Jaunākais izdevums

Sevišķi urbanizācijas dēļ koka būvniecība kļūst nekustamo īpašumu attīstītājiem interesanta, sarunā ar DB komentē Zviedrijas Koka būvniecības padomes izpilddirektore Suzanne Rudenstama. Galvenais iemesls tam ir operativitāte, ar kādu iespējams īstenot koka būvniecības projektus.

Pirms privātie būvnieki ir sapratuši un pieņēmuši mūsdienīgas koka būvniecības drošumu un konkurētspējas priekšrocības, publiskajam sektoram tomēr ir jāuzņemas iniciatora loma ar attiecīgiem iepirkumiem un atbalsta politiku, lai nacionālā mēroga koka būvniecība spētu attīstīt savu potenciālu.

Salīdzinot ar Latvijas koka būvniecības nozares aktualitātēm, ir redzams, ka Latvija pašlaik iziet Skandināvijā jau zināmo šīs nozares attīstības ceļu.

Tā, jautāts par nozares iekšējiem un ārējiem izaicinājumiem, Latvijas Koka būvniecības klastera izpilddirektors Gatis Zamurs komentē, ka «vietējais izaicinājums ir diezgan emocionāls, jo ar koka ēku būvniecību Latvijā iet grūti. Mums ir pieredze, ražotnes, zināšanas un inženieri. Mēs esam būvējuši daudzstāvu ēkas, mazstāvu ēkas, ciematus un dvīņu mājas – pilnu klāstu, bet – visur kur citur. Savukārt ar biznesa attīstību Latvijā ir salīdzinoši vāji.»

Viņa vērtējumā «nav objektīvu iemeslu pateikt, kāpēc tā ir. Pirms gada varējām teikt, ka nav atbilstīgu normatīvu, bet tagad tie ir. Ar Ekonomikas ministrijas, mūsu klastera un citu iesaistīšanos regulējums nu jau ir, ja arī ne ideāls, tad pieklājīgs. Tāpēc jāstrādā ir ar vietējo apziņu. Cilvēku uztverē koka māja nav uzticama un nav ilgmūžīga, tā tiek uzskatīta arī par degošu, bet tie visi mūsdienu būvniecības tehnoloģiju apstākļos ir aizspriedumi.»

Viņš norāda, ka vairāk nekā pirms gada ir veikts dedzināšanas eksperiments – «uzbūvējām divas mājas, aizdedzinājām, un eksperiments uzrādīja, ka moderni būvēta koka māja kā konstrukcija ir noturīga pret degšanu. Tas vairs nav vecmāmiņas nopuvušais šķūnītis. Pēc ES standartiem būvētā koka mājā degšana līdz konstrukcijām principā nemaz netiek. Tās mājas principā nedeg – deg dīvāni, galdi, televizori, grāmatplaukti, un tur tas viss arī paliek.»

Koka būvniecības klastera vadītājs saka, ka «precedentam un stereotipu laušanai varētu palīdzēt publiskie koka būvniecības iepirkumi, un par to ar Ekonomikas ministriju jau ir sarunas. Daudzstāvu un daudzdzīvokļu koka māja būtu labs piemērs koka būvniecības uzticamībai arī privāto attīstītāju acīs. Sarunu līmenī šāds projekts ir sākts Valmierā.»

Video ar dedzināšanas eksperimentu skatīt šeit: https://www.youtube.com/watch?v=G-J86Ka9MkQ

Visu interviju Koks ienāk pilsētā lasiet laikraksta Dienas Bizness pirmdienas, 14. maija, numurā.

TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ:

FOTO: Pārbauda koka un keramzītbloku māju ugunsizturību

Kā top? Nordic Homes koka karkasa privātmājas

Ieguldīs jaunā moduļu māju ražotnē

Kā top? Pirmā līmētā koka māja

?http://www.db.lv/diskusija/vai-koka-buvniecibai-tai-skaita-daudzstavu-latvija-ir-potencials

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības jaunā vides politika visbūtiskāk skars zemkopību un transportu; pārejai uz jauno kursu Latvijai atvēlēti 10 miljardi eiro, kas pašlaik ir viena gada valsts budžets, taču tikai aizsargājamo teritoriju palielināšana meža nozarē vien ik gadu samazinās eksporta ienākumus par vismaz 800 milj. eiro, kā arī nodarbinātību nozarē un ar to saistītajās sfērās.

To rāda Dienas Biznesa sadarbībā ar portālu zemeunvalsts.lv organizētā diskusija par Eiropas Savienības jauno vides politiku, tās iespējamajiem riskiem un ieguvumiem Latvijas tautsaimniecībai.

Pārkārtošanās notiks daudzu gadu garumā, taču, lai tās rezultātā tiktu sasniegti izvirzītie ES klimata mērķi un vienlaikus tautsaimniecība nepiedzīvotu nepatīkamus pārsteigumus, attiecīgu lēmumu izstrādē jāpiedalās politiķiem, ierēdņiem un konkrētajās nozarēs strādājošajiem uzņēmējiem.

Identificē nozares, kuras jutīs visvairāk

“Pašlaik notiek to nozaru, kuras ietekmēs jaunā ES vides politika, identificēšana. Šajā procesā ir iesaistītas vairākas ministrijas, un tajā arī tiks identificētas tās nozares, kurām būs jāsaņem vislielākais sitiens,” skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs Gatis Zamurs. Viņaprāt, vislielāko pārmaiņu priekšā atrodas transports un zemkopība, kas ir atbildīgas par lielu daļu no siltumnīcu gāzu emisijām. “Tā ir horizontāla pārmaiņa, kura skars visus, izaicinājumu ir daudz, un tos visus nofiksēt nav iespējams. Piemēram, gājām Zaļā kursa virzienā, domājām zaļas domas, bet atnāca Covid-19, un mēs apkraujamies ar plastmasas iepakojumu,” tā G. Zamurs.Viņš atzīst, ka šajā kontekstā ir jāsaprot, cik preces un pakalpojumi maksās. “Visiem pārvadājumiem būs jāizmanto zaļāks transports un arī jābrauc būs mazāk. Preču ražošana lielos attālumos no patērētājiem un to atvešana nozīmē, ka par to ievešanu ES būs jāmaksā, lai nekropļotu konkurenci ar tiem, kuri ražo zaļāk ES,” tā G. Zamurs. Tas nozīmēs CO2 emisijas nodokli preču ievešanai ES. Protams, pašlaik nav zināms, kad tāds tiks ieviests. “Tuvāko gadu laikā sapratīsim, kad un kā tas notiks,” uzsver G. Zamurs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no 2.augusta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārā sekretāra pienākumus pildīs Gatis Zamurs.

Līdzšinējā VARAM parlamentārā sekretāre Dace Bluķe līdz ar ievēlēšanu Liepājas novada domē, pildīs deputātes pienākumus.

G. Zamurs ir ieguvis augstāko izglītību starptautiskā biznesa vadībā Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skolā, desmit gadus veiksmīgi vadot biedrību "Latvijas Koka būvniecības klasteris" biedrības izpilddirektora amatā un daloties uzņēmējdarbības pieredzē ar studentiem, strādājot par Rīgas Tehniskās universitātes lektoru.

2021.gada janvārī G.Zamurs uzsāka pildīt Saeimas deputāta pienākumus, tostarp darbojoties Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.

"Laikā, kad dienasgaismu ierauga administratīvi teritoriālā reforma, kad Latvija ievieš iepakojumu depozīta sistēmu un visa Eiropas Savienība uzņem zaļo kursu, īpaši svarīga ir ministrijas un Saeimas savstarpējā sadarbība. Uzņemos veidot starpinstitucionālu dialogu un veikt zaļo ideju vēstneša lomu sabiedrībā," norāda G.Zamurs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: ES jaunās vides politikas ietekme uz Latvijas tautsaimniecību

Māris Ķirsons,29.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības jaunā vides politika visbūtiskāk skars zemkopību un transportu, pārejai uz jauno kursu Latvijai atvēlēti 10 miljardi eiro, kas pašlaik ir viena gada valsts budžets, taču, tikai aizsargājamo teritoriju palielināšana meža nozarē ik gadu samazinās eksporta ienākumus par vismaz 800 milj. eiro, kā arī nodarbinātu nozarē un ar to saistītajās sfērās.

To rāda Dienas Bizness sadarbībā ar ar portālu zemeunvalsts.lv diskusija par Eiropas Savienības jauno vides politiku, tās iespējamajiem riskiem un iespējām Latvijas tautsaimniecībai.

Pārkārtošanās notiks daudzu gadu garumā, taču lai tās rezultātā tiktu sasniegti izvirzītie ES klimata mērķi un vienlaikus tautsaimniecība nepiedzīvotu nepatīkamus pārsteigumus attiecīgu lēmumu izstrādē jāpiedalās politiķiem.

Diskusijas dalībnieki Gatis Zamurs, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs, Dagnis Dubrovskis, mežzinātņu doktors, Jānis Eglīts, Zemkopības ministra Kaspara Gerharda biroja vadītājs. Diskusiju vada Māris Ķirsons, “Dienas Bizness” žurnālists.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dānijas atjaunīgās enerģijas attīstītājs European Energy paziņojis par plāniem būvēt 110 MW saules enerģijas parku Tārgalē, Ventspils novadā. Tas būs pirmais European Energy projekts Latvijā, kā arī līdz šim lielākais saules paneļu parks Latvijā.

Tārgales saules enerģijas parku elektrotīklam paredzēts pievienot 2024. gadā, un tas sniegs iespēju ik gadu saražot aptuveni 110 000 MWh zaļās enerģijas, nodrošinot apmēram 52 tūkstošus mājsaimniecību ar to gada elektroenerģijas patēriņu.

European Energy atjaunīgās enerģijas projektus Latvijā sāka attīstīt 2021. gadā, un līdz ar biroja atvēršanu Rīgā uzņēmumam Latvijā ir pievienojušies vēl četri darbinieki, lai attīstītu spēcīgu atjaunīgās enerģijas projektu klāstu mūsu valstī. Šobrīd uzņēmumam Latvijā ir vairāk nekā 1 GW attīstības plāns, kas ietver gan saules, gan vēja parku projektus.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārais sekretārs Gatis Zamurs atklāšanas pasākumā uzsvēra: “Šodien Eiropas Zaļais kurss ir kļuvis par mūsu, Latvijas un Eiropas, drošības kursu, tāpēc atzinīgi vērtēju European Energy iniciatīvu veidot savu atjaunīgās enerģijas biznesu arī Latvijā. Kopš šā gada 24. februāra enerģētiskā neatkarība ir kļuvusi ne vien par iespēju ietaupīt naudu vai aizsargāt vidi, šobrīd enerģētiskā neatkarība ir finansējuma liegšana agresoram, nepiedalīšanās nevainīgu cilvēku nogalēšanā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir atvērta sadarbībai, vedot Latvijas sabiedrību uz drošību un ilgstpējību, veicinot Eiropas kopējo labklājību.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Publiskās koka ēkas būvēs vairāk

Māris Ķirsons,17.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā tuvākajos 10 gados publiskas koka ēkas būvēs vairāk, un cenas ziņā koka ēku piedāvājums kļūs pievilcīgāks.

Tādu nākotnes ainu žurnālam "Dienas Bizness" iezīmē eksperti no būvniecības un kokapstrādes nozarēm.

Par savdabīgu lūzuma punktu tiek minēts 2017. gada 1. maijs, kad spēkā stājās normatīvo aktu izmaiņas, kas Latvijā ļauj būvēt koka konstrukciju ēkas līdz pat sešu stāvu jeb 18 metru augstumam.

Tiesa, pagaidām vēl nav uzbūvēta neviena jauna piecu vai sešu stāvu koka ēka, bet signāls ir dots.

"Patērētājiem – potenciālajiem pasūtītājiem – bail no koka ēkām, jo viņi dzīvo savdabīgā mītu gūstā. Un, tā kā vairums potenciālo patērētāju mājokli pērk reizi vai, labākajā gadījumā, divas reizes savā mūžā, tad arī riska apetīte ir salīdzinoši maza," iemeslus, kāpēc Latvijā koka ēkas vēl nav īpaši pieprasītas, min Latvijas Koka būvniecības klastera izpilddirektors Gatis Zāmurs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavas novada Vilces pagastā satiksmei atklāts 350 metru garš ceļa posms, ko intensīvi izmanto smagās automašīnas, ar jaunu eksperimentālu ceļa pārklājumu – kur bitumena modificēšanā izmantotas no nolietotām riepām izgatavotas gumijas granulas.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki prognozē, ka šāds ceļa segums kalpos 2 līdz 5 gadus ilgāk, nekā asfaltbetons, kur izmanto nemodificētu bitumenu. Gumijas granulas, kā bitumena modifikators, ir konkurētspējīgs ar pašlaik izmantoto SBS (stirols-butadiēns-stirols), kā arī jaunā tipa asfaltbetons būs noturīgāks pret noguruma plaisu un risu veidošanos un ir atbilstošāks Latvijas laikapstākļiem.

Gumijas granulas no sasmalcinātām riepām tika pievienotas bitumam “Igates” bāzē Glūdā, izmantojot speciālu iekārtu modificēta bitumena ražošanai. Pie izmantotās “receptes” gandrīz pusgada garumā cītīgi strādāja RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģiju katedras zinātnieki. Vilces asfalta rūpnīcā modificētā bituma masa, pievienojot siltā asfalta piedevu, tika izmantota asfalta ražošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru