Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB) notiek pārbaude par AS Pasažieru vilciens amatpersonu rīcību saistībā ar elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi, apliecināja KNAB preses pārstāvis Andris Vitenburgs.
Viņš norādīja, ka nav pamata uzskatīt, ka iepirkums pārtraukts KNAB iejaukšanās dēļ, kā tas interpretēts atsevišķos medijos, jo KNAB var vērtēt tikai amatpersonu darbību, nevis iepirkumu.
Kā vēstīja portāls pietiek.com, galvenais iemesls jauno vilcienu iepirkuma konkursa apturēšanai bijusi KNAB iejaukšanās. KNAB esot nosūtījis Satiksmes ministrijai (SM) informācijas pieprasījumu, kurā jautājumu formā ietverta kritika ministrijas un AS "Pasažieru vilciens" lēmumiem, kā arī teikts: «Birojs uzskata, ka konkursa procedūra bija jāizbeidz.»
KNAB priekšnieka Jaroslava Streļčenoka parakstītajā dokumentā neesot atsauču uz biroja veiktām pārbaudēm vai kriminālprocesu, minēta vien atsauce uz kādu «birojā saņemto informāciju» un «dokumentiem» par Pasažieru vilciena valdes pieņemtajiem lēmumiem par konkursa rezultātu apstiprināšanu un iepirkuma līguma noslēgšanu ar konkursa komisijas noteikto uzvarētāju Construcciones y Auxiliar de Farrocarriles S.A. (C.A.F.).
KNAB dokumentā norādījis, ka zinot par «Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta donoru, ko pārstāv Finanšu instrumentu birojs, lēmumiem par finanšu korekcijas piemērošanu saskaņā ar Eiropas Komisijas vadlīnijām».
Vitenburgs informēja, ka, saņemot iesniegumus, sūdzības vai kādu citu informāciju par iespējamiem valsts amatpersonu pārkāpumiem, birojā saskaņā ar iekšējiem normatīvajiem aktiem tiek veikta resoriskā pārbaude, lai izlemtu par turpmāko rīcību. Tās gaitā tiek izvērtēta saņemtā informācija, tiek pieprasīta papildu informācija, tiek saņemti kompetento iestāžu viedokļi un atzinumi.
Konkrētajā gadījumā birojs savas kompetences ietvaros izvērtē saņemto informāciju par Pasažieru vilciens amatpersonu rīcību saistībā ar elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi.
Pārbaudes ietvaros no vairākām kompetentajām institūcijām ir pieprasīta informācija par veiktajām pārbaudēm un to rezultātiem, kā arī vērtējums par Pasažieru vilciens amatpersonu rīcību saistībā ar minēto iepirkumu. Konkrēti SM informācijas pieprasījums ir nosūtīts 12.decembrī. Līdzīga veida informācijas pieprasījums nosūtīts arī Iepirkumu uzraudzības birojam, kā arī citām institūcijām.
KNAB uzsver, ka savas kompetences ietvaros ir tiesīgs izteikt viedokli un norādīt uz iespējamiem riskiem finanšu līdzekļu izlietošanā, bet nav tiesīgs pieņemt lēmumus vai dot kādus uzdevumus citām institūcijām saistībā ar publisko iepirkumu organizēšanu.
Kā ziņots, Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) paziņoja, ka jautājumu par pasažieru vilcienu iepirkuma konkursu valdībā nolemts skatīt nākamajā gadā. Pašlaik Pasažieru vilcienam ir uzdots novērst riskus, kas saistīti ar šo iepirkumu, tad valdība varēs atgriezties pie šī jautājuma izskatīšanas, sacīja premjers.
Satiksmes ministrs Aivis Ronis sacīja, ka vērienīgajam pasažieru vilcienu iepirkumu konkursam paredzētos 100 miljonus latu Eiropas Savienības fondu līdzekļus valdība var paspēt pārdalīt arī citiem projektiem. Ministrs atzina, ka tad, ja sākotnēji plānoto jauno vilcienu iepirkumu neizdodas īstenot, «tāda iespēja [pārdalīt līdzekļus] pastāv».
Savukārt AS Rīgas Vagonbūves rūpnīca (RVR) līdzīpašnieks Aivars Ločmelis šorīt intervijā Latvijas Radio sacīja, ka, neīstenojot jauno vilcienu projektu, valsts zaudēs simtiem miljonu latu.
Jau ziņots, ka pēc Jaunā gada lemt par jauno vilcienu iepirkumu vairs nebūs iespējams, ja CAF nepagarinās izteikto piedāvājuma termiņu, kurš beidzas 26.decembrī.