. gada beigām paplašināt «KOOL» tīklu līdz 20 DUS, palielinot tirgus daļu un nodrošinot daudz plašāku pārklājumu Latvijas teritorijā.

Kapitāla piesaistes procesa vadība uzticēta Latvijas finanšu un investīciju kompānijai «Callidus Capital», ar kuru uzņēmumam «KOOL Latvija» izveidojusies ilgstoša sadarbība. Pirmām kārtām tiek uzrunāti vietējie investori, lai uzņēmuma īpašnieku struktūrā saglabātu nozīmīgu vietējā kapitāla īpatsvaru, kā arī Austrumeiropas reģionā strādājošie investīciju fondi.

«KOOL» ir pilnībā Latvijā izstrādāts DUS un veikala koncepts.

Kopš 2017. gada «KOOL» DUS tīkla attīstībā ir ieguldīti vairāk nekā 7,5 miljoni eiro, atvērta pirmā «KOOL» franšīze un notiek aktīvs darbs pie franšīzes modeļa paplašināšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru