Satiekam kādu, saprotam, ka tieši viņš varētu būt īstais. Seko laiks, ko visi apkārtējie raugoties jaunajā savienībā vērtē kā «rozā briļļu periodu» – viņi viens otram šķiet ideālākie visā pasaulē. Tad romantikas virtuvē zemenes un putukrējumu nomaina ikdienas rupjmaize jeb citiem vārdiem sakot – izveidojas pieradums un iestājas zināma rutīna.
Un rutīna pati par sevi jau nav nekas slikts - zinām, kā ar otru sadzīvot, ko sagaidīt un ko- nē. Taču ierasto attiecību kārtību laiku pa laikam var iztraucēt krīzes - attiecību saasinājums, kas šo savienību var parādīt pilnīgi citā gaismā - sak, kur palikusi tā jaukā meitene, kuru apprecēju? Tālāko jau zinām - ja izdodas krīzi pārvarēt un izvērtēt visus labos iemeslus, kamdēļ savienību turpināt - attiecības «norūdās», kļūst pat stabilākas, nobriedušākas. Ja ne - eksāmens paliek «nenokārtots» un sarežģīs turpmāko dzīvi, līdz pat brīdim, kad pratīsim tikt galā jau ar daudz sarežģītāku uzdevumu.
Interesanti, bet tieši tādus posmus var piedzīvot arī «attiecībās» ar ilgtermiņa kredītu. Pirms diviem, trīs gadiem izdzīvojām rozā briļļu laiku, devām solījumus uzņemtās saistības pildīt, paspējām pie kredītiem pierast. Un tagad vairumā ilgtermiņa kredītu «attiecībās» iestājusies krīze - pēkšņi uzņemtās saistības kļuvušas par smagu, ilgu un grūti pildāmu. Lai gan - tā ir tā pati «jaukā meitene», kuru apprecējām, mainījušies tikai ārējie apstākļi un domāšana. Savukārt parādu atguvējiem bieži nākas pildīt «attiecību konsultantu» lomu - palīdzēt izvērtēt uzņemtās saistības un to nozīmi, ieteikt, kā sakārtot savu finanšu situāciju, lai būtu iespējams atkal panākt cieņpilnu līdzāspastāvēšanu līdz pat saistību nokārtošanas brīdim.
Ko darīt, lai šādas krīzes novērstu, vai arī izdzīvotu daudz vieglākā formā un baudītu augļus, ko sniedz stabilas, cieņpilnas «kredītattiecības»? Jāatceras, ka gan kreditoram, gan arī aizņēmējam mērķis ir viens - nokārtot parādsaistības. Un lai šo mērķi sasniegtu abām pusēm ērtākajā veidā, galvenais, tāpat kā partnerattiecībās, ir atklātība. Līdzdarbojieties, dalieties informācijā, esiet atklāti - tā iesaistīsiet kreditoru savā «lietā» un viņš daudz labāk spēs izprast Jūsu situāciju un atmaksas nosacījumus, ko piemērot. Varbūt kreditors nav pietiekami precīzi novērtējis Jūsu finanšu situāciju, ierosinot piemērot citus apmaksas nosacījumus? - ejiet, runājiet, skaidrojiet! Gan kredītņēmēji, gan arī aizdevēji, un arī parādu atguvēji ir tādi paši cilvēki kā visi, kuri dzīvo un mijiedarbojas šajā pašā vidē. Svarīgākais - neklusējiet un neļaujiet problēmai samilzt līdz apmēriem, kad vienīgais risinājums var būt tikai ilgs un sāpīgs šķiršanās process.