Rīgā šobrīd "Have a Tree" ir iznomājis vairāk nekā 100 lielus krūmus un kokus, no kuriem lielākā daļa atrodas Tērbatas ielā, bet nākotnē plāno izplesties arī citās valstīs.
"Mērķtiecīgi visu komunikāciju "Facebook" un mājaslapā veidojam angļu valodā, jo mūsu mērķis ir kļūt par stabilu spēlētāju vismaz Ziemeļeiropas reģionā. Esam izpildījuši pirmos mājasdarbus un vienojušies ar nozīmīgākajiem partneriem prioritārajās valstīs. Veidojam partneru tīklu ar koku speciālistiem un kokaudzētavām Latvijā, Igaunijā, Lietuvā, Vācijā, Norvēģijā, Polijā, Nīderlandē, Krievijā un, atkarībā no tā, kur ir klients, pāris nedēļu laikā varam realizēt teju jebkuru projektu – gan ar 100, gan 2000 kokiem," saka Jānis Volberts, SIA "Have a Tree" izpilddirektors.
Viens no pakalpojumiem, ko piedāvā "Have a Tree", ir koku noma pasākumiem un citām vajadzībām no dažām dienām līdz pat vairākiem gadiem. "Mēs visā nomas periodā rūpējamies par kokiem, lai klientam, piemēram, pašvaldībai vai nekustamā īpašuma attīstītājam, nav jāraizējas par to, kurš izvēlēsies kvalitatīvu augsni un kokus, tos kops un laistīs, veidos vainagu. Mēs uzņemamies atbildību par visu. Citās situācijās, kad viens koku iestāda, cits laista un vēl kāds veic citas funkcijas, problēmu gadījumā notiek atbildības "futbolēšana". Šī ir laba iespēja juridiskām personām vai pašvaldībām. Es nesaku, ka visiem tagad obligāti jānomā koki, bet tā ir viena no iespējām, ko piedāvājam," saka J. Volberts.
Pasaulē zināmi vairāki abonēšanas biznesa modeļi, piemēram, programmatūra, apgaismojums vai auto kā pakalpojums. J. Volberts zina teikt, ka par "koks kā pakalpojums", kā uzņēmums sevi piesaka, vēl nav dzirdēts. "Par šādi iepakotu dārzniecības pakalpojumu neesmu dzirdējis, tāpēc nekautrējos teikt, ka tas ir pirmais tāda veida pakalpojums pasaulē. Vai tas iegūs lielāku popularitāti, lielā mērā ir atkarīgs no mums pašiem," viņš spriež.
Cilvēkiem redzot, ko īsti nozīmē šāds pakalpojums, uzņēmums katru dienu saņem interesi no visdažādākajiem interesentiem – kafejnīcām, veikparkiem, sacensību un modes skašu organizatoriem. Nomas kokiem var būt dažādas funkcijas – bloķēt nevēlamu skatu, ierobežot teritoriju, radīt noskaņu utt. "Piemeklējam kokus un krūmus attiecīgajai vajadzībai. Eksperti atlasa kokus, kas uzreiz sniedz "wow" efektu. Vispirms mēģinām saprast klientu mērķi – lai radītu mežonīgas pļavas efektu vai lai cilvēki pie šiem kokiem taisītu "Instagram" bildes. Mums tam ir viss – sākot no rūpīgi veidotiem liepu un dižskābāržu krūmiem un bonsai kokiem un beidzot ar dižiem ozoliem, priedēm, liepām un eglēm" teic J. Volberts.
Studējot ASV J. Volberts domāja par dažādiem jauniem pakalpojumiem tradicionālajā dārzniecības biznesā. Redzot citus veiksmīgus nomas biznesus jomās, kur tradicionāli noma nav bijis ierasts pakalpojums, piemēram, kāzu kleitas, viņam radās doma par koku nomu. Iepriekš J. Volbertam nav bijusi nekāda saistība ar dārzniecību, bet vienmēr patikuši dārzi un katrā ceļojumā obligāts pieturas punkts ir botāniskie dārzi, vēsturiski un moderni dārzi, pilsētu zaļās takas.
ASV viņš bija iemācījies sadarbības nozīmi un apzinājās, ka bez priekšzināšanām nozarē būs grūti, tāpēc atgriežoties Latvijā J. Volberts uzreiz devās pie viena no lielākajiem nozares spēlētājiem Baltijā – uzņēmuma "Labie koki". "Pieslēdzām arī partneri IT pusei, jo mūsu stratēģijā liela nozīme ir digitālajiem rīkiem. Ar partneriem vienojāmies par vērtībām, katra ieguldījumiem un citām svarīgām lietām, lai nebūtu neizrunātas pamatlietas pirms kopīgi izveidojam uzņēmumu. Katrs nākam ar jauniem projektiem, idejām un enerģiju, bet "Labie koki" plašā un profesionālā komanda, pieejamā tehnika un citi resursi ļoti noder ideju un projektu īstenošanā. Arī klientiem ir lielāka uzticamība, ka visu varam izpildīt kvalitatīvi," viņš norāda. Iepazīšanās un sarunas par sadarbību ilga aptuveni četrus mēnešus un janvārī tika dibināts jauns uzņēmums.
"Šobrīd uzņēmuma apgrozījums tuvojas simts tūkstošiem eiro. Krīzes laikā jaunam uzņēmumam tas nav pats sliktākais rādītājs," spriež J. Volberts.